• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT)

    نویسندگان

    • سید منصور رضوی 1، 2
    • مهدی افکار 1
    • پریسا شجاعی 1

    1 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.

    2 مرکز تحقیقات تجویز منطقی دارو، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران. تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2024.75468.1297
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پزشکان و دانشجویان رشته پزشکی برای مدیریت یک بیمار ، لازم است ، داده‌ها و اطلاعات بیمار را از طرق مختلف گردآوری کنند، آن ها را ارزیابی، تفسیر، تحلیل و استدلال بالینی نموده، بعد از تشخیص برای حل مشکل او اقدام نمایند. برای این منظور،لازم است، آنان مراتب شناخت را در سه رده یادآوری(Remembering)، تفسیر (Interpretation) و حل مسئله (Problem solving) طی نمایند.
روش کار: ما در این مقاله، برآنیم که یک تکنیک مورد محور (Case Based Technique) تمرینی یا امتحانی نوآور را به مخاطبین خود معرفی نماییم. ما این شیوه  راTTT  یا (Triple Taxonomy Tests / technique) یا MTQ (Mixed Taxonomy Questions) نامگذاری کرده ایم.
نتایج: در این شیوه، یک Case  با تعدادی سوال و تعدادی گزینه و جاهای خالی، مبتنی بر سه طبقه " یادآوری "، " تفسیر "  و " حل مسئله " طراحی می شود. این شکل از آزمون یا تکنیک Case based در تمرینات خودآموزی (Self – learning) ، خود ارزیابی (Self – assessment) و یا آزمون‌های رسمی (Official assessments) کاربرد دارد.
نتیجه گیری: این آزمون به ما کمک می کند تا با تمرین موارد واقعی،  توانایی استفاده از "  فکر " ،  تصمیم گیری بالینی  و حل مشکلات بیماران را  در کیس‌های واقعی بیماران ارتقا دهیم.

کلیدواژه‌ها

  • حیطه شناخت
  • تاگسونومی بلوم
  • مهارت های فکری
  • حل مشکل
  • هیستری جمعی
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1297.mp3
  • اصلاحیه افیلیشن_removed.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Alhashem F, Agha N. Analysis based on the three objective educational domains for final summative secondary examinations of science subject (chemistry, physics, and biology). Education Research International. 2020;2020:1-12.
2.Vykhrushch AV, Khvalyboha TI, Fedchyshyn NO, Bagriy M, Fedoniuk L, Protsyk H, et al. Development of medical students creativity as a priority of modern higher education. Wiadomości lekarskie, LXXІV (12). 2021:3204-13.
3.Khazaei L, Ghavami H. The Quality of Clinical Education in an Academic Teaching Hospital Based on General Medical Education Standards. Horizon of Medical Education Development. 2022;13(4):48-0.
4.McLean SF. Case-based learning and its application in medical and health-care fields: a review of worldwide literature. Journal of medical education and curricular development. 2016;3:JMECD. S20377.
5.Naeimi L, Alizadeh M, Shariati M. Case based learning: The concept, models, effectiveness and challenges. 2016.
6.Reed S, Shell R, Kassis K, Tartaglia K, Wallihan R, Smith K, et al. Applying adult learning practices in medical education. Current problems in pediatric and adolescent health care. 2014;44(6):170-81.
7.Li S, Yu B, Yue J. Case-oriented self-learning and review in pharmacology teaching. The American journal of the medical sciences. 2014;348(1):52-6.
8.fakouri e, Keshmiri F. Formative evaluation through Case-based Discussion method in gynecological diseases internship. Horizon of Medical Education Development. 2022;12(4):73-64.
9.Shakurnia A, Khosravi Borojeni A, Mozaffari A, Elhampour H. An evaluation of exam questions designed by faculty members emphasizing on the multiple choice question structure ahvaz Jundishapur university of medical sciences 2007. Strides in Development of Medical Education. 2010;6(2):129-38.
10.Jozefowicz RF, Koeppen BM, Case S, Galbraith R, Swanson D, Glew RH. The quality of in-house medical school examinations. Academic Medicine. 2002;77(2):156-61.
11.Sutter R, Maher C. Mass vaccination campaigns for polio eradication: an essential strategy for success. Mass Vaccination: Global Aspects—Progress and Obstacles. 2006:195-220.
12.History of vaccination and diseases that have been controlled, eliminated or eradicated in Iran. health care service management: health care service management; 2020 [Available from: https://hcsm.ir/1399/01/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87/.
13.Introduction to Epidemiology: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases (NCEZID), Division of Vector-Borne Diseases (DVBD); 2012 [Available from: https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson1/section11.html#:~:text=Epidemic%20refers%20to%20an%20increase,a%20more%20
limited%20geographic%20area.
14.Endemic (epidemiology) 2023 [Available from: https://en.wikipedia.org/wiki/Endemic_(epidemiology).
15.Njogu T. Difference Between Index Case and Primary Case. Difference Between Similar Terms and Objects 2021 [Available from: http://www.differencebetween.net/miscellaneous/difference-between-index-case-and-primary-case/.
16.Harazi MA, Razavi SM. A Case of Epidemic Hysteria: A Case Report. Pejouhesh dar Pezeshki (Research in Medicine). 1997;21(3):81-6.
17.Lyme disease: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases (NCEZID), Division of Vector-Borne Diseases (DVBD); 2022 [Available from: https://www.cdc.gov/lyme/index.html#:~:text=Lyme%20disease%20is%20caused%20by,skin%20rash%20called%20erythema%20migrans.
18.Lyme disease: Mayo Clinic;  [Available from: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lyme-disease/symptoms-causes/syc-20374651.
19.Razavi SM. Investigation and control of epidemics.  Comprehensive book of public health. Principles and applications of epidemiology. 4. Tehran: Arjmand; 2019. p. 1287.
    • تعداد مشاهده مقاله: 680
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 82-93
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1297.mp3
  • اصلاحیه افیلیشن_removed.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 680
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375

APA

رضوی, سید منصور , افکار, مهدی و شجاعی, پریسا . (1403). معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 82-93. doi: 10.22038/hmed.2024.75468.1297

MLA

رضوی, سید منصور , , افکار, مهدی , و شجاعی, پریسا . "معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT)", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 82-93. doi: 10.22038/hmed.2024.75468.1297

HARVARD

رضوی, سید منصور, افکار, مهدی, شجاعی, پریسا. (1403). 'معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT)', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 82-93. doi: 10.22038/hmed.2024.75468.1297

CHICAGO

سید منصور رضوی , مهدی افکار و پریسا شجاعی, "معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT)," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 82-93, doi: 10.22038/hmed.2024.75468.1297

VANCOUVER

رضوی, سید منصور, افکار, مهدی, شجاعی, پریسا. معرفی یک تکنیک آموزشی ابداعی مبتنی بر مورد با عنوان تکنیک سه رده ای (Triple Taxon Test / Technique; TTT). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 82-93. doi: 10.22038/hmed.2024.75468.1297

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب