- XML
- اصل مقاله 1.56 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- چکیده صوتی1268.mp4
چکیده
مقدمه: بخشی از رسالتهای مهم نظام آموزش عالی پزشکی در برنامههای درسی رسمی و بخش مهمی از آن، از طریق برنامه درسی پنهان شکل میگیرد. بنابراین نظام آموزشی عالی پزشکی در راستای تحقق ماموریت های خود نمیتواند به بخش برنامه درسی پنهان پزشکی بی توجه باشد. این مطالعه با هدف پیش بینی اخلاق پزشکی از طریق مولفههای برنامه درسی پنهان پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تبریز بود. نمونه آماری این مطالعه را 400 نفر از دانشجویان سال چهارم به بالای دانشکدههای پزشکی دانشگاههای سراسری و آزاد تبریز براساس جدول مورگان تشکیل دادند. با توجه به مساوی بودن جامعه آماری از هر یک از دانشگاههای علوم پزشکی(فقط دانشکده پزشکی)، 200 نمونه به روش نمونهگیری چند مرحلهای (سهمیهای) انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه برنامه درسی پنهان پزشکی و اخلاق پزشکی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: رابطه همبستگی متغیر اخلاق پزشکی با مولفههای برنامه درسی پنهان پزشکی نشان میدهد که رابطه اخلاق پزشکی با هدف و برنامه درسی (0/104)، آموزش بالینی/تخصصی (0/144)، محتوای آموزشی (0/133)، فضای فیزیکی ـ اجتماعی (0/195)، سیستم تشویق و تنبیه (0/146)، ساختار سازمانی (0/126)، رعایت حقوق (0/100)، رفتار اخلاقی (0/104) و احساس مسئولیت (0/122) مثبت و از نظر آماری معنیدار است. رابطه بین اخلاق پزشکی و زمینه شخصی/محیطی (0/189-) و چشم انداز و الگوی شغلی/مالی (0/321-) منفی و از نظر اماری معنی دار است. بین اخلاق پزشکی و ارزشیابی و نگرش و مشارکت رابطه معنی دار یافت نشد.
نتیجه گیری: مولفههای برنامه درسی پنهان پزشکی با اخلاق پزشکی دانشجویان همبستگی مثبت دارد و برخی از مولفههای برنامه درسی پنهان در راستای توسعه اخلاق پزشکی باید مورد توجه جدی دانشگاه های علوم پزشکی تبریز قرار گیرد.
کلیدواژهها