چکیده
مقدمه و هدف: اگرچه آموزش پرستاری در سطح جهانی در حال تقویت است، تنوع قابل توجهی در سطح و استانداردهای آموزش پرستاری در داخل و بین کشورها وجود دارد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه های آموزشی با سایر کشورها، یکی از راههای موثر در افزایش کیفیت برنامه آموزشی است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و راش شیکاگو انجام شد. دو برنامه ی آموزشی از نظر جزئیات مورد نظر از قبیل تاریخچه، تعریف، اهداف، رسالت و چشم انداز، توانمندی ها و وظایف، شرایط و نحوه پذیرش دانشجو، مشخصات و ساختار دوره دکتری و استراتژی های آموزشی مورد بررسی و تطبیق قرارگرفتند.
مواد و روش کار: این مطالعه به روش تطبیقی در سال 1402 انجام شد. از الگوی چهار مرحله ای بردی جهت توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه نظام آموزش دانشکده های پرستاری ایران با دانشکده ی پرستاری راش در شیکاگو در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایتهای دانشگاههای مذکور صورت گرفت. سپس داده های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: مدرک دکتری پرستاری بالین در ایران وجود ندارد و دوره پرستاری در ایران، تمام وقت و حضوری است؛ درحالیکه در دانشکده راش دوره دکتری به دو صورت بالینی وپژوهشی وجود دارد؛ آنلاین و به دو شکل تمام وقت و نیمه وقت اجرا میشود.
بحث و نتیجه گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری پرستاری در ایران، منطبق بودن ارزشها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزشهای اسلامی و حمایت مالی دانشجو است. از نقاط ضعف برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران میتوان به مواردی نظیر عدم توجه به دوره های بالینی و برگزاری دوره DNP، عدم امکان انتخاب دانشجو به صورت اختیاری توسط دانشکده وعدم برنامه ریزی برای دروسی باهدف تربیت هیئت علمی تخصصی اشاره نمود.
کلیدواژهها