چکیده
مقدمه: بازیوارسازی و بازی جدی از روشهای نوین در آموزش هستند که عناصر و اصول بازی را با هدف یادگیری فعالانه در آموزش بهکار می برند. این مقاله به ارائه اجرای آموزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی میپردازد که میتواند به عنوان یک الگو برای دروس علوم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.
روش کار: در این مطالعه روش بازیجدی، با استراتژی طراحی داستان بکار رفت. دانشجویان طی مراحل بازی به بررسی شیوع بیماریها، شناسایی عوامل خطر و راهکارهای پیشگیری و درمان پرداختند. رضایتمندی و اثربخشی روش از دیدگاه دانشجویان و همچنین پیش آزمون و پس آزمون به فاصله یک هفته بررسی شد. مقایسه نمرات در نرم افزار spss25 با آزمون ویلکاکسون انجام شد.
نتایج: در بررسی یادگیری مقایسه نمرات تفاوت معناداری را نشان داد به این صورت که میانه (دامنه بین چارکی) نمرات پیش آزمون از 1.5 (0.9) به 7.2 (3) در پس آزمون تغییر یافت (P<0.001). این روش انگیزه و علاقهمندی بیشتری را در دانشجویان ایجاد کرد. رضایت زیاد تا خیلی زیاد از روش آموزشی در 75% دانشجویان و اثربخشی زیاد تا خیلی زیاد در یادگیری در 72% دانشجویان اظهار شد.
نتیجهگیری: بهکارگیری بازیهای جدی در آموزش پزشکی می تواند یادگیری را به یک فرآیند جذاب، مؤثر و کاربردی برای دانشجویان پزشکی تبدیل کند. الگوی ارایه شده در این مقاله می تواند به صورت مشابه در دروس هم نظیر به کار رود.
کلیدواژهها