چکیده
مقدمه:با وجود توجه روزافزون به صلاحیت در آموزش علوم پزشکی، چگونگی آموزش آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی عناصر و ویژگی های آموزش علوم پزشکی صلاحیت محورمی باشد.
روش کار: انتخاب موارد شامل ۱۴ مقاله و ۲ کتاب ومشارکت کنندگان؛ ۱۴ نفر از اساتید و دانشجویان مقطع دکتری باسابقه تدریس در آموزش علوم پزشکی، با روش هدفمند، نمونه گیری از موارد خاص یا یگانه ، موارد ویژه، انجام شد. اعتباربخشی یافته ها، برای هردو بخش، از طریق مشارکت مرورگر همتا انجام شد.
نتایج: براساس نتایج پژوهش، عناصر آموزش علوم پزشکی صلاحیت محور در؛ ۴ مؤلفه اصلی؛ عوامل زمینه ای- زیرساخت ها، یادگیرنده و فرایندآموزش و ارزشیابی- بازخورد و ۱۱ مؤلفه فرعی و ویژگی های آنها، توصیف شد.
نتیجه گیری: صلاحیت به معنی قابلیت انتقال دانش، حاصل یادگیری عمیق تر ومعنی دار است که از طریق فرایند یادگیری فعال و تعاملی تحقق می یابد. درنتیجه، آموزش علوم پزشکی صلاحیت محور، باید بر فرایندهای یادگیری فعال و تعاملی، از جمله؛ روش های تدریس مشارکتی، تسهیل گری در تعامل و تأمل، ارزشیابی اصیل، بازخورد سازنده و آگاهی فراشناخت متمرکزشود.