• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی

    نویسنده

    • لیدا جراحی

    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.83056.1429
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بازی‌وارسازی و بازی جدی از روش‌های نوین در آموزش هستند که  عناصر و اصول بازی را با هدف یادگیری فعالانه در آموزش به‌کار می‌برند. این مقاله به ارائه اجرای آموزش مبتنی بر بازی های ‌جدی در دانشجویان پزشکی می‌پردازد که می‌تواند به عنوان یک الگو برای دروس  علوم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.
روش کار: در این مطالعه روش بازی‌جدی، با استراتژی طراحی داستان بکار رفت. دانشجویان طی مراحل بازی به بررسی شیوع بیماری‌ها، شناسایی عوامل خطر و راهکارهای پیشگیری و درمان  پرداختند. رضایتمندی و  اثربخشی روش  از دیدگاه دانشجویان  و همچنین پیش آزمون و پس آزمون به فاصله یک هفته بررسی شد. مقایسه نمرات در نرم افزار spss25  با آزمون ویلکاکسون انجام شد.
نتایج: در بررسی یادگیری مقایسه نمرات تفاوت معناداری را نشان داد به این صورت که  میانه (دامنه بین چارکی) نمرات پیش آزمون از 1/5(0/9) به 7/2(3) در پس آزمون تغییر یافت ( P<0/001). این روش انگیزه و علاقه‌مندی بیشتری را در دانشجویان ایجاد کرد. رضایت زیاد تا خیلی زیاد از روش آموزشی در 75% دانشجویان  و اثربخشی زیاد تا خیلی زیاد در یادگیری در 72% دانشجویان اظهار شد.
نتیجه گیری: به‌کارگیری بازی‌های جدی در آموزش پزشکی  می تواند یادگیری را به یک فرآیند جذاب، مؤثر و کاربردی برای دانشجویان پزشکی تبدیل کند.  الگوی ارایه شده در این مقاله می تواند به صورت مشابه در دروس هم نظیر به کار رود.

کلیدواژه‌ها

  • بازی‌وارسازی
  • بازی جدی
  • آموزش پزشکی
  • یادگیری
  • XML
  • اصل مقاله 1.77 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1429.(1)
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1.  Singhal S, Hough J, Cripps D. Twelve tips for incorporating gamification into medical education. MedEdPublish. 2019; 8.
  2.  Nevin CR, Westfall AO, Rodriguez JM, Dempsey DM, Cherrington A, Roy B, Patel M, Willig JH. Gamification as a tool for enhancing graduate medical education. Postgraduate medical journal. 2014 Dec; 90(1070):685-93.
  3.  McCoy L, Lewis JH, Dalton D. Gamification and multimedia for medical education: a landscape review. Journal of Osteopathic Medicine. 2016 Jan 1; 116(1):22-34.
  4.  Kirsch J, Spreckelsen C. Caution with competitive gamification in medical education: unexpected results of a randomised cross-over study. BMC medical education. 2023 Apr 19; 23(1):259.
  5.  Gentry SV, Gauthier A, Ehrstrom BL, Wortley D, Lilienthal A, Car LT, Dauwels-Okutsu S, Nikolaou CK, Zary N, Campbell J, Car J. Serious gaming and gamification education in health professions: systematic review. Journal of medical Internet research. 2019 Mar 28; 21(3):e12994.
  6.  Ghoman SK, Patel SD, Cutumisu M, von Hauff P, Jeffery T, Brown MR, Schmölzer GM. Serious games, a game changer in teaching neonatal resuscitation? A review. Archives of Disease in Childhood-Fetal and Neonatal Edition. 2020 Jan 1; 105(1):98-107.
  7.  Damaševičius R, Maskeliūnas R, Blažauskas T. Serious games and gamification in healthcare: a meta-review. Information. 2023 Feb 7; 14(2):105.
  8.  Cheng P, Huang Y, Yang P, Wang H, Xu B, Qu C, Zhang H. The effects of serious games on cardiopulmonary resuscitation training and education: systematic review with meta-analysis of randomized controlled trials. JMIR Serious Games. 2024 Feb 6; 12(1):e52990.
  9.  Arif YM, Ayunda N, Diah NM, Garcia MB. A Systematic Review of Serious Games for Health Education: Technology, Challenges, and Future Directions. Transformative Approaches to Patient Literacy and Healthcare Innovation. 2024:20-45.
  10.  Friedlander M. J., Andrews L., Armstrong E. G., Aschenbrenner C., et al.(2011) What can medical education learn from the neurobiology of learning? Acad Med. 86(4), pp.415–420.
  11.  Dimitriadou A, Djafarova N, Turetken O, Verkuyl M, Ferworn A. Challenges in serious game design and development: Educators’ experiences. Simulation & Gaming. 2021 Apr; 52(2):132-52.
  12.  Xu M, Luo Y, Zhang Y, Xia R, Qian H, Zou X. Game-based learning in medical education. Frontiers in public health. 2023 Mar 3; 11:1113682.
  13.  Banfield J. Wilkerson B. Increasing student intrinsic motivation and self-efficacy through gamification pedagogy. Contemporary Issues in Education Research. 2014; 7(4): 291–298.
  14.  Laal M. Ghodsi S. M. Benefits of collaborative learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012; 31:486–490.
  15.  Mansoory MS, Khazaei MR, Azizi SM, Niromand E. Comparison of the effectiveness of lecture instruction and virtual reality-based serious gaming instruction on the medical students’ learning outcome about approach to coma. BMC medical education. 2021; 21:1-7.
  16.  Akbari F, Nasiri M, Rashidi N, Zonoori S, Amirmohseni L, Eslami J, Torabizadeh C, Havaeji FS, Bigdeli Shamloo MB, Paim CP, Naghibeiranvand M. Comparison of the effects of virtual training by serious game and lecture on operating room novices’ knowledge and performance about surgical instruments setup: a multi-center, two-arm study. BMC Medical Education. 2022; 22(1):268.
  17. Tubelo RA, Portella FF, Gelain MA, de Oliveira MM, de Oliveira AE, Dahmer A, Pinto ME. Serious game is an effective learning method for primary health care education of medical students: A randomized controlled trial. International journal of medical informatics. 2019 Oct 1; 130:103944.
    • تعداد مشاهده مقاله: 249
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، ویژه نامه1
مرداد 1404
صفحه 37-46
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.77 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1429.(1)
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 249
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13

APA

جراحی, لیدا . (1404). فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), 37-46. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

MLA

جراحی, لیدا . "فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, ویژه نامه1, 1404, 37-46. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

HARVARD

جراحی, لیدا. (1404). 'فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), pp. 37-46. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

CHICAGO

لیدا جراحی, "فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 ویژه نامه1 (1404): 37-46, doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

VANCOUVER

جراحی, لیدا. فراهمی یادگیری تعاملی از طریق آموزش مبتنی بر بازی‌های جدی در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(ویژه نامه1): 37-46. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب