نویسندگان
1
گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2
مرکز تحقیقات دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3
دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4
گروه دندانپزشکی عمومی ،دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
5
دانشجوی دندانپزشکی،دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22038/hmed.2024.79807.1369
چکیده
مقدمه: دندانپزشکی اطفال نیازمند به اطلاع از روشهای هدایت رفتاری است. تکنیکهای هدایت رفتاری معمولا به روش سخنرانی تدریس میشود. امروزه روشهای صوتی تصویری به صورت گسترده به کمک آموزش دندانپزشکی آمده است.. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر روش سخنرانی و ارایه با روش مبتنی بر فیلم آموزشی در رضایت و عملکرد دانشجویان بود.
روش کار: در این مطالعه مداخله ای، دانشجویان سال پنجم به روش تصادفی به ۲ گروه A(47 نفر) و B(48 نفر) تقسیم شدند. به دانشجویان گروه A ۳۰ دقیقه به روش سخنرانی روشهای هدایت رفتاری کودکان ارایه داده شد. به دانشجویان گروه B همین موضوع از طریق یک فیلم آموزشی ۱۷ دقیقهای آموزش داده شد. بلافاصله پس از آموزش میزان رضایت از روش آموزشی با کمک مقیاس لیکرت 5 تایی تعیین شد. یک ماه پس از تدریس، عملکرد دانشجویان در استفاده از تکنیکهای هدایت رفتاری حین فلورایدتراپی توسط یک دوربین ضبط شد و توسط یک متخصص کودکان براساس چک لیست نمره دهی شد. داده ها با استفاده از آزمون Mann-Whitney آنالیز شدند.
نتایج: میانگین رضایت دانشجویان در گروه A برابر با ۳٫۷ (انحراف معیار ۱٫۲۱) و در گروه B برابر با ۴٫۳۱ (انحراف معیار ۰٫۹۲) بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون من-ویتنی نشان داد که تفاوت معناداری بین رضایت دانشجویان در دو گروه وجود دارد(014/0 p =). همچنین، عملکرد دانشجویان که با آزمون من-ویتنی تحلیل شده بود، نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد. نمره عملکرد برای گروه B برابر با ۵٫۷۶ (انحراف معیار ۱٫۲) و برای گروه A برابر با ۴٫۸ (انحراف معیار ۰٫۹۳۳) بود( p< 0/001 )
نتیجه گیری: کاربرد فیلم آموزشی در آموزش هدایت رفتاری کودکان به دانشجویان منجر به رضایت بیشتر دانشجویان از روش تدریس و همچنین بهبود عملکرد آنها طی اعمال دندانپزشکی بر روی اطفال میشود.
- Kenny KP, Alkazme AM, Day PF. The effect of viewing video clips of paediatric local anaesthetic administration on the confidence of undergraduate dental students. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2018 Feb; 22(1):e57–62.
- Goettems ML, Ardenghi TM, Demarco FF, Romano AR, Torriani DD. Children's use of dental services: influence of maternal dental anxiety, attendance pattern, and perception of children's quality of life. Community Dent Oral Epidemiol. 2012 Oct; 40(5):451-8.
- Cardoso C, Loureiro S, Nelson-Filho P. Pediatric dental treatment: manifestations of stress in patients, mothers and dental school students. Braz Oral Res. 2004 Jun 1; 18:150–5.
- Rada RE, Johnson-Leong C. Stress, burnout, anxiety and depression among dentists. J Am Dent Assoc. 2004 Jun; 135(6):788–94.
- Roberts JF, Curzon MEJ, Koch G, Martens LC. Review: behaviour management techniques in paediatric dentistry. Eur Arch Paediatr Dent Off J Eur Aced Paediatr Dent. 2010 Aug; 11(4):166–74.
- Robinson PB, Lee JW. The use of real time video magnification for the pre-clinical teaching of crown preparations. Br Dent J. 2001 May; 190(9):506–10.
- AlHamdan EM, Tulbah HI, AlDuhayan GA, AlBedaiwi LS. Preferences of Dental Students towards Teaching Strategies in Two Major Dental Colleges in Riyadh, Saudi Arabia. Hwang G-J, editor. Educ Res Int. 2016; 2016:4178471.
- Birdsall J, Hunt NP, Sabbah W, Moseley HC. Accuracy of positioning three types of self-ligating brackets compared with a conventionally ligating bracket. J Orthod. 2012 Mar; 39(1):34-42.
- Fakhry A, Dehkordi-Vakil FH. Video-Assisted Clinical Instruction in Dentistry (VACID) enhances real-time visualisation of clinical procedures. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2007 Nov; 11(4):238–44.
- Nikzad S, Azari A, Mahgoli H, Akhoundi N. Effect of a procedural video CD and study guide on the practical fixed prosthodontic performance of Iranian dental students. J Dent Educ. 2012 Mar; 76(3):354–9.
- Murthykumar K, Veeraiyan DN, Prasad P. Impact of Video Based Learning on the Perfomance of Post Graduate Students in Biostatistics: A Retrospective Study. J Clin Diagn Res. 2015 Dec; 9(12):ZC51-3.
- Vogel M, Bennett GC. Producing a multimedia CD-ROM. Hosp Med. 2001 Aug; 62(8):492-7.
- Sriram K. Effectiveness of papers 53 app in teaching methodology. Int J Curr Adv Res. 2017 Mar 28; 6:2886–9.
- Alqahtani ND, Al-Jewair T, AL-Moammar K, Albarakati SF, ALkofide EA. Live demonstration versus procedural video: a comparison of two methods for teaching an orthodontic laboratory procedure. BMC Med Educ. 2015; 15(1):199.
- Aragon CE, Zibrowski EM. Does exposure to a procedural video enhance preclinical dental student performance in fixed prosthodontics? J Dent Educ. 2008 Jan; 72(1):67–71.
- Alizadeh A, Sheikhi M, Vakili MM, Nourian A.Live demonstration versus multimedia:A comparison of two educational methods of orthodontic dental cast trimming. J Adv Med Educ Prof. 2022 Apr; 10(2):120-125. PMID: 35434149; PMCID: PMC9005755.
- Clancy JM, Lindquist TJ, Palik JF, Johnson LA. A comparison of student performance in a simulation clinic and a traditional laboratory environment: three-year results. J Dent Educ. 2002 Dec; 66(12):1331-7.
- van Det MJ, Meijerink WJHJ, Hoff C, Middel LJ, Koopal SA, Pierie JPEN. The learning effect of intraoperative video-enhanced surgical procedure training. Surg Endosc. 2011 Jul; 25(7):2261–7.
- Kontogiannatou A, Liaskos J, Gallos P, Mantas J. Usefulness, Ease of Use, Ease of Learning and Users’ Satisfaction of E-Prescription and E-Appointment Systems for Primary Health Care. Stud Health Technol Inform. 2019 Jul; 262:210–3.
- Shyu H-Y. Using video‐based anchored instruction to enhance learning: Taiwan’s experience. Br J Educ Technol. 2000 Jan 1; 31:57–69.
- Kalwitzki M. Self-reported changes in clinical behaviour by undergraduate dental students after video-based teaching in paediatric dentistry. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2005 Aug; 9(3):108–14.
- Koo S, Kim A, Donoff RB, Karimbux NY. An initial assessment of haptics in preclinical operative dentistry training. J Investig Clin Dent. 2015 Feb; 6(1):69–76.
- Maxwell WD, Fabel PH, Diaz V, Walkow JC, Kwiek NC, Kanchanaraksa S, et al. Massive open online courses in U.S. healthcare education: Practical considerations and lessons learned from implementation. Curr Pharm Teach Learn. 2018 Jun; 10(6):736–43.
- Schönwetter D, Reynolds P, Eaton K, Vries J. Online learning in dentistry: An overview of the future direction for dental education. J Oral Rehabil. 2010 Dec 1; 37:927–40.
- Zheng M, Bender D, Reid L, Milani J. An Interactive Online Approach to Teaching Evidence-Based Dentistry with Web 2.0 Technology. J Dent Educ. 2017 Aug; 81(8):995–1003.
- Walmsley AD. Establishing New Dental Schools: Lessons Learned and Future Promise. J Dent Educ. 2018 Jun 1; 82:547–8.
- Losh DP, Mauksch LB, Arnold RW, Maresca TM, Storck MG, Maestas RR, Goldstein E. Teaching inpatient communication skills to medical students: an innovative strategy. Acad Med. 2005 Feb; 80(2):118-24.
- Kalwitzki M, Beyer C, Meller C. Differences in the perception of seven behaviour-modifying techniques in paediatric dentistry by undergraduate students using lecturing and video sequences for teaching. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2010 Nov; 14(4):247–53.
- Ramlogan S, Raman V, Sweet J. A comparison of two forms of teaching instruction: video vs. live lecture for education in clinical periodontology. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2014 Feb; 18(1):31–8.
- Edrees HY, Ohlin J, Ahlquist M, Tessma MK, Zary N. Patient Demonstration Videos in Predoctoral Endodontic Education: Aspects Perceived as Beneficial by Students. J Dent Educ. 2015 Aug; 79(8):928–33.
- Kon H, Botelho MG, Bridges S, Leung KCM. The impact of complete denture making instructional videos on self-directed learning of clinical skills. J Prosthodont Res. 2015 Apr; 59(2):144–51.
- Slaven CM, Wells MH, DeSchepper EJ, Dormois L, Vinall C V, Douglas K. Effectiveness of and Dental Student Satisfaction with Three Teaching Methods for Behavior Guidance Techniques in Pediatric Dentistry. J Dent Educ. 2019 Aug; 83(8):966–72.
- Smith W, Rafeek R, Marchan S, Paryag A. The use of video-clips as a teaching aide. Eur J Dent Educ Off J Assoc Dent Educ Eur. 2012 May; 16(2):91–6.
- Packer ME, Rogers JO, Coward TJ, Newman PS, Wakeley R. A comparison between videotaped and live demonstrations, for the teaching of removable partial denture procedures. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2001 Feb; 5(1):17–22.
- Rosa QF, Barcelos TM, Kaizer MR, Montagner AF, Sarkis-Onofre R, Masotti AS, et al. Do educational methods affect students’ ability to remove artificial carious dentine? A randomised controlled trial. Eur J Dent Educ off J Assoc Dent Educ Eur. 2013 Aug; 17(3):154–8.
- Rystedt H, Reit C, Johansson E, Lindwall O. Seeing through the dentist’s eyes: video-based clinical demonstrations in preclinical dental training. J Dent Educ. 2013 Dec; 77(12):1629–38.
- Patel SA, Barros JA, Clark CM, Frey GN, Streckfus CF, Quock RL. Impact of Technique-Specific Operative Videos on First-Year Dental Students’ Performance of Restorative Procedures. J Dent Educ. 2015 Sep; 79(9):1101–7.
- Casamassimo PS, Seale NS, Rutkauskas JS. Are U.S. dentists adequately trained to care for children? Pediatr Dent. 2018; 40(2):93–7.
- Rutkauskas J, Seale NS, Casamassimo P, Rutkauskas JS. Preparedness of Entering Pediatric Dentistry Residents: Advanced Pediatric Program Directors’ and First-Year Residents’ Perspectives. J Dent Educ. 2015 Nov; 79(11):1265–71.