چکیده
در پاسخ به لزوم ایجاد تغییرات سریع در نظام آموزش پرستاری و آماده نمودن پرستاران برای تطبیق با بالین و نیز نیازهای حال و آینده پرستاری؛ هچنین مقابله با حجم بالای محتوی درسی در پرستاری ؛ برنامه درسی مبتنی بر مفهوم محور در برنامه درسی پرستاری معرفی شده است. برنامه های درسی سنتی حجم بالایی از محتوی و حقایق در اختیار دانشجویان گذاشته می شود و با توجه به اینکه دانشجویان نیز زمان کافی برای سازماندهی و به کارگیری این حجم گسترده از اطلاعات را ندارند بطور منفعلانه و اجبار به حفظ و یادآوری حقایق می پردازند. در مقابل برنامه درسی مبتنی بر مفهوم که با ارایه اطلاعات انتخابی، امکان سازماندهی، بکارگیری و ذخیره داده ها را در حافظه طولانی مدت و در موقعیت های جدید برای دانشجویان فراهم می سازد. آموزش مفهوم محور یک رویکرد جامع و کل نگر است که ارتباط بین یادیگری نظری و کاربرد های عملی را تقویت و شکاف بین نظریه و عمل را پر می کند. در این مقاله اهمیت برنامه درسی مفهوم محور، راهبردهای آموزشی این رویکرد و روش های ارزشیابی آن بطور مختصر توضیح داده شده است.