• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی

    نویسندگان

    • محمدحسین خراسانی زاده
    • زهرا سوکی

    1.مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.74956.1293
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بدنبال  گسترش همه‌گیری کووید-19 و اهمیت استفاده از استراتژی‌های جدید آموزشی در فعالیت‌های یادگیری، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه ‌تجربی بصورت انجام پس‌آزمون بر روی دانشجویان ترم چهارم رشته پرستاری در دو گروه آزمودنی (ترکیبی و مجازی‌آنلاین از طریق پلتفرم آدوبی کانکت) در پایان آموزش واحد درسی سلامت روان  با ارزیابی نمره درس مربوطه انجام شد. تصادفی‌ سازی به روش بلوک‌ بندی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و زمینه ایی بود.  تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 با کورسازی یکسویه (آنالیزور) در دو مرحله آنالیز شد. در کلیه تحلیل‌ها سطح معنی‌ داری کمتر از 0/05 منظور شد.
نتایج: در مجموع، اختلاف معناداری بین دو گروه مشارکت‌ کنندگان آموزش مجازی و آموزش ترکیبی از نظر متغیرهای زمینه ای و معدل کل مشاهده نشد. میانگین و انحراف معیار نمره فراگیران از درس پرستاری سلامت روان در دو گروه اموزش ترکیبی و مجازی به ترتیب 3/22  ± ‌ 14/03 و 1/54  ± ‌ 14/05 بوه است.  آنالیز تک‌متغیره نشان داد نمرات فراگیران از درس پرستاری سلامت روان با معدل کل(در گروه آموزش‌ترکیبی) و میزان رضایت از مدرس (در گروه آموزش‌آنلاین) ارتباط معنی‌داری نشان داد و در آنالیز چندمتغیره تنها فاکتور اثرگذار بر نمره فراگیران از این درس، معدل کل دانشجو از ترم های گذشته بوده است.
نتیجه گیری: به نظر می‌رسد آموزش ترکیبی در حوزه آموزش پرستاری سلامت روان در یادگیری دانشجویان تاثیر یکسان دارد و رویکرد ترکیبی آموزش می‌تواند به عنوان مکمل آموزش سنتی به عنوان یک ابزار قدرتمند مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش ترکیبی
  • آموزش مجازی
  • پرستاری
  • سلامت روان
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1293_.pdf
  • چکیده صوتی1293.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Ghasemi MR. Moonaghi HK. Heydari A. Strategies for sustaining and enhancing nursing students' engagement in academic and clinical settings: a narrative review. Korean J Med Educ. 2020;32(2):103-17.
2.Ndayisenga J. Babenko-Mould Y. Kasine Y. Nkurunziza A. Mukamana D. Murekezi J, et al. Blended teaching and learning methods in nursing and midwifery education: A scoping review of the literature. Research Journal of Health Sciences. 2021;9(1):100-14.
3.Coman C. Țîru LG. Meseșan-Schmitz L. Stanciu C. Bularca MC. Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective. Sustainability [Internet]. 2020; 12(24):10367.
4.Fatonia. Arifiatib N. Nurkhayatic E. Nurdiawatid E. Fidziahe. Pamungkasf G, et al. University students online learning system during Covid-19 pandemic: Advantages, constraints and solutions. Systematic Reviews in Pharmacy. 2020;11(7):570-6.
5.Abdullah F. Kauser S. Students' perspective on online learning during pandemic in higher education. Qual Quant. 2023;57(3):2493-505.
6.Irawaty I. Momo AH. Sulfa S. Salimin S. Nerlin N. Mustar SY. Students’ perspective on online learning during the COVID-19 pandemic. Journal of Education and Learning (EduLearn). 2022;16(3):375-83.
7.Bourzgui F. Alami S. Diouny S. a Comparative Study of Online and Face-to-Face Learning in Dental Education. EC Dental Science. 2020:1-11.
8.Habibzadeh H. Rahmani A. Rahimi B. Rezai SA. Aghakhani N. Hosseinzadegan F. Comparative study of virtual and traditional teaching methods on the interpretation of cardiac dysrhythmia in nursing students. J Educ Health Promot. 2019;8(1):202.
9.Dost S. Hossain A. Shehab M. Abdelwahed A. Al-Nusair L. Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ Open. 2020;10(11): e042378.
10.Hasan N. Khan NH. Online teaching-learning during covid-19 pandemic: students’ perspective. The Online Journal of Distance Education and e-Learning. 2020;8(4):202-13.
11.Jebraeily M. Mosavei Vaezi SJ. Mikaeili P. Sadatian R. Aghlmand S. Evaluating the Influencing Factors of Educational Underachievement in Gifted and Talented Students of Urmia University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development. 2011;4(3):21-5.
12.Fata L. Azari S. Baradaran H. Atlasi R. A systematic review of the causes of academic failure of medical students. Strides in Development of Medical Education. 2012;10(2):31-8.
13.Pourmohammadi B. Kami G. Rahimi Pordanjani S. Academic Failure in Health Students of Semnan University of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education. 2020;7(1):78-99.
14.Tagharrobi Z. Fakharian E. Mirhosseini F. Rasoulinejad A. Akbari H. Ameli H. Factors Influencing Probation in Graduated Students of Kashan Faculty of Nursing and Midwifery. IJME. 2009;9(1):21-9.
15.Kamali F. Rezaei P. Academic failure in medical students as an effective factor in community health. JPM. 2020;7(1):73-80.
16.Zolfaghari M. Mojtahedzadeh R. Gharib M. Mohammadi A. Improving the quality of education by using hybrid e-learning in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Medical Education and Development (JMED). 2013;9(13):282.
17.Amir LR. Tanti I. Maharani DA. Wimardhani YS. Julia V. Sulijaya B, et al. Student perspective of classroom and distance learning during COVID-19 pandemic in the undergraduate dental study program Universitas Indonesia. BMC Med Educ. 2020;20(1):392.
18.Bagheri Sheykhangafshe F. Shabahang R. Abbasi AS. Mousavi SM. Hajialiani V. Shahryari Sarhadi M. Prediction of Educational Motivation Based on Mental Toughness and Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;6(4):13-22.
19.Mousavi A. Motavassel Arani M. Hedayati AA. Zolfaghari M. The Effectiveness of Virtual Training of Islamic Culture and Civilization Course on Attitude, Learning and Satisfaction of Students in Tehran University of Medical Sciences. Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. 1395;7(2):1-7.
20.Hejazi m. The Relationship of Intelligence quotient (IQ) with Academic Performance and Critical Thinking Mediation. jpenir. 2019;5(4):79-85.
21.Marzban a. marzban h. Attitudes of Nurse Students Toward Their Discipline and Future Career in Hormozgan University of Medical Sciences. hums-dsme. 2018;5(2):22-32.
22.Salari A. Emami-sigaroudi AH. Zaersabet F. Shakiba M. Khojasteh M. Sharifi M. Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in Nursing students. Research in Medical Education. 2018;10(2):68-75.
23.Curelaru M. Curelaru V. Cristea M. Students’ Perceptions of Online Learning during COVID-19 Pandemic: A Qualitative Approach. Sustainability 2022;14(13):1-21.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,456
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 49-57
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1293_.pdf
  • چکیده صوتی1293.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,456
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521

APA

خراسانی زاده, محمدحسین و سوکی, زهرا . (1403). مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 49-57. doi: 10.22038/hmed.2024.74956.1293

MLA

خراسانی زاده, محمدحسین , و سوکی, زهرا . "مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 49-57. doi: 10.22038/hmed.2024.74956.1293

HARVARD

خراسانی زاده, محمدحسین, سوکی, زهرا. (1403). 'مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 49-57. doi: 10.22038/hmed.2024.74956.1293

CHICAGO

محمدحسین خراسانی زاده و زهرا سوکی, "مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 49-57, doi: 10.22038/hmed.2024.74956.1293

VANCOUVER

خراسانی زاده, محمدحسین, سوکی, زهرا. مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه‌ای نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 49-57. doi: 10.22038/hmed.2024.74956.1293

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب