• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی

    نویسندگان

    • ندا نګهبان جوزان 1
    • حسین کریمی 2
    • هورک پورزند 3
    • محمد خواجه دلوئی 4

    1 ندا نگهبان جوزان، کارشناس اتاق عمل، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی مشهد، مشهد، ایران. تلفن: 5831514097-98+، 989158089380+، آدرس الکترونیکی:

    2 حسین کریمی مونقی، استاد: مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه آموزش پزشکی دانشکده

    3 هورک پورزند، MD، FASE، دانشیار قلب و عروق بیمارستان امام رضا، گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه پزشکی اجتماعی . ایران مشهمحمد خواجه دلویی، MD، MPH، استاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی مشهد، گروه پزشکی اجتماعی،

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2024.66957.1304
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بررسی مقالات منتشره نشان می‌دهد دانشکده‌های پزشکی در ایران، روش‌ها و قالب‌های مشابهی برای سنجش استفاده می‌کنند. این در حالیست که سنجش رکنی مهم در برنامه‌ریزی آموزشی و گامی ارزشمند برای تربیت پزشکانی خبره و متعهد به ‌شمار می‌رود. هدف مطالعه، بررسی روش‌های سنجش از نظر قالب‌های ارزیابی، سطوح ارزیابی میلر و قابلیت اجرایی می‌باشد.
روش‌کار: اطلاعات مورد نیاز با جستجو در پایگاه‌های داده فارسی و بین‌المللی، مجلات، کوریکولوم دانشگاه‌های معتبر دنیا و کنفرانس‌های مجازی( AMEE2021 و شهید مطهری 1400)در 20سال اخیر،آغاز و برای مقایسه از الگوی تطبیقی Beredy، استفاده شد. نتایج برای بررسی بیشتر طی جلسه متمرکز گروهی در اختیار متخصصان سنجش قرار گرفت.
یافته‌‌ها: نتایج حاکی از روی‌آوری بسوی قالب ارزیابی تکوینی و بهبود روش‌های سنتی در کنار روش‌های نوین بوده و نه کناره‌گیری از آنها،‌ که در بررسی کوریکولوم دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد مشاهده گردید. نظر متخصصان در مورد تناسب روشهای سنجش با قالب‌های ارزیابی و سطوح هرم میلر، راهکار و چگونگی شرایط اجرا گردآوری شد. بیشترین نظر متخصصان در رابطه با تغییر در سیاست‌گذاری‌های دانشگاه،‌ بسترسازی،‌ حمایت و توجه به ایده‌های نو بود.
نتیجه‌گیری: تحلیل داده‌ها منتج به شناسایی سیر تکاملی روش‌ها، قالب‌های مناسب سنجش و ارایه راهکارهای آموزشی-اجرایی گردید. پیشنهاد می‌شود، از نتایج بدست آمده، برای توسعه مدلهای سنجش متناسب با سطوح ارزیابی میلر استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

  • سنجش
  • روش
  • ‌ پزشکی
  • ‌ دانشجو
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 225
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 225

APA

نګهبان جوزان, ندا , کریمی, حسین , پورزند, هورک و خواجه دلوئی, محمد . (1403). واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.66957.1304

MLA

نګهبان جوزان, ندا , , کریمی, حسین , , پورزند, هورک , و خواجه دلوئی, محمد . "واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.66957.1304

HARVARD

نګهبان جوزان, ندا, کریمی, حسین, پورزند, هورک, خواجه دلوئی, محمد. (1403). 'واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.66957.1304

CHICAGO

ندا نګهبان جوزان , حسین کریمی , هورک پورزند و محمد خواجه دلوئی, "واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.66957.1304

VANCOUVER

نګهبان جوزان, ندا, کریمی, حسین, پورزند, هورک, خواجه دلوئی, محمد. واکاوی روش‌های سنجش دانشجویان رشته پزشکی عمومی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.66957.1304

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب