• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی

    نویسنده

    • بیتا انوری

    گروه داخلی، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام خمینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.76952.1303
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش مبتنی بر بیمار و یادگیری مبتنی بر مشکل از شیوه‌های آموزش و یادگیری رایج در بخش‌های بالینی هستند. هدف مطالعه تلفیق این دو شیوه به منظور بهبود رضایت کارورزان از اجرای آموزش برخورد با شکایات شایع درکوریکولوم پزشکی است.  
روش کار: در این مطالعه با ارائه آموزش مبتنی بر شکایات شایع بالینی سرفصل‌های کوریکولوم پزشکی عمومی بوسیله آموزش مبتنی بر بیمار که توسط طراحی و ارائه مرحله به مرحله موارد بالینی در بحث گروه‌های کوچک انجام شد، برخورد قدم به قدم با بیمار طراحی شده با حفظ پایبندی به مشکل مورد بحث توسط استاد بصورت محدود و کنترل شده و با ارائه بازخورد و امکان بازاندیشی در کلاس فراهم گردید و نتایج نظرسنجی دانشجویان از اجرای این شیوه جمع آوری شد.  
نتایج: بیش از سه چهارم از 65 کارورزی که نظرسنجی را تکمیل کردند کاملا از تأثیر این شیوه آموزشی در نگرش و برخورد با شکایات بیمار رضایت داشتند و 80% نیز برنامه آموزشی را به منظور تشویق در اخذ دقیق علائم حیاتی بیمار مبتلا به تنگی نفس کاملاً موثر دانسته اند.
نتیجه گیری: شیوه تلفیق آموزش مبتنی بر مشکل به روش طراحی شده مبتنی بر موارد بالینی، طبق نظرسنجی بر رضایت کارورزان پیرامون بهبود نگرش در برخورد با شکایات بالینی بیمار موثر است و می تواند بعنوان ابزاری جذاب در آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه زمان بر نیازمند اساتید با تجربه به تعداد متناسب با پذیرش روزافزون دانشجویان پزشکی است.  

کلیدواژه‌ها

  • آموزش مبتنی بر مشکل
  • آموزش مبتنی بر بالینی
  • کارورزی
  • XML
  • اصل مقاله 1.72 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1303.pdf
  • چکیده صوتی 1303.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Jyothirmayi R. Case-based discussion: Assessment tool or teaching aid? Clinical oncology (RCR (Great Britain)). 2012; 24 10:649-53.
  2. Ghafourifard M, Haririan Hr, Aghajanloo A. The opinion of nursing student about case-based teaching method and comparison with lecture. FMEJ. 2013; 3(1):8-12.
  3. Ahmadi F, Nashibi R. Evaluation of Case-based teaching in the education of theoric course of infectious disease in Jondishapoor university of Ahwaz. AJUMS. 2014; 5(2):88-92 [In Persian].
  4. Curriculum-MD-13960501_0.pdf [Internet]. IUMS. 2018. Curriculum-MD-13960501_ 1(1).pdf (iums.ac.ir)
  5. Cen XY, Hua Y, Niu S, Yu T. Application of case-based learning in medical student education: a meta-analysis. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2021; 25(8):3173-81.
  6. McLean SF. Case-Based Learning and its Application in Medical and Health-Care Fields: A Review of Worldwide Literature. J Med Educ Curric Dev. 2016; 3:39-49
  7. Alhazmi A, Quadri MFA. Comparing case-based and lecture-based learning strategies for orthodontic case diagnosis: A randomized controlled trial. JDE. 2020; 84(8):857-63.
  8. Li S, Yu B, Yue J. Case-oriented Self-learning and Review in Pharmacology Teaching. AJMS. 2014; 348(1):52-6.
  9. Hamdan AR, Kwan CL, Khan A, Ghafar MNA, Sihes AJ. Implementation of Problem Based Learning among Nursing Students. IES. 2014; 7:136-42.

10.Thistlethwaite JE, Davies D, Ekeocha S, Kidd JM, MacDougall C, Matthews P, et al. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23. Medical Teacher. 2012; 34(6): e421-e44.

11.Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: effects of a major curricular shift at two institutions. Academic medicine: AAMC. 2007; 82(1):74-82.

12.Burgess A, Matar E, Roberts C, Haq I, Wynter L, Singer J, et al. Scaffolding medical student knowledge and skills: team-based learning (TBL) and case-based learning (CBL). BMC mededuc. 2021; 21(1):238.

  1. Sandars J, Murdoch-Eaton D. Appreciative inquiry in medical education. Medical Teacher. 2017; 39(2):123-7.
  2. Williams B. Case based learning—a review of the literature: is there scope for this educational paradigm in prehospital education? EMJ. 2005; 22(8):577-81.
  3. Irby DM. Three exemplary models of case-based teaching. Academic medicine: AAMC. 1994; 69(12):947-53.
  4. Eissa S, Sallam RM, Moustafa AS, Hammouda AMA. Large-scale application of case-based learning for teaching medical biochemistry: a challenging experience with positive impacts. Innovation and Education. 2020; 2(1):1.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,046
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 3
مهر 1403
صفحه 28-38
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.72 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1303.pdf
  • چکیده صوتی 1303.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,046
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290

APA

انوری, بیتا . (1403). بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), 28-38. doi: 10.22038/hmed.2024.76952.1303

MLA

انوری, بیتا . "بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 3, 1403, 28-38. doi: 10.22038/hmed.2024.76952.1303

HARVARD

انوری, بیتا. (1403). 'بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), pp. 28-38. doi: 10.22038/hmed.2024.76952.1303

CHICAGO

بیتا انوری, "بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 3 (1403): 28-38, doi: 10.22038/hmed.2024.76952.1303

VANCOUVER

انوری, بیتا. بررسی رضایت کارورزان از اجرای آموزش مبتنی بر مشکل به روش ارائه موارد بالینی (case-based) در گروه‌‌های کوچک در بخش داخلی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(3): 28-38. doi: 10.22038/hmed.2024.76952.1303

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب