• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو

    نویسندگان

    • محسن ادیب حاج باقری
    • مریم ابراهیم پوررودپشتی
    • مریم موحدی نجف آبادی

    مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80500.1383
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: اگرچه آموزش پرستاری در سطح جهانی در حال تقویت است، تنوع قابل توجهی در سطح و استاندارد‌‌های آموزش پرستاری در داخل و بین کشور‌‌ها وجود دارد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه‌‌‌های آموزشی با سایر کشور‌‌ها، یکی از راه‌‌‌های موثر در افزایش کیفیت برنامه آموزشی است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و راش شیکاگو انجام شد. دو برنامه‌ی آموزشی از نظر جزئیات مورد نظر از قبیل تاریخچه، تعریف، اهداف، رسالت و چشم انداز، توانمندی‌‌‌ها و وظایف، شرایط و نحوه پذیرش دانشجو، مشخصات و ساختار دوره دکتری و استراتژی ‌‌های آموزشی مورد بررسی و تطبیق قرارگرفتند.
روش کار: این مطالعه به روش تطبیقی در سال 1402 انجام شد. از الگوی چهار مرحله‌ای بردی جهت توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه نظام آموزش دانشکده ‌‌های پرستاری ایران با دانشکده‌ی پرستاری راش در شیکاگو در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایت‌‌های دانشگاه‌‌های مذکور صورت گرفت. سپس داده ‌‌های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج: مدرک دکتری پرستاری بالین در ایران وجود ندارد و دوره پرستاری در ایران، تمام وقت و حضوری است؛ درحالیکه در دانشکده راش دوره دکتری به دو صورت بالینی وپژوهشی وجود دارد؛ آنلاین و به دو شکل تمام وقت و نیمه وقت اجرا میشود.
نتیجه گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری پرستاری در ایران، منطبق بودن ارزش‌‌ها و باور‌‌های برنامه بر اساس نظام ارزش‌‌های اسلامی و حمایت مالی دانشجو است. از نقاط ضعف برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران می‌توان به مواردی نظیر عدم توجه به دوره ‌‌های بالینی و برگزاری دوره DNP، عدم امکان انتخاب دانشجو به صورت اختیاری توسط دانشکده وعدم برنامه ریزی برای دروسی باهدف تربیت هیئت علمی تخصصی اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه درسی
  • دکتری پرستاری
  • مطالعه تطبیقی
  • راش
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1383.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Dobrowolska, B., et al., Doctoral programmes in the nursing discipline: a scoping review. BMC nursing, 2021. 20(1): p. 1-24.
  2. Beeber, A.S., et al., The role of doctor of nursing practice-prepared nurses in practice settings. Nursing outlook, 2019. 67(4): 354-364.
  3. Atiyeh, H.M., and et al., Evaluation of a nursing doctoral program from the perspective of Students, Alumni, and Faculty: A Quality-Oriented approach. International Journal of Africa Nursing Sciences, 2023. 19: p. 100622.
  4. Motlagh, F.G., Nobahar, and H. Babamohammadi, Comparative Study of Nursing Doctoral Education System in Iran and Tennessee American Universities. 2021. 10(1): p. 36-54.
  5. Molassiotis, A., et al., Doctoral nursing education in east and Southeast Asia: characteristics of the programs and students’ experiences of and satisfaction with their studies. BMC medical education, 2020. 20(1): p. 1-12.
  6. Kim, M.J., et al., Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. Journal of advanced nursing, 2015. 71(5): p. 1098-1109.
  7. Kapucu, S. and H. Bulut, Turkish Public University Students' Views on the Quality of PhD Education in Nursing. Yükseköğretim Dergisi, 2019. 9(1): p. 84-90.
  8. Baker, C., A.H. Cary, and M. da Conceicao Bento, Global standards for professional nursing education: The time is now. Journal of Professional Nursing, 2021. 37(1): p. 86-92.
  9. Dehaghi MG, Vafadar Z. Comparative study of nursing PhD. Education program in Iran and Colombia School of Nursing. J Med Educ Dev. 2020;15(1):71-81.
  10. PEIXOTO, B.R., A.d.S. e SILVA, and L.S.R. SALOTTI, BEREDAY'S METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR COMPARATIVE EDUCATION; COMMENTS AND POSSIBILITIES. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, 2021. 25(4): p. 1914-1927.
  11. Dehaghi, M.G. and Z. Vafadar, Comparative study of nursing PhD. Education program in Iran and Colombia school of nursing. Journal of Medical Education and Development, 2020. 15(1): p. 71-81.
  12. 2023-2024 Best Nursing Schools: Doctor of Nursing Practice ‌‌ (internet‌‌). 2024. Available from https://www.usnews.com/best-graduate-schools/top-nursing-schools/dnp-rankings.
  13. Rosenfeld, P., et al., A comparative study of PhD and DNP nurses in an integrated health care system. Nursing outlook, 2022. 70(1): p. 145-153.
  14. Farsi Z, Nasiri M, Sajadi SA, Khavasi M. Comparison of Iran’s nursing education with developed and developing countries: a review on descriptive-comparative studies. BMC Nurs. 2022; 21:105.
  15. 1402 ‌‌ (cited1402/11/14‌‌). Available from https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/phd_parastari95.pdf.
  16. Available from https://www.rushu.rush.edu/college-nursing/programs-admissions/nursing-science/nursing-science-phd-curriculum.
  17. Tonbul, Y., A comparative study of selection, training and advisory practices for doctoral education. Eurasian Journal of Educational Research, 2014;(55):263-82.
  18. Ali-Abadi, T., Nobahar, M., & Babamohamadi, H. (2020). Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and Yale of USA. Medical Education Journal, 8(1), 7-14.
  19. Mehraban MA, Taleghani F. Doctor of nursing practice (initiated or disorder). Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5).
  20. Moonaghi, H.K., N. Valizadehzare, and F. Khorashadizadeh, PhD programs in nursing in Iran and Canada: A qualitative study. JPMA. The Journal of the Pakistan Medical Association, 2017. 67(6): p. 863.
  21. Karimi, M.H., Y.A. Meshkin, and P. Soodmand, A Comparative Study Of Phd Nursing Education Program In Iran And Four Top United States Universities. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 2020. 13(5): p. 513-524.
  22. Sahebihag, M.H., et al., The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique. Nursing and Midwifery Journal, 2017. 15(6): p. 424-439.
  23. Moghadam, Y.H., et al., Challenges of PhD graduated nurses for role acceptance as a clinical educator: A qualitative study. Journal of caring sciences, 2017. 6(2): p. 153-161.
  24. Khoshkesht, S. and E. Navab, Comparative study of nursing PhD education program in Tehran university of medical sciences and McGill university. Iranian Journal of Nursing Research, 2019. 14(4): p. 72-80.
  25. Naseh, L., et al., A Comparative Study of the PhD Curriculum of Nursing between Iran and University of Pittsburgh, USA. Journal of Nursing Education, 2022. 11(6): p. 48-61.
  26. Wyman, J.F. and S.J. Henly, PhD programs in nursing in the United States: Visibility of American Association of Colleges of Nursing core curricular elements and emerging areas of science. Nursing outlook, 2015. 63(4): p. 390-397.
  27. Adib-Hajbaghery, M., Comparative Comparison of Iranian Nursing PhD Curriculum with the University Of Toronto in Canada, Uc Davis in California, and Manchester in the United Kingdom. Nursing and Midwifery Journal, 2020. 18(9): p. 701-714.
    • تعداد مشاهده مقاله: 252
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 54-68
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.67 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1383.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 252
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36

APA

ادیب حاج باقری, محسن , ابراهیم پوررودپشتی, مریم و موحدی نجف آبادی, مریم . (1404). مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 54-68. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

MLA

ادیب حاج باقری, محسن , , ابراهیم پوررودپشتی, مریم , و موحدی نجف آبادی, مریم . "مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 54-68. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

HARVARD

ادیب حاج باقری, محسن, ابراهیم پوررودپشتی, مریم, موحدی نجف آبادی, مریم. (1404). 'مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 54-68. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

CHICAGO

محسن ادیب حاج باقری , مریم ابراهیم پوررودپشتی و مریم موحدی نجف آبادی, "مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 54-68, doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

VANCOUVER

ادیب حاج باقری, محسن, ابراهیم پوررودپشتی, مریم, موحدی نجف آبادی, مریم. مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه راش شیکاگو. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 54-68. doi: 10.22038/hmed.2024.80500.1383

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب