چکیده
مقدمه و هدف: این پژوهش باهدف بررسی اختلاف میان انتظارات و ادراکات دانشجویان از ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی دانشکده دندانپزشکی شاهد در سال تحصیلی 1399-1400 جهت شناخت کاستیهای خدمات آموزشی ارائه شده انجام شد.
روش اجرای پژوهش: در این مطالعه مقطعی - تحلیلی، ۳۹ نفر از دانشجویان سال پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی شاهد در سال تحصیلی 99-1400 با روش سرشماری بررسی شدند. ابـزار مورداستفاده پرسشنامه اسـتاندارد سـروکوال شـامل دو بخـش اطلاعات فردی و 27 سؤال پیرامون پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی (ابعاد فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی از طریق نرمافزار SPSS انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد اکثر شرکتکنندگان خانم (5/61%) و با میانگین سنی 1/24 سال بودند. بهصورت کلی در همه بخشها، شکاف منفی کیفیت خدمات آموزشی مشاهده شد بیشترین شکاف منفی در کیفیت کلی خدمات آموزشی به ترتیب مربوط به بخشهای تشخیص، جامعنگر و اندودانتیکس و کمترین شکاف منفی به ترتیب مربوط به بخشهای ترمیمی و پاتولوژی بود. بهصورت کلی شکاف منفی از بیشترین به کمترین مربوط به تضمین، همدلی، اطمینان، پاسخگویی و فیزیکی بود.
نتیجهگیری: انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی دانشکده در ابعاد مختلف برآورده نشده و در این میان اختلاف بین انتظارات و ادراکات بعد تضمین از بقیه ابعاد بیشتر بوده که نیازمند برنامهریزی و صرف منابع کافی در جهت افزایش کیفیت مخصوصاً در این بعد است.