• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی

    نویسنده

    • لیدا جراحی

    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.83056.1429
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: بازی‌وارسازی و بازی جدی از روش‌های نوین در آموزش هستند که عناصر و اصول بازی را با هدف یادگیری فعالانه در آموزش به‌کار می برند. این مقاله به ارائه اجرای آموزش مبتنی بر بازی های ‌جدی در دانشجویان پزشکی می‌پردازد که می‌تواند به عنوان یک الگو برای دروس علوم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.
روش کار: در این مطالعه روش بازی‌جدی، با استراتژی طراحی داستان بکار رفت. دانشجویان طی مراحل بازی به بررسی شیوع بیماری‌ها، شناسایی عوامل خطر و راهکارهای پیشگیری و درمان پرداختند. رضایتمندی و اثربخشی روش از دیدگاه دانشجویان و همچنین پیش آزمون و پس آزمون به فاصله یک هفته بررسی شد. مقایسه نمرات در نرم افزار spss25 با آزمون ویلکاکسون انجام شد.
نتایج: در بررسی یادگیری مقایسه نمرات تفاوت معناداری را نشان داد به این صورت که میانه (دامنه بین چارکی) نمرات پیش آزمون از 1.5 (0.9) به 7.2 (3) در پس آزمون تغییر یافت (P<0.001). این روش انگیزه و علاقه‌مندی بیشتری را در دانشجویان ایجاد کرد. رضایت زیاد تا خیلی زیاد از روش آموزشی در 75% دانشجویان و اثربخشی زیاد تا خیلی زیاد در یادگیری در 72% دانشجویان اظهار شد.
نتیجه‌گیری: به‌کارگیری بازی‌های جدی در آموزش پزشکی می تواند یادگیری را به یک فرآیند جذاب، مؤثر و کاربردی برای دانشجویان پزشکی تبدیل کند. الگوی ارایه شده در این مقاله می تواند به صورت مشابه در دروس هم نظیر به کار رود.

کلیدواژه‌ها

  • بازی‌وارسازی
  • بازی جدی
  • آموزش پزشکی
  • یادگیری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 175
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 175

APA

جراحی, لیدا . (1403). فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

MLA

جراحی, لیدا . "فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

HARVARD

جراحی, لیدا. (1403). 'فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

CHICAGO

لیدا جراحی, "فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

VANCOUVER

جراحی, لیدا. فراهمی یادگیـری تعاملـی از طریـق آمـوزش مبتنی بر بازی های جدی در دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.83056.1429

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب