نویسندگان
1
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4
گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
5
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله مروری
10.22038/hmed.2024.66957.1304
چکیده
مقدمه: بررسی مقالات منتشره نشان میدهد دانشکدههای پزشکی در ایران، روشها و قالبهای مشابهی برای سنجش استفاده میکنند. این در حالیست که سنجش رکنی مهم در برنامهریزی آموزشی و گامی ارزشمند برای تربیت پزشکانی خبره و متعهد به شمار میرود. هدف مطالعه، بررسی روشهای سنجش از نظر قالبهای ارزیابی، سطوح ارزیابی میلر و قابلیت اجرایی میباشد.
روش کار: اطلاعات مورد نیاز با جستجو در پایگاههای داده فارسی و بینالمللی، مجلات، کوریکولوم دانشگاههای معتبر دنیا در 20سال اخیر و کنفرانسهای مجازی( AMEE2021 و شهید مطهری 1400) آغاز و برای مقایسه از الگوی تطبیقی Beredy، استفاده شد. نتایج برای بررسی بیشتر طی جلسه متمرکز گروهی در اختیار متخصصان سنجش قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاکی از رویآوری بسوی قالب ارزیابی تکوینی و بهبود روشهای سنتی در کنار روشهای نوین بوده و نه کنارهگیری از آنها، که در بررسی کوریکولوم دانشگاههای هاروارد و آکسفورد مشاهده گردید. نظر متخصصان در مورد تناسب روشهای سنجش با قالبهای ارزیابی و سطوح هرم میلر، راهکار و چگونگی شرایط اجرا گردآوری شد. بیشترین نظر متخصصان در رابطه با تغییر در سیاستگذاریهای دانشگاه، بسترسازی، حمایت و توجه به ایدههای نو بود.
نتیجه گیری: تحلیل دادهها منتج به شناسایی سیر تکاملی روشها، قالبهای مناسب سنجش و ارایه راهکارهای آموزشی-اجرایی گردید. پیشنهاد میشود، از نتایج بدست آمده، برای توسعه مدلهای سنجش متناسب با سطوح ارزیابی میلر استفاده گردد.
- Seif a. Educational measurement, assessment, and evaluation. Seven, editor. . 7, editor. Tehran: Tehran,Douran; 2018. 8-36 p.
- Shumway JM, Harden RM. AMEE Guide No. 25: The assessment of learning outcomes for the competent and reflective physician. Medical teacher. 2003;25(6):569-84.
- Koohpayezade Isfahani jalil, Kamran HspSAS. Investigating the use of clinical assessment methods in medical sciences universities in Tehran from the point of view of clinical professors. SID. 2012;16(5):395-402.
- Negahban Jouzan N, Karimi Moonaghi H, Poorzand H, Khajedaluee M. Presenting a model for assessing general medical students: a brief report. Tehran University Medical Journal. 2023;81(1):86-92.
- Ferris H, O'Flynn D. Assessment in Medical Education; What Are We Trying to Achieve? International Journal of Higher Education. 2015;4(2):139-44.
- Brady AM. Assessment of learning with multiple-choice questions. Nurse Educ Pract. 2005;5(4):238-42.
- Abedi F. An Investigation of the Application of Different Methods of Student evaluation by clinical education groups of Birjand University of Medical Sciences. Future of Medical Education Journal. 2018;8(1):22-6.
- Medicine Io. Committee on Quality of Health Care in America. Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century. National Academies Press. 2001.
- Van Mook WN, van Luijk SJ, O'Sullivan H, Wass V, Schuwirth LW, van der Vleuten CP. General considerations regarding assessment of professional behaviour. European Journal of Internal Medicine. 2009;20(4):e90-e5.
- Karimi moonaghi H, Derakhshan A, Khajedalouei M, Dashti Rahmat abadi MB, Tahereh. Lived Clinical Learning Experiences of Medical Students: A Qualitative Approach. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(6):635-47.
- Karimi Moonaghi H, Montazeri R. A comparative study of the curriculum of masters degree in medical education in Iran and some other countries. Strides in Development of Medical Education. 2015;11(4):420-33.
- Harvard Medical School Curriculum America: Harvard Medical School; 2021/12/08 [Available from: Available at: https://meded.hms.harvard.edu/.
- Curriculum Oxford School of Medical Sciences: Oxford School of Medical Sciences; 2021 [Available from: Available at: https://www.medsci.ox.ac.uk/study/medicine/pre-clinical/structure.
- Yousefy A. Peer assessment in evaluation of medical sciences students. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(9):1443-52.
- Mirzaei A, Kawarizadeh F, Lohrabian V, Yegane Z. Evaluation methods of the academic achievement of students Ilam University of Medical Sciences. Education strategies in medical sciences. 2015;8(2):91-7.
- Ghaderi R. Medical Students' Attitudes towards Comprehensive and Basic Sciences Exam Questions in Birjand University of Medical Sciences. Journal of Medical Education. 2015;14(2):35-92.
- Zakerimoghadam M, Yazdanparast E, Hosseiny SF, Chenari HA. A Review of New Methods Assessment in Clinical Education of Medical Science Students. Iranian Bimonthly of Education Strategies In Medical Sciences. 2021;14(3):92-102.
- KOMELI G, REZAI G. Methods of student assessment used by faculty members of basic medical sciences in Medical University of Zahedan. 2001,1(4):52-57.
- Tahernezhad K, Javidan F. Advanced Assessment of Medical Students Clinical Performance: Challenges Methods and Approaches. Strides in development of medical education. 2008;5(1):58-70.
- Konopasek L, Norcini J, Krupat E. Focusing on the formative: building an assessment system aimed at student growth and development. Academic Medicine. 2016;91(11):1492-7.
- Shayan S. Using Patient Management Problem (EPMP) in Assessment of Clinical Competency. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):1087-92.
- Alizadeh M, Mazouchian H. Letter to editor. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15(0):505-7.