• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان

    نویسندگان

    • سید قاسم میربابا 1، 2
    • عباس صالح وزیری 3
    • علی لبافچی 1، 2
    • عاطفه احمدوند 3

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

    2 گروه جرای دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

    3 گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.77973.1327
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اختلاف میان انتظارات و ادراکات دانشجویان از ابعاد پنج‌گانه کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد در سال تحصیلی 1399-1400 جهت شناخت کاستی‌های خدمات آموزشی ارائه شده انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، ۳۹ نفر از دانشجویان سال پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی شاهد در سال تحصیلی 99-1400 با روش سرشماری بررسی شدند. ابـزار مورداستفاده پرسشنامه اسـتاندارد سـروکوال شـامل دو بخـش اطلاعات فردی و 27 سؤال پیرامون پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی(ابعاد فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی از طریق نرم‌افزار SPSS انجام گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد اکثر شرکت‌کنندگان خانم (5/61%) و با میانگین سنی 2/1 ± 24/1 سال بودند. به‌صورت کلی در همه بخش‌ها، شکاف منفی کیفیت خدمات آموزشی مشاهده شد بیشترین شکاف منفی در کیفیت کلی خدمات آموزشی به ترتیب مربوط به بخش‌های تشخیص، جامع‌نگر و اندودانتیکس و کم‌ترین شکاف منفی به ترتیب مربوط به بخش‌های ترمیمی و پاتولوژی بود. به‌صورت کلی شکاف منفی از بیشترین به کمترین مربوط به تضمین، همدلی، اطمینان، پاسخگویی و فیزیکی بود.
نتیجه گیری: انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی دانشکده در ابعاد مختلف برآورده نشده و در این میان اختلاف بین انتظارات و ادراکات بعد تضمین از بقیه ابعاد بیشتر بوده که نیازمند برنامه‌ریزی و صرف منابع کافی در جهت افزایش کیفیت مخصوصاً در این بعد است.

کلیدواژه‌ها

  • خدمات آموزشی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشجویان
  • سروکوال
  • کیفیت
  • XML
  • اصل مقاله 1.63 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسش نامه 1327.pdf
  • چکیده صوتی ۱۳۲۷.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Sh G, Kargoza S, Amirchakhmaghi M, Gholami H. Students’ viewpoints of Mashhad Dental School about educational problems a qualitative study. Education Strategies in Medical Sciences. 2015 Jun 10;8(2):123-30.
  2. Yoo HH, Kim MK, Yoon YS, Lee KM, Lee JH, Hong SJ, et al. Change of accreditation standards of medical schools by the Korean Institute of Medical Education and Evaluation from 2000 to 2019. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2020;17:2.
  3. Schiekirka S, Feufel MA, Herrmann-Lingen C, Raupach T. Evaluation in medical education: A topical review of target parameters, data collection tools and confounding factors. GMS German Medical Science. 2015;13.
  4. Sarabadani J, Dehghani Tafti M, Labafchi A, Javan Rashid A. Comparing Training of "Lasers in Dentistry" by Two Mobile-based and Booklet Approach Training Methods in Dentistry Students. Journal of Mashhad Dental School. 2019;43(3):287-94.
  5. Jabarifar SE, Khademi A, Khalifehsoltani FAS, Yousefi A. Assessment of Isfahan Dentistry students about Learning - Teaching Environment. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):860-7.
  6. Mokhtari M, Foroozanfar A, Farazi F. Assessment of Final Year Dental Students' Views of Science Education in Dental Implants. Journal of Mashhad Dental School. 2012;36(2):157-64.
  7. Gregory JL. Applying SERVQUAL: Using service quality perceptions to improve student satisfaction and program image. Journal of Applied Research in Higher Education. 2019;11(4):788-99.
  8. Bashardoust N, Ghadiri D, Haghani S, Bagheri S, Mirfarhadi N. Effective criterion on theoretical and practical Teaching from Guilan Dental Students’ Viewpoint. Research in Medical Education. 2020;12(2):31-8.

9.Zakerjafari H, Hamkar B, Mirfarhadi N. The Interval of Educational Services Quality: Distance of Current and Desirable Situation from Viewpoints’ of Dentistry Students of Guilan University of Medical Sciences of medical sciences in 2014. Research in Medical Education. 2015;7(3):64-70.

10.Bahreini M, Momeni Danaei S, Shahamat S, Khatoni A, Ghodsi S, Hashemi M. The quality of educational services: gap between optimal and actual status according to dentistry students. Iranian journal of medical education. 2012 Feb 10;11(7):685-95.

11.Bozbay Z, Baghirov F, Zhang Y, Rasli A, Karakasoglu M. International students’ service quality evaluations towards Turkish universities. Quality Assurance in Education. 2020;28(3):151-64.

  1. Aldarmahi A, Algahtani HA, Alrabia M, Abuarab N, Shirah B. Determination of quality gap for educational services in undergraduate medical education. A cross-sectional study in Saudi Specialized Health Sciences University. Saudi Medical Journal. 2019;40(6):595-600.
  2. Moosavi A, Gilavand A, Gilavand S. Evaluating the quality of educational services of nursing students of Dezful University of Medical Sciences in southwest of Iran according to SERVQUAL model. Journal of Research in Medical and Dental Science. 2019;7(1):121-6.
  3. Moosavi A, Mohseni M, Ziaiifar H, Azami-Aghdash S, Manshadi MG, Rezapour A. The quality of educational services from students’ viewpoint in Iran: a systematic review and meta-analysis. Iranian journal of public health. 2017;46(4):447.
  4. Kouchaki E, Motaghi M. Education services quality of Kashan Medical Science University, based on SERVQUAL model in viewpoints of students. International Archives of Health Sciences. 2017;4(4):84-8.
  5. Jafarinejad M, Ebrahimipour H, LAEL ME, JAMALI BF, Amini A. QUALITY OF EDUCATIONAL SERVICES FROM VIEWPOINTS OF STUDENTS AT SCHOOL OFPUBLIC HEALTH AT MASHHAD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. 2017;11(3):247-59.
  6. Hadavand SA, YavarZadeh S, JavanBakhsh A, Najm A. A Review of the Quality of Engineering Training Programs Using Servqual Model. Technology of Education Journal (TEJ). 2015 Mar 21;9(2):99-104.
  7. Rezaiyan MK, Bazaz SM. Quality Gap in educational services based on SERVQUAL Model in Mashhad Medical School. Med Res. 2016 Sep 21;40:17-23.
  8. Eslamipour F, Shirban F, Refaei P. Assessment of dental students' satisfaction of clinical departments in Isfahan dental school. Iranian Journal of Medical Education. 2011 Jun 1;10(5).625-33.

20.khanehmasjedi M, bassir L, Shahroie S, khanehmasjedi s. Assessment of Senior Dental Students’ Views related to practical Education in different departments in school of Dentistry, Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, 2015. Educational Development of Judishapur. 2017;8(2):217-25.

  1. Gilavand A, Maraghi E. Assessing the Quality of Educational Services of Iranian Universities of Medical Sciences Based on the SERVQUAL Evaluation Model: A Systematic Review and Meta-Analysis. Iranian Journal of Medical Sciences. 2019;44(4):273-84.
  2. Arekhi S, Rezayat AA, Khadem-Rezaiyan M, Youssef M. Educational quality of services in medical universities of Islamic Republic of Iran: A systematic review and Meta-Analysis. Journal of Medical Education. 2019 Jun 30;18(2).
  3. Jahantab Z, Yousefi M, MohammadHoseinzadeh M, Khadem-Rezaiyan M. Evaluating the quality of educational services from the perspective of learners at Mashhad University of Medical Sciences in 2018. Journal of Medical Education and Development. 2020.
  4. Chui TB, bin Ahmad MS. Evaluation of service quality of private higher education using service improvement matrix. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2016 Jun 15;224:132-40.
  5. Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bageri M, Otoufi A. A Comparison of the Students’ and Teachers’ Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry. Journal of Mashhad Dental School. 2014;38(4):281-90.
  6. Yousefi M, Jahantab Z, Khadem-Rezaiyan M. Quality of educational services in a type one medical sciences university based on SERVQUAL model from the perspective of faculty members. Development Strategies in Medical Education. 2021;8(3):1-10.
    • تعداد مشاهده مقاله: 352
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 128
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 1
فروردین 1404
صفحه 20-31
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.63 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسش نامه 1327.pdf
  • چکیده صوتی ۱۳۲۷.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 352
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 128

APA

میربابا, سید قاسم , صالح وزیری, عباس , لبافچی, علی و احمدوند, عاطفه . (1404). کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), 20-31. doi: 10.22038/hmed.2024.77973.1327

MLA

میربابا, سید قاسم , , صالح وزیری, عباس , , لبافچی, علی , و احمدوند, عاطفه . "کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 1, 1404, 20-31. doi: 10.22038/hmed.2024.77973.1327

HARVARD

میربابا, سید قاسم, صالح وزیری, عباس, لبافچی, علی, احمدوند, عاطفه. (1404). 'کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), pp. 20-31. doi: 10.22038/hmed.2024.77973.1327

CHICAGO

سید قاسم میربابا , عباس صالح وزیری , علی لبافچی و عاطفه احمدوند, "کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 1 (1404): 20-31, doi: 10.22038/hmed.2024.77973.1327

VANCOUVER

میربابا, سید قاسم, صالح وزیری, عباس, لبافچی, علی, احمدوند, عاطفه. کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران از دیدگاه دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(1): 20-31. doi: 10.22038/hmed.2024.77973.1327

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب