• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور

    نویسندگان

    • اعظم نوروزی
    • فرزانه صداقت کار

    مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2025.83382.1430
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در دنیای پیچیده پزشکی، نیاز به روش‌های نوآورانه در آموزش احساس می‌شود. یکی از چالش‌های اساسی، انتقال مؤثر مفاهیم پیچیده به دانشجویان است که با حجم زیادی از اطلاعات نظری و عملی مواجه هستند. کاریکاتور به عنوان یک ابزار ارتباطی مؤثر می‌تواند در تسهیل یادگیری علوم پزشکی نقش مهمی ایفا کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کاریکاتورها ظرفیت بالایی برای انتقال اطلاعات دارند و می‌توانند به یادگیری بهتر و ماندگاری بیشتر اطلاعات کمک کنند. همچنین، یادگیری در یک محیط سرگرم‌کننده می‌تواند انگیزه دانشجویان را افزایش دهد. تحقیقاتی نشان می‌دهند که استفاده از کاریکاتور در کلاس‌های آموزشی پزشکی، به کاهش اضطراب و افزایش مشارکت دانشجویان منجر می‌شود. با وجود مزایای کاریکاتور، چالش‌هایی مانند فقدان استانداردسازی و نیاز به تخصص در طراحی نیز وجود دارد. در نهایت، کاریکاتور می‌تواند به عنوان یک استراتژی آموزشی مؤثر در کنار روش‌های سنتی، به بهبود کیفیت آموزش پزشکی کمک کند و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه ضروری است.
 

کلیدواژه‌ها

  • کاریکاتور
  • آموزش پزشکی
  • علوم پزشکی
  • یادگیری
  • XML
  • اصل مقاله 2.13 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1430.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Gonzalez-Espada WJ. Integrating physical science and the graphic arts with scientifically accurate comic strips: rationale, description, and implementation. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 2003; 2(1):58-66
  2. Green MJ, Myers KR. Graphic medicine: use of comics in medical education and patient care. Bmj. 2010; 340.
  3. Kathiah R, Saraswathy M, Selvakumar S. Evaluating the impact of cartoon-based learning on student performance and engagement in medical education: an experimental study. Cureus. 2024; 16(2).
  4. Matsuzono, T., Takahashi, Y., & Yamaguchi, M. (2015). The impact of cartoons on learning in medical education: A systematic review. Journal of Medical Education and Curricular Development, 2, 1-8.
  5. Heidari AA, Dudge Moghaddam M, Ebrahimi Garoui H. Challenges of General Medical Education (Extern AND Intern) in school of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development. 2021 Sep 23; 12(3):35-49. [In Persian]
  6. Maatman TC, Vugrnick B, Manak C, Wrzosek M, Usher C, Williams J, et al. Emotional content of comics drawn by medical students and residents. Academic Psychiatry. 2020; 44(5):572-6.
  7. Alhreashy FA, Mobeirek AA, Mobeirek OA, Al-Suwaidan SD, AlRajeh NM, Alhorishi MA. Caricature-based Antenatal Breastfeeding Education Trial: A Randomized Controlled Trial. Journal of Nature and Science of Medicine. 2024 Apr 1; 7(2):73-81.
  8. Moretti V, Scavarda A, Green MJ. Learning by drawing: understanding the potential of comics-based courses in medical education through a qualitative study. BMC medical education. 2025; 25(1):563.
  9. Norris EM. The constructive use of images in medical teaching: a literature review. JRSM Short Reports. 2012; 3(5):1-8.
  10. Mediouni M, Schlatterer DR, Khoury A. Revisiting an old strategy: cartoons in medical education. Journal of Visual Communication in Medicine. 2019 Jan 2; 42(1):26-30.

 

    • تعداد مشاهده مقاله: 293
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، ویژه نامه1
مرداد 1404
صفحه 1-5
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.13 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1430.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 293
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67

APA

نوروزی, اعظم و صداقت کار, فرزانه . (1404). اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), 1-5. doi: 10.22038/hmed.2025.83382.1430

MLA

نوروزی, اعظم , و صداقت کار, فرزانه . "اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, ویژه نامه1, 1404, 1-5. doi: 10.22038/hmed.2025.83382.1430

HARVARD

نوروزی, اعظم, صداقت کار, فرزانه. (1404). 'اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), pp. 1-5. doi: 10.22038/hmed.2025.83382.1430

CHICAGO

اعظم نوروزی و فرزانه صداقت کار, "اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 ویژه نامه1 (1404): 1-5, doi: 10.22038/hmed.2025.83382.1430

VANCOUVER

نوروزی, اعظم, صداقت کار, فرزانه. اجوکاتور: نوآوری در آموزش پزشکی با استفاده از کاریکاتور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(ویژه نامه1): 1-5. doi: 10.22038/hmed.2025.83382.1430

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب