• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز

    نویسندگان

    • امیر نهاوندی تکاب 1
    • اسکندر فتحی آذر 2
    • زرین دانشور هریس 3
    • حسین بقایی 4

    1 گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلا‌‌می تبریز، ایران.

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.

    3 گروه آموزشی دانشگاه آزاد اسلا‌‌می واحد تبریز، تبریز. ایران.

    4 گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلا‌‌می واحد مرند، مرند، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.71493.1268
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بخشی از رسالت‌‌‌های مهم نظام آموزش عالی پزشکی در برنامه‌‌‌‌های درسی رسمی و بخش مهمی از آن، از طریق برنامه درسی پنهان شکل ‌‌می‌گیرد. بنابراین نظام آموزشی عالی پزشکی در راستای تحقق ماموریت ‌‌‌های خود نمی‌تواند به بخش برنامه درسی پنهان پزشکی بی توجه باشد. این مطالعه با هدف پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق مولفه‌‌‌‌های برنامه درسی ‌پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه ‌‌‌های علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز بود. نمونه آماری این مطالعه را 400 نفر از دانشجویان سال چهارم به بالای دانشکده‌‌‌‌های پزشکی دانشگاه‌‌‌‌های سراسری و آزاد تبریز براساس جدول مورگان تشکیل دادند. با توجه به مساوی بودن جامعه آماری از هر یک از دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی(فقط دانشکده پزشکی)، 200 نمونه به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (سهمیه‌ای) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه برنامه درسی ‌پنهان پزشکی و اخلاق پزشکی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: رابطه همبستگی متغیر اخلاق پزشکی با مولفه‌‌‌‌های برنامه درسی ‌پنهان پزشکی نشان ‌‌می‌دهد که رابطه اخلاق پزشکی با هدف و برنامه درسی (0/104)، آموزش بالینی/تخصصی (0/144)، محتوای آموزشی (0/133)، فضای فیزیکی ـ اجتماعی (0/195)، سیستم تشویق و تنبیه (0/146)، ساختار سازمانی (0/126)، رعایت حقوق (0/100)، رفتار اخلاقی (0/104) و احساس مسئولیت (0/122) مثبت و از نظر آماری معنی‌دار است. رابطه بین اخلاق پزشکی و ز‌‌مینه شخصی/محیطی (0/189-) و چشم انداز و الگوی شغلی/مالی (0/321-) منفی و از نظر اماری معنی دار است. بین اخلاق پزشکی و ارزشیابی و نگرش و مشارکت رابطه معنی دار یافت نشد.
نتیجه گیری: مولفه‌‌‌‌های برنامه درسی ‌پنهان پزشکی با اخلاق پزشکی دانشجویان همبستگی مثبت دارد و برخی از مولفه‌های برنامه درسی ‌پنهان در راستای توسعه اخلاق پزشکی باید مورد توجه جدی دانشگاه ‌‌‌های علوم پزشکی تبریز قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه درسی پنهان
  • دانشجوی پزشکی
  • اخلاق پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1268.mp4
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Safai Mohd S., Baufa D. Factors shaping the hidden curriculum in Iranian higher education: a self-mapping ethnography. Higher Education Curriculum Studies Quarterly. 2012; 4(7): 30-49.
2.Mehrmohammadi M. Curriculum: Perspectives, Approaches and Perspectives. Mashhad: Golestan Quds Razavi; 2013.
3.Javadipour M, Rahimi B. Ranking of hidden curriculum components from the perspective of students of Faculty of Educational Sciences and Psychology of Shahid Beheshti University. Higher Education Curriculum Studies Quarterly. 2015; 7:131-56.
4.Eskandari h. The hidden curriculum. Tehran: Nasima Publications; 1390.
5.Mahboubi T., Karimi SA, Mahboubi K. Investigating the relationship between hidden curriculum and motivational and entrepreneurship beliefs of Payam Noor University students. Scientific-Research Quarterly: Research in school and virtual learning. 2016;5(3):101-9.
6.Talebi A, Sharifi Fadiji H. The hidden curriculum in student life: Resistance along with citizenship. Society, culture and media. 2014;5(17):57-78.
7.Andarvazh M, Yazdani S, Afshar. Development a Diagnosis Framework of Hidden Curriculum in Clinical Education. 2018.
8.Safari Y, Yoosefpour N. Data for professional socialization and professional commitment of nursing students—A case study: Kermanshah University of Medical Sciences, Iran. 2018; 21:2224-9.
9.Amini M, Mehdizade M, Mashallahinejad Z, Alizade M, Education PiH. A survey of relation between elements of hidden curriculum and scientific spirit of students. 2023;17(4):81-103.
10.Mohammadi Mehr M, Fathi Vajargah K. The position of hidden curriculum in continuing medical education. Educational Strategies Quarterly. 1387.
11.Yazdani S, Momeni S, Afshar L, Abdolmaleki M, Professionalism. A comprehensive model of hidden curriculum management in medical education. 2019;7(3):123.
12.Rogers DA, Boehler ML, Roberts NK, Johnson V. Using the hidden curriculum to teach professionalism during the surgery clerkship. 2012;69(3):423-7.
13.Yazdani S, Akbarilakeh M. Explanation and clarification of the concept of value in medical education. 2017;3(2):88-101.
14.Vaz M. The ethics of teaching in medicine: a personal view. 2019;4(3):221-6.
15.Giubilini A, Milnes S, Savulescu J. The medical ethics curriculum in medical schools: present and future. 2016;27(2):129-45.
16.Creswell J, Planoclark W. Mixed research methods. Translated by Alireza Kiamanesh and Javed Saraei, Tehran: Ayezh Publishing House; 2018.
17.Momeni Qa, Yavari N, Ghasemi M. Investigating the attitude of community doctors about medical ethics. Journal of Isfahan Medical School. 2014; 33(325).
18.Fathi Azar A, Nahavandi A, Daneshvar Z, Baghai H. Examining the experiences of professors and students of medical sciences in the public and Azad universities of Tabriz from the hidden curriculum and its relationship with medical ethics: Azad University of Tabriz; 1400.
19.Lehmann LS, Sulmasy LS, Desai S, ACP Ethics P, medicine H. Hidden curricula, ethics, and professionalism: optimizing clinical learning environments in becoming and being a physician: a position paper of the American College of Physicians. 2018;168(7):506-8.
20.Azmand S, Ebrahimi S, Iman M, Asemani O, medicine ho. Learning professionalism through hidden curriculum: Iranian medical students’ perspective. 2018;11.
21.Murphy. Hiding in plain sight: The production of heteronormativity in medical education. 2016;45(3):256-89.
22.MacLeod A. The hidden curriculum: is it time to re-consider the concept? 2014;36(6):539-40.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 825
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 513
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 2
تیر 1403
صفحه 11-22
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1268.mp4
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 825
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 513

APA

نهاوندی تکاب, امیر , فتحی آذر, اسکندر , دانشور هریس, زرین و بقایی, حسین . (1403). پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), 11-22. doi: 10.22038/hmed.2024.71493.1268

MLA

نهاوندی تکاب, امیر , , فتحی آذر, اسکندر , , دانشور هریس, زرین , و بقایی, حسین . "پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 2, 1403, 11-22. doi: 10.22038/hmed.2024.71493.1268

HARVARD

نهاوندی تکاب, امیر, فتحی آذر, اسکندر, دانشور هریس, زرین, بقایی, حسین. (1403). 'پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(2), pp. 11-22. doi: 10.22038/hmed.2024.71493.1268

CHICAGO

امیر نهاوندی تکاب , اسکندر فتحی آذر , زرین دانشور هریس و حسین بقایی, "پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 2 (1403): 11-22, doi: 10.22038/hmed.2024.71493.1268

VANCOUVER

نهاوندی تکاب, امیر, فتحی آذر, اسکندر, دانشور هریس, زرین, بقایی, حسین. پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه‌‌‌‌های علوم پزشکی تبریز. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(2): 11-22. doi: 10.22038/hmed.2024.71493.1268

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب