• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024

    نویسندگان

    • محسن ادیب حاج باقری 1
    • مریم ابراهیم پوررودپشتی 2
    • مریم موحدی نجف آبادی 3

    1 مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پر ستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    2 دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، جمهوری اسلامی ایران

    3 مریم موحدی نجف آبادی/دانشجوی phd/مرکز تحقیقات پرستاری تروما/دانشکده پرستاری و مامایی/دانشگاه علوم پزشکی کاشان/ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80500.1383
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه و هدف: اگرچه آموزش پرستاری در سطح جهانی در حال تقویت است، تنوع قابل توجهی در سطح و استانداردهای آموزش پرستاری در داخل و بین کشورها وجود دارد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه های آموزشی با سایر کشورها، یکی از راههای موثر در افزایش کیفیت برنامه آموزشی است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و راش شیکاگو انجام شد. دو برنامه ی آموزشی از نظر جزئیات مورد نظر از قبیل تاریخچه، تعریف، اهداف، رسالت و چشم انداز، توانمندی ها و وظایف، شرایط و نحوه پذیرش دانشجو، مشخصات و ساختار دوره دکتری و استراتژی های آموزشی مورد بررسی و تطبیق قرارگرفتند.
مواد و روش کار: این مطالعه به روش تطبیقی در سال 1402 انجام شد. از الگوی چهار مرحله ای بردی جهت توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه نظام آموزش دانشکده های پرستاری ایران با دانشکده ی پرستاری راش در شیکاگو در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایتهای دانشگاههای مذکور صورت گرفت. سپس داده های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: مدرک دکتری پرستاری بالین در ایران وجود ندارد و دوره پرستاری در ایران، تمام وقت و حضوری است؛ درحالیکه در دانشکده راش دوره دکتری به دو صورت بالینی وپژوهشی وجود دارد؛ آنلاین و به دو شکل تمام وقت و نیمه وقت اجرا میشود.
بحث و نتیجه گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری پرستاری در ایران، منطبق بودن ارزشها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزشهای اسلامی و حمایت مالی دانشجو است. از نقاط ضعف برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران میتوان به مواردی نظیر عدم توجه به دوره های بالینی و برگزاری دوره DNP، عدم امکان انتخاب دانشجو به صورت اختیاری توسط دانشکده وعدم برنامه ریزی برای دروسی باهدف تربیت هیئت علمی تخصصی اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها

  • دکتری پرستاری
  • مطالعه تطبیقی
  • نظام آموزشی
  • ایران
  • راش
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 177
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 177

APA

ادیب حاج باقری, محسن , ابراهیم پوررودپشتی, مریم و موحدی نجف آبادی, مریم . (1403). مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

MLA

ادیب حاج باقری, محسن , , ابراهیم پوررودپشتی, مریم , و موحدی نجف آبادی, مریم . "مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

HARVARD

ادیب حاج باقری, محسن, ابراهیم پوررودپشتی, مریم, موحدی نجف آبادی, مریم. (1403). 'مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

CHICAGO

محسن ادیب حاج باقری , مریم ابراهیم پوررودپشتی و مریم موحدی نجف آبادی, "مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

VANCOUVER

ادیب حاج باقری, محسن, ابراهیم پوررودپشتی, مریم, موحدی نجف آبادی, مریم. مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو در سال 2024. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب