چکیده
مقدمه: دندانپزشکی اطفال همانطورکه به مهارت عملی نیاز دارد نیازمند به اطلاع از روشهای هدایت رفتاری است.سخنرانی روش اصلی دانشگاه ها بوده است. همانند بسیاری از مهارت های دندانپزشکی، تکنیک های هدایت رفتاری در کودکان همچنان دربسیاری از دانشکده های دندانپزشکی از جمله اصفهان به روش سخنرانی و ارایه تدریس میشود. روش های صوتی تصویری تدریس به صورت گسترده به کمک آموزش دندانپزشکی آمده است. مطالعات گذشته در مورد استفاده از فیلم آموزشی نتایج قابل قبولی در رضایت دانشجویان و در برون ده آموزشی داشته است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر روش سخنرانی و ارایه با روش مبتنی بر فیلم آموزشی در رضایت و عملکرد دانشجویان میباشد.
روشها: دانشجویان سال پنجم دانشکده دندانپزشکی به صورت تصادفی به ۲ گروه A , B تقسیم شدند. به دانشجویان گروه A به صورت سنتی ۳۰ دقیقه به روش سخنرانی روشهای هدایت رفتاری کودکان ارایه داده شد. به دانشجویان گروه B همین موضوع از طریق ارایه یک فیلم آموزشی ۱۷ دقیقه ای آموزش داده شد. بلافاصله پس از آنکه دانشجویان دو گروه آموزش داده شد میزان رضایت از روش آموزشی با کمک مقیاس لیکرت 5 تایی تعیین شد. یک ماه پس از تدریس ، عملکرد دانشجویان در استفاده از تکنیک های هدایت رفتاری حین فلوراید تراپی اطفال توسط یک دوربین ضبط شد و توسط یک متخصص کودکان براساس چک لیست فراهم شده نمره دهی شده است. داده ها با استفاده از آزمون Mann-Whitney آنالیز شدند
یافته ها: نتیجه آنالیز دادهها نشان داد که رضایت دانشجویان بین دو گروه تفاوت معنی دار دارد. همچنین بررسی عملکرد دانشجویان نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی دار وجود داشت..با توجه به اطلاعات بدست آمده از آنالیز داده ها کاربرد فیلم آموزشی در آموزش هدایت رفتاری کودکان به دانشجویان منجر به رضایت بیشتر و همچنین بهبود عملکرد آنها طی اعمال دندانپزشکی بر روی اطفال میشود.
کلیدواژهها