• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل

    نویسندگان

    • سمانه دهقان ابنوی 1
    • سمیه محمدی نافچی 2
    • مصطفی روشن زاده 3
    • سوده قدیریان 3
    • بهار دهقان 3

    1 گروه اتاق عمل، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

    2 گروه پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

    3 گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.75828.1299
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: : با توجه به اهمیت تکنیک‌های پرپ و درپ در اتاق عمل و نقش دانشجویان، آموزش موثر این روش‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقای یادگیری دانشجویان داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روش ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس ادراک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل انجام شد.
روش کار: مطالعه نیمه‌تجربی حاضر با طرح دو گروهی و پیش آزمون پس آزمون در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. 40 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل به روش دردسترس انتخاب و به دو گروه تخصیص تصادفی یافتند. داده‌ها قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استرس و خودکارامدی جمع‌آوری شد.  
نتایج: آزمون تی­تست نشان داد که میانگین استرس درک شده بین گروه­های مداخله و کنترل بعد از مداخله (0/021=p) تفاوت آماری معنی داری داشت هرچند قبل از مداخله (0/167=p) و یک ماه بعد از مداخله(0/116=p) معنی­دار نبود. میانگین خودکارآمدی در دانشجویان بعد از مداخله(0/018=p) و یک ماه بعد از مداخله (0/009=p) نیز بین دو گروه متفاوت بود هرچند قبل از آن (0/089=p) تفاوت معنی­داری بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به نقش معنی‌دار روش ایفای نقش در کاهش استرس و افزایش خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل در اجرای فرایندهای مهمی همانند پرپ و درپ ، مدیران آموزشی بایستی در زمینه استفاده از این روش و ارزیابی آن در سایر فرایندهای بالینی برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

  • ایفای نقش
  • پرپ و درپ
  • استرس
  • خودکارآمدی
  • دانشجویان اتاق عمل
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1299.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Nouri Khaneghah Z, Sadati L, Faryab Asl M, Karami S, Fatollahi S, Hajfiroozabadi M. Effect of Blended Learning on Educational Outcome of Discontinuous Undergraduate Students of Operating Room. Research in Medical Education. 2022; 14(1):24-31.)  Persian)
2.Zarei K, Bohrani H. Evaluation of mental health in students operating room conditions in Ahvaz Jundishapur university of medical sciences. Jundishapur Medical Journal. 2012; 4(1):23-31. )Persian)
3.Leidl DM, Ritchie L, Moslemi N. Blended learning in undergraduate nursing education–A scoping review. Nurse Education Today. 2020; 86:104318.
4.Zwart DP, Noroozi O, Van Luit JE, Goei SL, Nieuwenhuis A. Effects of Digital Learning Materials on nursing students’ mathematics learning, self-efficacy, and task value in vocational education. Nurse Education in Practice. 2020; 44:102755.
5.Yu Z, Hu R, Ling S, Zhuang J, Chen Y, Chen M, Lin Y. Effects of blended versus offline case-centred learning on the academic performance and critical thinking ability of undergraduate nursing students: A cluster randomised controlled trial. Nurse education in practice. 2021; 53:103080.
6.Azarin far A. Evaluation of the role of PEREP in preventing post operative wound infections in general surgery department of KHatam –ol-Anbia hospital in Zahedan for 6 months. 1999; 108:4.
7.Ghanei R, Rezaie K, Mahmoodi R. Relationship between preoperative anxiety and pain after cesarean section. Journal of Women and Fertility and Infertility. 2012; 15(39):16-22. )Persian(
Moridi G, Valiei S, Khaledi SH, Fathi M, Shafieian M, Gharibi F. The stressful ail of clinical education from the view point of nursing and midwifery students and operating room of Kurdistan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(7): 675-684. )Persian)
9.Bandura A. The Primacy of self-regulation in health promotion transformative mainstream. Applied Psychology and International Review. 2005; 54(2): 245-254. )Persian)
10.Kim H, Suh EE. The effects of an interactive nursing skills mobile application on nursing students' knowledge, self-efficacy, and skills performance: A randomized controlled trial. Asian nursing research. 2018; 12(1):17-25.
11.Talebi GH, Gaderi Skuei MA. Report on the application of educational text on clinical education of physiotherapy students. Development strategies in medical education. 2014; 1(2):56-61.)Persian(
12.Ahadi F, Bosaeedi ZH, Arshadi F, GHorbani R. The learning style of nursing and paramedical students of Semnan university of medical sciences. Journal of Semnan university of medical sciences. 2009; 11(7) (Persian).
Noroozi M, Haji M, Mohseni Zadeh M, Jafari Sani H, Ebrahim Zadeh S. The effect of teaching by combining the two educational models of assistance and learning of the significant symptoms of an experience nursing student and operating room of Mashhad university of medical sciences. Iranian journal of medical education. 2012; 11(5):541-553 (Persian)
Koch A, Ritz M, Morrow A, Grier K, McMillian-Bohler JM. Role-play simulation to teach nursing students how to provide culturally sensitive care to transgender patients. Nurse education in practice. 2021; 54:103123.
15.Al Gharibi KA, Schmidt N, Arulappan J. Effect of repeated simulation experience on perceived self-efficacy among undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2021;106:105057.
16.Acharya S, Shukla S, Acharya N, Vagha J. Role play-an effective tool to teach clinical medicine. Journal of contemporary medical education. 2014; 2(2): 91-96.
17.Moradi S, Didehban H. The necessity of using the role playing technique in medical sciences universities. Journal of medicine and cultivation. 2016; 25(3): 147-156.)Persian(
18.Halajian M, Sadipoor E. Comparison of the effectiveness of two educational methods of role play and Q&A on critical thinking and responsibility of first high school girl students. Educational and educational studies of cultures. 2018; 4(12): 50-62 .)Persian(
19.Bennett D, Dodge K. It was like a mirror: A reflection on filmed role play simulation. 2014.
20.Dehghan Abnavi S, Ghadami A. Investigating the effect of displaying film before craniotomy surgery on self-efficacy and stress in operating room technology students in isfahan’s selected educational hospitals, in 2017. PHARMACOPHORE. 2017; 8(6).
21.karbasi f, khatiban M, Soltanian A. The Effects of Teaching the Communication Skills to Patients Through Role-Playing Method on Nursing Students' Self-Efficacy. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2019; 26(6):357-65. )Persian)
22.Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: Guidelines for maximising benefits. BMC Med Educ. 2007.
23.Managheb SE, Mosalanejad N. Teaching how to break bad news: comparing role-play and group discussion on practice of medical interns in Jahrom Medical School. Iranian J Med Educ. 2012; 11(7):789-96.
24.Chaharsoughi NT, Ahrari S, Alikhah S. Comparison the effect of teaching of SBAR technique with role play and lecturing on communication skill of nurses. J Caring Sci. 2014; 3(2):141.
25.Shinnick MA, Woo MA. Does Nursing Student Self-Efficacy Correlate with Knowledge When Using Human Patient Simulation? Clinical Simulation in Nursing. 2014; 10(2): e71-9.
26.Merriman CD, Stayt LC, Ricketts B. Comparing the effectiveness of clinical simulation versus didactic methods to teach undergraduate adult nursing students to recognize and assess the deteriorating patient. Clinical Simulation in Nursing. 2014; 10(3): e119-27.
27.Afshari A. The Effectiveness of Role-Playing Training on Academic Self-efficacy, Social Adjustment and Academic Motivation in Elementary School Students. Journal of Learning Disabilities. 2022; 11(3):15-29.
28.Babaei S, Hosseini Z, Babaei P. The effect of role-playing teaching model on students' self-efficacy. 2015.  Jun;12(7):1616-33.
29.Chung TS. Tabletop role-playing game and creativity. Journal of Thinking Skills and Creativity. 2012; 8(1), 56-71.
30.Hunter C, Ravert PK. Nursing students’ perceptions of learning outcomes throughout simulation experiences. Undergraduate Research Journal for the Human Sciences. 2010; 9(1).140
31.Larti N, Ashouri E, Aarabi A. Effect of a Role-Playing Based Training Program about Empathy with Patient on Communication Skills Scores of Operating Room Students: A Quasi-Experimental Study. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2019; 11(6):139-46. )Persian)
32.Dorri S, Ashghali Farahani M, Maserat E, Haghani H. Comparison of role play and conventional training methods on long-term learning of nursing students. Development Strategies in Medical Education. 2020; 7(1):61-77.
33.Khatoon Taheri Narjes, Dashtgerd Ali, Karimi Monghi Hossein, Mohsenizadeh Seyed Mostafi, Modi Asiah, Ahmadi Maryam, Shadi Efin Ali, Ishaq Manouchehr. Improving the communication skills of nurses through role playing and film screening. Quarterly of the Center for Studies and Development of Education, Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd.2013; 9(1):15. )Persian)
34.Sabet Sarvestani R, Khani Jeihooni A, Fereidouni Z, Moradi Z, Amirkhani M, Karimi S. The Effect of Teaching Ethical Principles through Role Playing on Nursing Students Internship Skills. Journal of Medicine and Spiritual Cultivation. 2017; 22; 26(3):159-70. )Persian)
 35.Ashghali Farahani M, Maserat Aghdam Arjestan E, Haghani H. Effect of Role-play Training on the Knowledge of Nursing Students on Patient Education. Iran Journal of Nursing. 2018; 31(115):29-40.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,030
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 58-68
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1299.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,030
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518

APA

دهقان ابنوی, سمانه , محمدی نافچی, سمیه , روشن زاده, مصطفی , قدیریان, سوده و دهقان, بهار . (1403). تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 58-68. doi: 10.22038/hmed.2023.75828.1299

MLA

دهقان ابنوی, سمانه , , محمدی نافچی, سمیه , , روشن زاده, مصطفی , , قدیریان, سوده , و دهقان, بهار . "تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 58-68. doi: 10.22038/hmed.2023.75828.1299

HARVARD

دهقان ابنوی, سمانه, محمدی نافچی, سمیه, روشن زاده, مصطفی, قدیریان, سوده, دهقان, بهار. (1403). 'تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 58-68. doi: 10.22038/hmed.2023.75828.1299

CHICAGO

سمانه دهقان ابنوی , سمیه محمدی نافچی , مصطفی روشن زاده , سوده قدیریان و بهار دهقان, "تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 58-68, doi: 10.22038/hmed.2023.75828.1299

VANCOUVER

دهقان ابنوی, سمانه, محمدی نافچی, سمیه, روشن زاده, مصطفی, قدیریان, سوده, دهقان, بهار. تاثیر ایفای نقش پرپ و درپ بر استرس درک شده و خودکارآمدی دانشجویان اتاق عمل. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 58-68. doi: 10.22038/hmed.2023.75828.1299

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب