• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی

    نویسندگان

    • سارا پورشهیدی 1
    • میترا ذوالفقاری 2، 3
    • زینب آروندی 4

    1 گروه بیماری‌‌های دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    2 گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی، قطب ‌‌‌علمی ‌یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    3 مرکز تحقیقات مراقبت‌‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    4 گروه آموزش پزشکی، معاونت آموزشی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78338.1341
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: علوم دندانپزشکی به صورت پیوسته در حال تغییر است و اساتید لازم است که  هم سوی این تغییرات گام بردارند. پژوهش حاضر ارتباط میان آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی با فرسودگی شغلی را مورد بررسی قرار داد تا شاید بتوان از نتایج آن برای برنامه ریزی‌‌های آتی استفاده شود.
روش کار: این تحقیق به روش مقطعی  بود. بر این اساس نمونه گیری تصادفی 79 نفر پرسشنامه‌‌های فرسودگی شغلی و تغییر عملکرد آموزشی و همچنین فرم اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. اطلاعات وارد 25SPSS  شد و با تست‌‌های پیرسون و ضریب همبستگی چندگانه مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج: از 79 نفر شرکت کننده، بیشتر آن‌ها خانم ، متاهل و با رتبه استادیاری بودند، از نظر آمادگی برای تغییر، اکثر آن‌ها در مرحله عمل بودند و فرسودگی بیشتر آن‌ها متوسط بود. ارتباط بین مرتبه ‌‌‌علمی ‌با آمادگی برای تغییر عملکرد معنادار بود.(  P-value<0/001، ضریب همبستگی 0/24) آقایان نسبت به خانم ها تمایل کمتری به تغییر عملکرد داشتند. ( P-value<0/001،ضریب همبستگی 0/56)  فرسودگی شغلی جوانترها بیشتر بود (  P-value<0/001،  و ضریب همبستگی0/33-) و میانگین فرسودگی شغلی دانشیارها از دو گروه دیگر بیشتر بود.
نتیجه گیری: بین آمادگی برای تغییر و فرسودگی شغلی ارتباط معناداری وجود نداشت. اما نتایج حاصله حاکی از لزوم توجه به فرسودگی شغلی خصوصا در اعضای جوان هیات ‌‌‌علمی ‌و آمادگی کمتر برای تغییر در افراد با مرتبه ‌‌‌علمی ‌پایین تر بود که نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

کلیدواژه‌ها

  • فرسودگی شغلی
  • تغییر عملکرد آموزشی
  • اعضای هیات علمی بالینی
  • هیات علمی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.83 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1341.m4a
  • پرسشنامه 1341.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Khami M R, Keshavarz H, Razeghi S. Evaluation of last-year dental students' opinions about undergraduate curriculum: before the revision (2010-11). jdm 2017; 30 (1) :40-47 URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5613-en.html
  2. Ahmadi M, Arsalani N, Moghadam F, Naseh L, Taghlili F, Fallahi-Khoshknab M. Burnout in emergency nurses: A Systematic review. 3 2023; 2 (4):56-68
  3. Sahebzadeh M, Moradi B. Factors associated with burnout in nursing staff during the Covid-19 pandemic and its management strategies: a review study. IJNR 2023; 18 (3):70-86
  4. Prochaska JO, DiClemente CC, Velicer WF, Rossi JS. Standardized, individualized, interactive, and personalized self-help programs for smoking cessation. Health Psychol. 1993 Sep; 12(5):399-405. doi: 10.1037//0278-6133.12.5.399. PMID: 8223364.
  5. Lane RD, Subic-Wrana C, Greenberg L, Yovel I. The role of enhanced emotional awareness in promoting change across psychotherapy modalities. Journal of Psychotherapy Integration. 2022 Jun; 32(2):131 https://doi.org/10.1037/int0000244
  6. Falkenström F, Solomonov N, Rubel JA. How to model and interpret cross-lagged effects in psychotherapy mechanisms of change research: A comparison of multilevel and structural equation models. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2022 May; 90(5):446.
  7. Buckley LL, Goering P, Parikh SV, Butterill D. Applying a ‘stages of change’ model to enhance a traditional evaluation of a research transfer course. Foo BSc.2003 .9(4). 385-390.
  8. Arvandi Z, Emami A, Zarghi N, Alavinia SM, Shirazi M, Parikh SV .Linking medical faculty stress/burnout to willingness to implement medical school curriculum change a preliminary investigation-Medicine-Journal of evaluation in clinical practice.2016; 22(1). 86-92
  9. Kouhpayezadeh Esfahani J, Aghilinejad M, kabir Mokamelkhah E, Gol Abadi M. Professional Burnout And Related Factors In Employees Of Ex-Iran University Of Medical Sciences Faculties In 2010. Razi Journal of Medical Sciences (Journal of Iran University of Medical Sciences) [Internet]. 2011; 18(90):27-36.
  10. Saheb Alzamani M, Safavi M, Faraahani H.A. Burnout Of Nurses Employed At Tehran Psychiatric Hospitals And Its Relation With Social Supports. Medical Sciences Journal of Islamic Azad University [Internet]. 2009; 19(3 (57):206-211.
  11. Qari Alavijeh A, Arab M, Kheiri S, Akbari Sari A, Asgari Moqadam M, Mohamadi Gh.R. Qari Alavijeh M. Job Burnout And Some Of Its Risk Factors On The Health Workers(Behvarz) In Koohrang County, I.R.IRAN, In 2010. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences [Internet]. 2012; 14(3):62-71.
  12. Sotodeh Asl N, Bakhtiari A H. Occupational exhaustion and its related factors in nurses and midwives of Semnan University of medical sciences. SJKU 2006; 11 (1):77-8
  13. Mohammadi MA. Investigating the level of burnout of nurses working in Ardabil hospitals in 2011. Journal of Health and Care. 1384 7(1) 1-7
  14. Taei Morteza, Safizadeh H, Divsalar K. Frequency Of Burnout Among General Pracitioners Of Kerman City, 2008. Journal of Kerman University of Medical Sciences [Internet]. 2010; 17(3):268-276.

 

    • تعداد مشاهده مقاله: 288
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 1
فروردین 1404
صفحه 41-54
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.83 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1341.m4a
  • پرسشنامه 1341.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 288
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135

APA

پورشهیدی, سارا , ذوالفقاری, میترا و آروندی, زینب . (1404). ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), 41-54. doi: 10.22038/hmed.2024.78338.1341

MLA

پورشهیدی, سارا , , ذوالفقاری, میترا , و آروندی, زینب . "ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 1, 1404, 41-54. doi: 10.22038/hmed.2024.78338.1341

HARVARD

پورشهیدی, سارا, ذوالفقاری, میترا, آروندی, زینب. (1404). 'ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), pp. 41-54. doi: 10.22038/hmed.2024.78338.1341

CHICAGO

سارا پورشهیدی , میترا ذوالفقاری و زینب آروندی, "ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 1 (1404): 41-54, doi: 10.22038/hmed.2024.78338.1341

VANCOUVER

پورشهیدی, سارا, ذوالفقاری, میترا, آروندی, زینب. ارتباط بین فرسودگی شغلی و آمادگی برای تغییر عملکرد آموزشی در اعضای هیات ‌‌‌علمی ‌بالینی دانشکده دندانپزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(1): 41-54. doi: 10.22038/hmed.2024.78338.1341

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب