• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری

    نویسندگان

    • انسیه چوبداران
    • هانیه مستور
    • شیما سادات ظریف نهاد

    گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2024.81995.1411
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: واقعیت افزوده در زمینه‌های مختلفی از جمله آموزش پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت آموزش علومی مانند آناتومی که نیازمند استفاده از مدل‌های سه بعدی و چرخش حول محورها است به نظر می‌رسد کاربرد واقعیت افزوده در فرآیند یاددهی و یادگیری می‌تواند اثربخش باشد. بنابراین، این مطالعه با هدف معرفی واقعیت افزوده و کاربرد آن در حوزه آموزش علوم پزشکی و به طور خاص در آموزش آناتومی انسان و بررسی تأثیر کاربست این فناوری بر یادگیری فراگیران انجام پذیرفته است.
روش کار: با بهره‌گیری از کلیدواژه‌های Medical Education، Anatomy Education و Augmented Reality جستجو در پایگاه‌های داده PubMed، ScienceDirect و Google Scholar در بازه زمانی سال‌های 2012 لغایت 2022 انجام شد. تمامی مقالات منتشر شده مداخله­ای و شبه­مداخله­ای به زبان انگلیسی و مرتبط، استخراج و بر اساس هم‌خوانی با موضوع پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقالات منتخب که به طور تمام متن در دسترس بود، جهت بررسی جامع و استخراج داده‌ها وارد مطالعه شدند.
نتایج: استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند موجب افزایش انگیزه، یادگیری و تعامل و درک دانشجویان از آناتومی، ترغیب در یادگیری مسائل دشوار آناتومی، کاهش زمان یادگیری (کوتاه‌تر شدن منحنی یادگیری)، توجه به جزئیات و تحریک دانشجویان برای یادگیری بیشتر و کاهش ازدحام در سالن‌های تشریح شود.
نتیجه گیری: بر اساس مطالعات بررسی شده آموزش آناتومی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده در افزایش یادگیری و بهبود درک دانشجویان پزشکی از علوم تشریح می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

  • واقعیت افزوده
  • آموزش آناتومی
  • آموزش پزشکی
  • فناوری آموزشی
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1411.mp4
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Duarte ML, Santos LR, Guimarães Júnior JB, Peccin MS. Learning anatomy by virtual reality and augmented reality. A scope review. Morphologie: bulletin de l'Association des anatomistes. 2020;104(347):254-66.
  2. Hoseini M, Akbarabadi M. Application of augmented reality and holoport technology in medical education. National conference of the future of engineering and technology; Tehran, Iran2016. [In Persion]
  3. Crofton EC, Botinestean C, Fenelon M, Gallagher E. Potential applications for virtual and augmented reality technologies in sensory science. Innovative Food Science & Emerging Technologies. 2019;56:102178.
  4. Sutherland J, Belec J, Sheikh A, Chepelev L, Althobaity W, Chow BJW, et al. Applying Modern Virtual and Augmented Reality Technologies to Medical Images and Models. Journal of digital imaging. 2019;32(1)38-53.
  5. Huang KT, Ball C, Francis J, Ratan R, Boumis J, Fordham J. Augmented Versus Virtual Reality in Education: An Exploratory Study Examining Science Knowledge Retention When Using Augmented Reality/Virtual Reality Mobile Applications. Cyberpsychology, behavior and social networking. 2019;22(2):105-10.
  6. Kamphuis C, Barsom E, Schijven M, Christoph N. Augmented reality in medical education? Perspectives on Medical Education. 2014;3(4):300-11.
  7. Dreimane S, Daniela L. Educational Potential of Augmented Reality Mobile Applications for Learning the Anatomy of the Human Body. Technology, Knowledge and Learning. 2021;26(4):763-88.
  8. Connaghan R, Poyade M, Rea PM. Evaluation of Child-Friendly Augmented Reality Tool for Patient-Centered Education in Radiology and Bone Reconstruction. Advances in experimental medicine and biology. 2019;1171:105-26.
  9. Moro C, Phelps C, Redmond P, Stromberga Z. HoloLens and mobile augmented reality in medical and health science education: A randomised controlled trial. British Journal of Educational Technology. 2021;52(2):680-94.

10.Elsayed M, Kadom N, Ghobadi C, Strauss B, Al Dandan O, Aggarwal A, et al. Virtual and augmented reality: potential applications in radiology. Acta radiologica (Stockholm, Sweden: 1987). 2020;61(9):1258-65.

  1. Rodriguez-Pardo C, Hernandez S, Patricio MÁ, Berlanga A, Molina JM, editors. An Augmented Reality Application for Learning Anatomy. Bioinspired Computation in Artificial Systems; 2015 Cham: Springer International Publishing.
  2. Ronaghi MH. Application of Augmented and Virtual Reality Technologies in Medicine. Payavard Salamat. 2020;14(5):403-394.
  3. Albrecht UV, Folta-Schoofs K, Behrends M, von Jan U. Effects of mobile augmented reality learning compared to textbook learning on medical students: randomized controlled pilot study. Journal of medical Internet research. 2013;15(8):e182.
  4. Ferrer-Torregrosa J, Jiménez-Rodríguez MÁ, Torralba-Estelles J, Garzón-Farinós F, Pérez-Bermejo M, Fernández-Ehrling N. Distance learning ects and flipped classroom in the anatomy learning: comparative study of the use of augmented reality, video and notes. BMC Medical Education. 2016;16(1):230.
  5. Küçük S, Kapakin S, Göktaş Y. Learning anatomy via mobile augmented reality: Effects on achievement and cognitive load. Anatomical sciences education. 2016;9(5):411-21.
  6. Moro C, Štromberga Z, Raikos A, Stirling A. The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical sciences education. 2017;10(6):549-59.
  7. Kugelmann D, Stratmann L, Nühlen N, Bork F, Hoffmann S, Samarbarksh G, et al. An Augmented Reality magic mirror as additive teaching device for gross anatomy. Annals of anatomy = Anatomischer Anzeiger: official organ of the Anatomische Gesellschaft. 2018;215:71-7.
  8. Kurniawan MH, Suharjito, Diana, Witjaksono G. Human Anatomy Learning Systems Using Augmented Reality on Mobile Application. Procedia Computer Science. 2018;135:80-8.
  9. Bork F, Stratmann L, Enssle S, Eck U, Navab N, Waschke J, et al. The Benefits of an Augmented Reality Magic Mirror System for Integrated Radiology Teaching in Gross Anatomy. Anatomical sciences education. 2019;12(6):585-98.
  10. Bogomolova K, van der Ham IJM, Dankbaar MEW, van den Broek WW, Hovius SER, van der Hage JA, et al. The Effect of Stereoscopic Augmented Reality Visualization on Learning Anatomy and the Modifying Effect of Visual-Spatial Abilities: A Double-Center Randomized Controlled Trial. Anatomical sciences education. 2020;13(5):558-67.
  11. Duncan-Vaidya EA, Stevenson EL. The Effectiveness of an Augmented Reality Head-Mounted Display in Learning Skull Anatomy at a Community College. Anatomical sciences education. 2021;14(2):221-31.
  12. Weeks JK, Pakpoor J, Park BJ, Robinson NJ, Rubinstein NA, Prouty SM, et al. Harnessing Augmented Reality and CT to Teach First-Year Medical Students Head and Neck Anatomy. Academic radiology. 2021;28(6):871-6.
  13. Ibáñez M-B, Delgado-Kloos C. Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education. 2018;123:109-23.
    • تعداد مشاهده مقاله: 295
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 2
تیر 1404
صفحه 73-83
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1411.mp4
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 295
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91

APA

چوبداران, انسیه , مستور, هانیه و ظریف نهاد, شیما سادات . (1403). کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), 73-83. doi: 10.22038/hmed.2024.81995.1411

MLA

چوبداران, انسیه , , مستور, هانیه , و ظریف نهاد, شیما سادات . "کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 2, 1403, 73-83. doi: 10.22038/hmed.2024.81995.1411

HARVARD

چوبداران, انسیه, مستور, هانیه, ظریف نهاد, شیما سادات. (1403). 'کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), pp. 73-83. doi: 10.22038/hmed.2024.81995.1411

CHICAGO

انسیه چوبداران , هانیه مستور و شیما سادات ظریف نهاد, "کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 2 (1403): 73-83, doi: 10.22038/hmed.2024.81995.1411

VANCOUVER

چوبداران, انسیه, مستور, هانیه, ظریف نهاد, شیما سادات. کاربست فناوری واقعیت افزوده در آموزش آناتومی: یک مطالعه مروری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 16(2): 73-83. doi: 10.22038/hmed.2024.81995.1411

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب