• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی

    نویسندگان

    • حسین مرادی مخلص
    • امیر حسین عموئی رازانی
    • امید مظفری

    گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78738.1352
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: با توجه به تغییرات روزافزون در جهان امروز، رسالت‌ آموزش در حوزه پزشکی جهت آماده‌سازی فراگیران برای روبرو شدن با اهدافی جدید را دشوار می‌سازد. لذا در چنین شرایطی، استفاده از روش‌های جدید برای اثربخش‌تر نمودن آموزش الزامی است که توجه به یادگیری تلفیقی، تحولی در این حوزه به حساب ‌می‌آید. به این ترتیب، هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی می‌باشد.
روش کار:  این پژوهش، کیفی به روش فراترکیب با مدل سندولوسکی و بارسو بود. جامعه آماری شامل مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1398 تا 1402  در حوزه یادگیری تلفیقی بود که با کلیدواژه‌های مشخص در پایگاه‌های اطلاعاتی ملی مانند؛ مجلات نور، مگیران، سیویلیکا، گنج و علم نت و پایگاه‌های بین المللیIJET ، ، Eric،Scopus ،Science direct  وGoogle scholar  به جمع‌آوری پرداخته شد. جمعاً 59  مطالعه بررسی و پس از چندین مرحله غربالگری نهایتاً 20 واحد مطالعاتی انتخاب شد.
نتایج: بررسی‌ها نشان دادند که عدم اهتمام لازم به مبانی نظری یادگیری تلفیقی در حوزه علوم تربیتی و کاربرد آن در آموزش پزشکی باعث شده تا به حال مدل موثری برای مدرسان آموزش پزشکی وجود نداشته باشد که شش مولفه عبارتند از یکپارچه سازی فناوری، برنامه ریزی انعطاف پذیر، یادگیری فعال، یادگیری خود-گام، همیاری دانشجویان و ارزیابی، بازخورد و بهبود، در جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی در این پژوهش مورد تحلیل و استخراج قرار گرفت. در بحث محدودیت ها، بازبینان گاهی مجبور می‌شدند مقالات مرتبط‌تر با حوزه علوم‌پزشکی را انتخاب کنند  تا مبانی دقیق تری برای کاربردی و فراگیر کردن آن در حوزه آموزش پزشکی بوجود آید.
نتیجه گیری: ازاین رو نتایج نشان می دهد که مدل ارائه شده نیازهای متنوع یادگیرنده را برآورده می کند و به طور یکپارچه با تقاضاهای در حال تحول آموزش بهداشت سازگار می شود. یادگیری تلفیقی، نشان دهنده یک تغییر پارادایم تاریخی است که دانشجویان را با مهارت ها، دانش و اعتماد به نفسی که برای پیشرفت در چشم انداز مراقبت های بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است، مجهز می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • محیط یادگیری
  • یادگیری تلفیقی
  • آموزش پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1352.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Ballouk R, Mansour V, Dalziel B, McDonald J, Hegazi I. Medical students’ self-regulation of learning in a blended learning environment: a systematic scoping review. Medical education online. 2022; 27:29- 36.
2. Morton CE, Saleh SN, Smith SF, Hemani A, Ameen A, Bennie TD, Toro-Troconis M. Blended learning: how can we optimise undergraduate student engagement?. BMC medical education. 2016; 16:1- 8.
3. Dankbaar M. Serious games and blended learning; effects on performance and motivation in medical education. Perspectives on medical education. 2017; 6:58- 60.
4. Milic NM, Trajkovic GZ, Bukumiric ZM, Cirkovic A, Nikolic IM, Milin JS, Milic NV, Savic MD, Corac AM, Marinkovic JM, Stanisavljevic DM. Improving education in medical statistics: implementing a blended learning model in the existing curriculum. PloS one. 2016; 11:14- 82.
5. Isayeva O, Shumylo M, Khmilyar I, Myskiv I, Mylyk O. Blended Learning in Higher Medical Education: Principles and Strategies of Teaching Foreign Languages. Advanced Education. 2020; 14:11- 18.
6. de Jong N, Savin-Baden M, Cunningham AM, Verstegen DM. Blended learning in health education: three case studies. Perspectives on medical education. 2014; 3:278-88.
7. Westerlaken M, Christiaans-Dingelhoff I, Filius RM, De Vries B, De Bruijne M, Van Dam M. Blended learning for postgraduates; an interactive experience. BMC medical education. 2019; 19:1- 7.
8. Sanaiey NZ. The comparative study of the effectiveness of using e-learning, blended learning and presence learning in continuous medical education. World Journal of Medical Sciences. 2014; 10:48- 93.
9. Mahrlamova K, Chabanovych N. Implementation of interactive methodology in medical education: Blended learning approach, e-learning vs conventional learning. Linguistics and Culture Review. 2021; 5:54- 60.
10. Liu Q, Peng W, Zhang F, Hu R, Li Y, Yan W. The effectiveness of blended learning in health professions: systematic review and meta-analysis. Journal of medical Internet research. 2016; 18:62- 147.
11. Vallée A, Blacher J, Cariou A, Sorbets E. Blended learning compared to traditional learning in medical education: systematic review and meta-analysis: jmir.org; 2020;61:197- 234.
12. Ilic D, Nordin RB, Glasziou P, Tilson JK, Villanueva E. A randomised controlled trial of a blended learning education intervention for teaching evidence-based medicine. BMC medical education. 2015; 15:1- 10.
13. Lewin LO, Singh M, Bateman BL, Glover PB. Improving education in primary care: development of an online curriculum using the blended learning model. BMC Medical Education. 2009; 9:1- 7.
14. Trujillo Maza EM, Gómez Lozano MT, Cardozo Alarcón AC, Moreno Zuluaga L, Gamba Fadul M. Blended learning supported by digital technology and competency-based medical education: a case study of the social medicine course at the Universidad de los Andes, Colombia. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2016; 13:1- 3.
15. Kassab SE, Al-Shafei AI, Salem AH, Otoom S. Relationships between the quality of blended learning experience, self-regulated learning, and academic achievement of medical students: a path analysis. Advances in medical education and practice. 2015; 35:27- 34.
16. Rowe M, Frantz J, Bozalek V. The role of blended learning in the clinical education of healthcare students: a systematic review. Medical teacher. 2012; 34:16- 21.
17. Kirkpatrick JD, Kirkpatrick WK. Kirkpatrick's four levels of training evaluation. New York: Springer; 2016.
18. Kirkpatrick J. An introduction to the new world Kirkpatrick model. New York: Springer; 2019.
19. Alsalamah A, Callinan C. The Kirkpatrick model for training evaluation: bibliometric analysis after 60 years (1959–2020). Industrial and Commercial Training. 2022; 54:36- 63.
20. Mathieu JE, Martineau JW. Individual and situational influences on training motivation. Improving training effectiveness in work organizations. Psychology Press. 2014; 37:193- 221.
21. Niemann L, Thielsch MT. Evaluation of Basic Trainings for Rescue Forces. Journal of Homeland Security and Emergency Management. 2020; 17:120- 162.
22. Salas E, Wilson KA, Priest HA, Guthrie JW. Design, delivery, and evaluation of training systems. 2006; 37:41- 59.
23. Liao S-C, Hsu S-Y. Evaluating a continuing medical education program: new world Kirkpatrick model approach. International Journal of Management, Economics and Social Sciences (IJMESS). 2019; 8:26- 79.
24. Levitt HM. How to conduct a qualitative meta-analysis: Tailoring methods to enhance methodological integrity. Psychotherapy Research. 2018; 28:36- 78.
25. Sandelowski M, Barroso J. Handbook for synthesizing qualitative research: springer publishing company; 2006; 3:11- 24.
26. Goh P-S, Sandars J. A vision of the use of technology in medical education after the COVID-19 pandemic. MedEdPublish. 2020; 9:4- 17.
27. Chan KS, Zary N. Applications and challenges of implementing artificial intelligence in medical education: integrative review. JMIR medical education. 2019; 5:19- 30.
28. Han E-R, Yeo S, Kim M-J, Lee Y-H, Park K-H, Roh H. Medical education trends for future physicians in the era of advanced technology and artificial intelligence: an integrative review. BMC medical education. 2019; 19:1- 15.
29. Pottle J. Virtual reality and the transformation of medical education. Future healthcare journal. 2019; 6:18- 27.
30. Tang KS, Cheng DL, Mi E, Greenberg PB. Augmented reality in medical education: a systematic review. Canadian medical education journal. 2020; 11:61- 89.
31. Shahrvini B, Baxter SL, Coffey CS, MacDonald BV, Lander L. Pre-clinical remote undergraduate medical education during the COVID-19 pandemic: a survey study. BMC Medical education. 2021; 21:1- 13.
32. McClure CD, Williams PN. Gather. Town: An opportunity for self-paced learning in a synchronous, distance-learning environment. Compass: Journal of Learning and Teaching. 2021; 14:1- 19.
33. Brockman RM, Taylor JM, Segars LW, Selke V, Taylor TA. Student perceptions of online and in-person microbiology laboratory experiences in undergraduate medical education. Medical education online. 2020; 25:171- 234.
34. Coffey CS, MacDonald BV, Shahrvini B, Baxter SL, Lander L. Student perspectives on remote medical education in clinical core clerkships during the COVID-19 pandemic. Medical Science Educator. 2020; 30:57- 84.
35. Setia S, Tay JC, Chia YC, Subramaniam K. Massive open online courses (MOOCs) for continuing medical education–why and how? Advances in medical education and practice. 2019:8:15- 32.
36. Lim J, Ko H, Yang JW, Kim S, Lee S, Chun M-S, et al. Active learning through discussion: ICAP framework for education in health professions. BMC medical education. 2019; 19:1- 8.
37. Gong J, Ruan M, Yang W, Peng M, Wang Z, Ouyang L, et al. Application of blended learning approach in clinical skills to stimulate active learning attitudes and improve clinical practice among medical students. PeerJ. 2021; 9:41- 69.
38. Redmond CE, Healy GM, Fleming H, McCann JW, Moran DE, Heffernan EJ. The integration of active learning teaching strategies into a radiology rotation for medical students improves radiological interpretation skills and attitudes toward radiology. Current Problems in Diagnostic Radiology. 2020; 49:38- 61.
39. Gaur U, Majumder MAA, Sa B, Sarkar S, Williams A, Singh K. Challenges and opportunities of preclinical medical education: COVID-19 crisis and beyond. SN comprehensive clinical medicine. 2020; 2:19- 27.
40. Jung E, Lim R, Kim D. A schema-based instructional design model for self-paced learning environments. Education Sciences. 2022; 12:27- 45.
41. Marshman E, DeVore S, Singh C. Holistic framework to help students learn effectively from research-validated self-paced learning tools. Physical Review Physics Education Research. 2020; 16:2- 18.
42. Kyaw BM, Posadzki P, Paddock S, Car J, Campbell J, Tudor Car L. Effectiveness of digital education on communication skills among medical students: systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration. Journal of medical Internet research. 2019; 21:12- 37.
43. Chen W, Reeves TC. Twelve tips for conducting educational design research in medical education. Medical teacher. 2020 Sep 1; 42:98- 106.
44. Azizi SM, Roozbahani N, Khatony A. Factors affecting the acceptance of blended learning in medical education: application of UTAUT2 model. BMC medical education. 2020; 20:1- 9.
45. Al-Hayari A, Mohebi M, Farzaneh MR, Abbasi Z, Akbari-Rad M, Goshaishi L, Emadzadeh A, Milani N. Evaluation of the level of satisfaction of the specialized assistants in the internal departments of the hospitals covered by Mashhad University of Medical Sciences with combined training (virtual and face-to-face) in 2019. Horizon of Medical Education 2022; 13:6- 18. [In Persian]
46. Mansourian Z, Karimi Monghi H, Jamali J, Khajawi Rad A, Ashrafi Fard H. Investigating the factors related to the increase in the length of study of PhD students in Mashhad University of Medical Sciences from the point of view of professors, students and education experts. Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education. 2022; 4: 227- 243.
47. Ghiyasvandian, S., Haji mohammad hoseini, M., Asayesh, H., Sadeghi, R., Azadeh, M., Parvaresh masoud, M. The effect of team-based learning on students' learning and motivation of Students of medical emergency in the triage lesson. Horizon of Medical Education Development, 2021; 12(1): 43-34. [In Persian]
48. Sahebzadeh, M., Mehri, M. Higher education and review of self-directed learning methods in virtual education. Horizon of Medical Education Development, 2021; 12(3): 97-112. hmed.2020.53747.1110. [In Persian]
49. Kianifar, H., Moazzen, N., Khalesi, M., Pourbadakhshan, N. E-learning in Akbar Hospital in Mashhad at the beginning of Covid-19 pandemic. Horizon of Medical Education Development, 2022; 13(1): 59-68 [In Persian]
50. Keshmiri, F., Heydari, A. S. Reviewing the components of Instructional design of an interactive process in the context of virtual education. Horizon of Medical Education Development, 2022; 13(1): 69-86 [In Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 396
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 71-84
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1352.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 396
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165

APA

مرادی مخلص, حسین , عموئی رازانی, امیر حسین و مظفری, امید . (1403). ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), 71-84. doi: 10.22038/hmed.2024.78738.1352

MLA

مرادی مخلص, حسین , , عموئی رازانی, امیر حسین , و مظفری, امید . "ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 4, 1403, 71-84. doi: 10.22038/hmed.2024.78738.1352

HARVARD

مرادی مخلص, حسین, عموئی رازانی, امیر حسین, مظفری, امید. (1403). 'ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), pp. 71-84. doi: 10.22038/hmed.2024.78738.1352

CHICAGO

حسین مرادی مخلص , امیر حسین عموئی رازانی و امید مظفری, "ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 4 (1403): 71-84, doi: 10.22038/hmed.2024.78738.1352

VANCOUVER

مرادی مخلص, حسین, عموئی رازانی, امیر حسین, مظفری, امید. ارائه مدلی جهت استقرار محیط یادگیری تلفیقی در آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(4): 71-84. doi: 10.22038/hmed.2024.78738.1352

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب