• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. " مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا"

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

" مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا"

    نویسندگان

    • فریبا قربانی 1
    • مجتبی مخبر دزفولی 2
    • فهیمه چراغی 3
    • مهدیه حضرتی 2
    • الهام میرمعینی 3
    • آرمان حسن زاده 4
    • سیاوش مهدیقلی زاده 5

    1 مرکز تحقیقات بیماری های نای، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    2 مرکز تحقیقات پیوند ریه، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    3 مرکز تحقیقات بیماریهای نای، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    4 مرکز تحقیقات بیماری های نای، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، ایران

    5 مرکز تحقیقات پیوند ریه، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80166.1382
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هماهنگ کنندگان اهدا، در موفقیت فرایند اهدای عضو نقشی کلیدی دارند. در این مطالعه اثرگذاری روش آموزش از همتا به صورت مشارکتی رقابتی با روش آموزش مرسوم مقایسه شد تا مشخص گردد کدام روش سبب تربیت نیروی تخصصی با پایداری بیشتر می گردد.
در گروه آموزش مرسوم ۴۵ نفر از ثبت نام شده ها معیار ورود به مطالعه را داشتند (دانشجوی ترم 6 یا 8 پزشکی ) و آموزش تحت یک دوره کلاس تئوری و عملی انجام شد. روش مشارکتی با حضور 78 انجام شد. بعد از دوره تئوری، افراد به گروه های 8 نفره تقسیم شدند و به هر گروه یک موضوع داده شد تا با مشارکت، محتوای آموزشی تهیه کنند. سپس محتوا به گروه بعدی داده شد تا ان را ارتقا دهد.
در روش آموزش مرسوم نمره 4.12 از 5 و در گروه مشارکتی نمره 4.52 از 5 توسط شرکت کننده ها به دوره داده شد که تفاوت معنی داری نداشت. از 45 داوطلب اولیه، 27 نفر (%60) نمره حد نصاب 70% را در آزمون تئوری کسب کردند. از 78 داوطلب که در جلسه معارفه اولیه شرکت کردند، 48 نفر (61.5%) وارد مرحله آموزش مشارکتی شدند. در گروه آموزش متداول، 27 فراگیر آزمون تئوری را قبول شدند و 14 نفر ( 31% از کل 45 نفر) وارد دوره آموزش عملی در بالین شدند.
در گروه آموزش متداول، 4 نفر وارد حرفه کوردیناتوری شدند. (8.9 % کل). که دو نفر ادامه همکاری دادند. (4.5% کل). در گروه مشارکتی، 16 نفر (20.5%) به عنوان کوردیناتور پذیرفته شدند که همگی ادامه همکاری دادند. (20.5 %) P=0.03. میانگین طول دوره آموزشی در روش مرسوم ، 8±25 و در دوره مشارکتی 13±45 روز و میانگین همکاری به ترتیب 8±3 و 14±9 ماه بود.
در آموزش کوردیناتورها روش مشارکتی رقابتی سبب تربیت تعداد بیشتری کوردیناتور، در زمان طولانی تر اما با پایداری بیشتری شد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش گروه محور
  • آموزش از همتایان
  • هماهنگ کننده پیوند اعضا
  • آموزش مشارکتی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 109
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 109

APA

قربانی, فریبا , مخبر دزفولی, مجتبی , چراغی, فهیمه , حضرتی, مهدیه , میرمعینی, الهام , حسن زاده, آرمان و مهدیقلی زاده, سیاوش . (1403). " مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

MLA

قربانی, فریبا , , مخبر دزفولی, مجتبی , , چراغی, فهیمه , , حضرتی, مهدیه , , میرمعینی, الهام , , حسن زاده, آرمان , و مهدیقلی زاده, سیاوش . "" مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا"", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

HARVARD

قربانی, فریبا, مخبر دزفولی, مجتبی, چراغی, فهیمه, حضرتی, مهدیه, میرمعینی, الهام, حسن زاده, آرمان, مهدیقلی زاده, سیاوش. (1403). '" مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا"', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

CHICAGO

فریبا قربانی , مجتبی مخبر دزفولی , فهیمه چراغی , مهدیه حضرتی , الهام میرمعینی , آرمان حسن زاده و سیاوش مهدیقلی زاده, "" مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا"," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

VANCOUVER

قربانی, فریبا, مخبر دزفولی, مجتبی, چراغی, فهیمه, حضرتی, مهدیه, میرمعینی, الهام, حسن زاده, آرمان, مهدیقلی زاده, سیاوش. " مقایسه روش آموزشی متداول و یادگیری از همتا در مدل ترکیبی مشارکت-رقابت در آموزش هماهنگ‌کنندگان پیوند اعضا". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80166.1382

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب