• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا

    نویسندگان

    • مجتبی مخبر دزفولی 1
    • مهدیه حضرتی 1
    • فهیمه چراغی 2
    • آرمان حسن زاده 2
    • سیاوش مهدی قلی زاده 1
    • الهام میرمعینی 2
    • فریبا قربانی 2

    1 مرکز تحقیقات پیوند ریه، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

    2 مرکز تحقیقات بیماری های نای، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80166.1382
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هماهنگ کنندگان اهدا، در موفقیت فرایند اهدای عضو نقشی کلیدی دارند. در این مطالعه اثرگذاری روش آموزش از همتا به صورت مشارکتی رقابتی با روش آموزش مرسوم مقایسه شد تا مشخص گردد کدام روش سبب تربیت نیروی تخصصی با پایداری بیشتر می گردد.
روش کار : در این مطالعه، در گروه آموزش مرسوم ۴۵ نفر از ثبت نام شده ها معیار ورود به مطالعه را داشتند (دانشجوی ترم 6 یا 8 پزشکی ) و آموزش تحت یک دوره کلاس تئوری و عملی انجام شد. روش مشارکتی با حضور 78 نفر انجام شد.  بعد از دوره تئوری، افراد به گروه های 8 نفره تقسیم شدند و به هر گروه یک موضوع داده شد تا با مشارکت، محتوای آموزشی تهیه کنند. سپس محتوا به گروه بعدی داده شد تا ان را ارتقا دهد.
نتایج: در روش آموزش مرسوم نمره 12/4 از 5 و در گروه مشارکتی نمره 4/52 از 5 توسط شرکت کننده ها به دوره داده شد که تفاوت معنی داری نداشت.  از 45 داوطلب اولیه، 27 نفر (%60) نمره حد نصاب 70% را در آزمون تئوری کسب کردند. از 78 داوطلب که در جلسه معارفه اولیه شرکت کردند، 48 نفر (61/5%) وارد مرحله آموزش مشارکتی شدند.  در گروه آموزش متداول، 27 فراگیر آزمون تئوری را قبول شدند و 14 نفر (31% از کل 45 نفر) وارد دوره آموزش عملی در بالین شدند. در گروه آموزش متداول، 4 نفر وارد حرفه شدند.  (8/9 % کل). که دو نفر ادامه همکاری دادند. (4/5% کل). در گروه مشارکتی، 16 نفر (20/5%) به عنوان هماهنگ کننده پذیرفته شدند که همگی ادامه همکاری دادند(%20/5)(0/03=P). میانگین طول دوره آموزشی در روش مرسوم ، 8‌  ±  25 و در دوره مشارکتی 13‌  ±  45 روز و میانگین همکاری به ترتیب 3  ±  8 و 9  ±  14 ماه بود.
نتیجه گیری: در آموزش هماهنگ کننده ها روش مشارکتی رقابتی سبب تربیت تعداد بیشتر هماهنگ کننده، در زمان طولانی تر اما با پایداری بیشتری شد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش از همتایان
  • آموزش
  • یادگیری
  • XML
  • اصل مقاله 2.01 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1382.aac
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Mostafavi K, Ghorbani F, Mokhber Dezfuli M, Hazrati M, Alibeigi E, Mohamadizade N. Ethical considerations in non-heart beating donation: a narrative review article. Tehran University of Medical Sciences Journal. 2022 Nov 10; 80(8):605-10.
  2. Bastani B. The present and future of transplant organ shortage: some potential remedies. Journal of 2020 Apr; 33(2):277-88.
  3. E Silva VS, Hornby L, Almost J, Lotherington K, Appleby A, Silva AR, Rochon A, Dhanani S. Burnout and compassion fatigue among organ and tissue donation coordinators: a scoping review. BMJ open. 2020 Dec 1; 10(12):e040783.
  4. Peralta P, Istrate M, Ballesté C, Manyalich M, Valero R, EUDONORGAN Consortium. “Train the Trainers” Program to Improve Knowledge, Attitudes and Perceptions About Organ Donation in the European Union and Neighbouring Countries: Pre-and Post-Data Analysis of the EUDONORGAN Project. Transplant International. 2023 Jan 27; 36:10878.
  5. Norris L. Transplant administration. John Wiley & Sons; 2014 Feb 3.
  6. Matesanz R. Factors that influence the development of an organ donation program. Transplant Proc. 2004 Apr; 36(3):739-41.
  7. Istrate MG, Harrison TR, Valero R, Morgan SE, Páez G, Zhou Q, Rébék-Nagy G, Manyalich M. Benefits of Transplant Procurement Management (TPM) specialized training on professional competence development and career evolutions of health care workers in organ donation and transplantation. Exp Clin Transplant. 2015 Apr 1; 13(1):148-55.
  8. Luo A, Xie W, Luo J, Deng X. Preliminary analysis of competency assessment of organ donation coordinators in Hunan Province, China. Transplant Proc. 2017 Jul; 49(6):1221-5.
  9. Burgess A, van Diggele C, Roberts C, Mellis C. Team-based learning: design, facilitation and participation. BMC Medical education. 2020 Dec; 20:1-7.
  10. Loes CN. The Effect of Collaborative Learning on Academic Motivation. Teaching & Learning Inquiry. 2022; 10. Jan; 10:1–17.
  11. Moradimokhles H, Amooeirazani A, Mozafari O. Presenting a Model for Establishing a Blended Learning Environment in Medical Education. Horizon of Medical Education Development. 2024;15(4):71-84
    • تعداد مشاهده مقاله: 192
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 41-53
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.01 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1382.aac
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 192
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32

APA

مخبر دزفولی, مجتبی , حضرتی, مهدیه , چراغی, فهیمه , حسن زاده, آرمان , مهدی قلی زاده, سیاوش , میرمعینی, الهام و قربانی, فریبا . (1404). مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 41-53. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

MLA

مخبر دزفولی, مجتبی , , حضرتی, مهدیه , , چراغی, فهیمه , , حسن زاده, آرمان , , مهدی قلی زاده, سیاوش , , میرمعینی, الهام , و قربانی, فریبا . "مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 41-53. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

HARVARD

مخبر دزفولی, مجتبی, حضرتی, مهدیه, چراغی, فهیمه, حسن زاده, آرمان, مهدی قلی زاده, سیاوش, میرمعینی, الهام, قربانی, فریبا. (1404). 'مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 41-53. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

CHICAGO

مجتبی مخبر دزفولی , مهدیه حضرتی , فهیمه چراغی , آرمان حسن زاده , سیاوش مهدی قلی زاده , الهام میرمعینی و فریبا قربانی, "مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 41-53, doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

VANCOUVER

مخبر دزفولی, مجتبی, حضرتی, مهدیه, چراغی, فهیمه, حسن زاده, آرمان, مهدی قلی زاده, سیاوش, میرمعینی, الهام, قربانی, فریبا. مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 41-53. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب