نویسندگان
1
مرکز تحقیقات ژنتیک و مخاطرات محیطی، دانشکده پیراپزشکی ابرکوه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
2
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
3
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدلسازی دادههای بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
4
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: آموزش احیای قلبی ریوی(CPR) با اصول علمی استاندارد و کسب مهارت از مهمترین موضوعهای مرتبط با آموزش مردم عادی محسوب میشود. لذا، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روشهای "فیلم آموزشی" و "ساختارمند گروهی با استفاده از خود ارزیابی ویدیویی" بر دانش و مهارت کارگران انجمن صنفی ساختمانی انجام شد.
روش کار: این پژوهش به روش کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل شده انجام گردید. 72 نفر از کارگران انجمن صنفی ساختمانی شهر ابرکوه (استان یزد) در سال 1402 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در گروههای پژوهش گمارده شدند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش آموزش ساختارمند گروهی با خود ارزیابی ویدئویی و شرکت کنندگان در گروه کنترل آموزش معمول فیلم آموزشی را دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامه دانش سنجی حمایت اولیهی زندگی (BLS) و چک لیست مهارت BLS استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS-22 استفاده شد.
نتایج: براساس نتایج آزمون تی وابسته (زوجی) در گروههای پژوهش از نظر دانش BLS در مرحلهی پس آزمون نسبت به مرحلهی پیش آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>P). علاوه بر این، نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که در مرحلهی پس آزمون بین گروههای پژوهش از نظر دانش BLS و مهارت BLS تفاوت معناداری وجود داشت (0/005≥P).
نتیجه گیری: بنابراین، براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میگردد که از روش ساختارمند گروهی با خودارزیابی ویدئویی برای آموزش مردم عادی و داوطلبان امدادی به عنوان خط اول پاسخ دهنده به درمان ایست قلبی تنفسی استفاده گردد.
- Myat A, Song K-J, Rea T. Out-of-hospital cardiac arrest: current concepts. The Lancet. 2018; 391(10124):970-9.
- Benjamin EJ, Virani SS, Callaway CW, Chamberlain AM, Chang AR, Cheng S, et al. Heart disease and stroke statistics—2018 update: a report from the American Heart Association. Circulation. 2018; 137(12): e67-e492.
- Sasson C, Rogers MA, Dahl J, Kellermann AL. Predictors of survival from out-of-hospital cardiac arrest: a systematic review and meta-analysis. Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes. 2010; 3(1):63-81.
- Berdowski J, Berg R, Tijssen J, Koster R. Global incidences of out-of-hospital cardiac arrest and survival rates. Systematic review of 67 prospective studies.2010; 81(11):1479-87.
- Eisenberg MS, Cummins RO, Larsen MP. Numerators, denominators, and survival rates: reporting survival from out-of-hospital cardiac arrest. The American journal of emergency medicine. 1991; 9(6):544-6.
- Ghorbani S, Ghafourifard M, Dinmohammadi M, Fallah R. Comparison of CPR training by social media networks and workshop on CPR skill of nursing and midwifery students. 2020.4(3):1-10.
- Guo Z-J, Li C-S, Yin W-P, Hou X-M, Gu W, Zhang D. Comparison of shock-first strategy and cardiopulmonary resuscitation-first strategy in a porcine model of prolonged cardiac arrest. Resuscitation. 2013; 84(2):233-8.
- Dahi M, Khazaei N, Yaghmaei F. The effect of retraining of nurses on cardiopulmonary resuscitationsuccess rate and short-term and long-term survival in patients revived. 2015; 219-225.
- Seethala RR, Esposito EC, Abella BS. Approaches to improving cardiac arrest resuscitation performance. Current opinion in critical care. 2010; 16(3):196-202.
- Magid DJ, Aziz K, Cheng A, Hazinski MF, Hoover AV, Mahgoub M, et al. Part 2: evidence evaluation and guidelines development: 2020 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation. 2020; 142(16_Suppl_2): S358-S65.
- Sutton RM, Maltese MR, Niles D, French B, Nishisaki A, Arbogast KB, et al. Quantitative analysis of chest compression interruptions during in-hospital resuscitation of older children and adolescents. Resuscitation. 2009; 80(11):1259-63.
- Shetty K, Shetty M. Knowledge and Awareness of Basic Life Support among Interns of a Dental College in Mangalore, India. Indian Journal of Public Health Research & Development. 2018; 9(8).124-8.
- Khoshrang H, Heidarzadeh A, Asadi A. Assessment of the effects of education in clinical skills center on cardiopulmonary resuscitation knowledge of physicians and nurses working in educational therapeutic centers of guilan university of medical sciences in 2004. Res Med Educ. 2007; 7:7-13[In Persian].
- Perkins GD, Travers AH, Berg RA, Castren M, Considine J, Escalante R, et al. Part 3: adult basic life support and automated external defibrillation: 2015 international consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Resuscitation. 2015; 95: e43-e69.
- Wik L, Kramer-Johansen J, Myklebust H, Sørebø H, Svensson L, Fellows B, et al. Quality of cardiopulmonary resuscitation during out-of-hospital cardiac arrest. Jama. 2005; 293(3):299-304.
- Madden C. Undergraduate nursing students’ acquisition and retention of CPR knowledge and skills. Nurse education today. 2006; 26(3):218-27.
- Hamilton R. Nurses’ knowledge and skill retention following cardiopulmonary resuscitation training: a review of the literature. Journal of advanced nursing. 2005; 51(3):288-97.
- Ehsanpour S, Eivazi M, Davazdah-Emami S. Quality of life after the menopause and its relation with marital status. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2008; 12(4).130-135.
- Kim JY, Ahn HY. The effects of the 5-step method for infant cardiopulmonary resuscitation training on nursing Students' knowledge, attitude, and performance ability. Child Health Nursing Research. 2019; 25(1):17-27.
- Ranjbar K, Soltani F, Mosavinasab M, Masoodi A, Ayathllahi S. Comparison of two methods of traditional and fusion of the first-year nursing students learn the skills Administrating Hazrat Fatima) SA) Shiraz University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2003; 3:1-2.
- Karimi Moonaghi M, Shamsadini L, Emamimoghaddam Z, Ebrahimzadeh S, editors. Comparative study of the effect of face-to-face and video on Attitude of diet and fluids in patients undergoing hemodialysis. Twelfth National Congress on Medical Education, Mashhad, Iran; 2012; 17(5):360-36.
- Karimi-monaghi H, Derakhshan A, Valaii N, Mortazavi F. The effect of video and Show on learn practical skills of students. J Gorgan Univ Med Sci. 2003; 4:27-30[In Persian].
- Li Y, Lin Y, Bai H. Effects of a structured team nursing model on the efficacy and quality of cardiopulmonary resuscitation in myocardial infarction patients undergoing PCI. American Journal of Translational Research. 2021; 13(4):3129.
- Keegan R, Henderson T, Brown G. Use of the virtual ventilator, a screen-based computer simulation, to teach the principles of mechanical ventilation. Journal of veterinary medical education. 2009; 36(4):436-43.
- Shabannia A, Pirasteh A, Jouhari Z. The effectiveness of cardiopulmonary resuscitation training by mannequin training method and educational video on the awareness of Shahed University staff. Daneshvar Medicine. 2021; 29(4):33-41.
- Gurung P, Mishra S, Chandrakar K. A Pre-Experimental Study to Assess the Effectiveness of STP on Knowledge Regarding Cardiopulmonary Resuscitation among B. Sc. Nursing Students. 5(2):35-40
- Merrill PA. A comparison of two teaching methods in basic cardiac life support training and education: Grand Valley State University; 1995.1-93.
- Momeni Danaei S, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda SM. Which method of teaching would be better cooperative or lecture? Iranian journal of medical education. 2011; 11(1):24-31[In Persian].
- Anderson WL, Mitchell SM, Osgood MP. Comparison of student performance in cooperative learning and traditional lecture‐based biochemistry classes. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005; 33(6):387-93.
- Javaheri Arasteh A, Najafi Ghezeljeh T, Haghani SH. Effects of peer-assisted education on the knowledge and performance of nursing students in basic cardiopulmonary resuscitation. Iran Journal of Nursing. 2018; 31(115):6-19 [In Persian].