• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی

    نویسندگان

    • فرزانه ملکی 1
    • مریم ملکی 2

    1 گروه اقتصاد ، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،سمنان، ایران.

    2 مرکز مدیریت امور آموزشی دانشگاه، معاونت آموزشی دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2025.81077.1391
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از چالش‌های بزرگ مدیریت منابع انسانی ، قلدری و زورگویی در محیط آکادمیک است . قلدری در پزشکی به قدمت خود این حرفه است. دستیاران پزشکی عمدتا  قلدری را تحمل می کنند زیرا از همان ابتدا قلدری را به عنوان یک هنجار در جامعه پزشکی پذیرفته اند و به احتمال بسیار کمی با این رفتار مضر مخالفت خواهند کرد . برای بسیاری از دستیاران پزشکی، ارعاب، آزار کلامی و حتی گاهی خشونت فیزیکی بخشی از آموزش طاقت‌فرسا دوره دستیاری تعبیر می شود. قلدری در آموزش پزشکی ، حکمرانی برنامه درسی پنهان است. شیوه‌های فرهنگ قلدری ، ایجاد چرخه قلدری را تشویق می‌کند، قربانیان امروز قلدری ،  میراث داران قلدری در فردا خواهند بود .روشی کلیدی که از طریق آن می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا قلدری بیشتر گزارش شود، ترویج و تشویق قربانیان به گفتگوی آزاد از طریق کانال‌های مناسب ارتباطی است . با توجه به اثرات مخرب قلدری، ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت کاهش این پدیده همچون گنجاندن پرسشنامه‌های فارغ‌التحصیلی برای دستیاران پزشکی ، شناسایی عواملی که باعث شیوع قلدری در حرفه پزشکی می‌شود و اجرای سیاست‌های ضد قلدری ممکن است برای حذف این سوء رفتارها سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها

  • "قلدری"
  • "مقطع دستیاری تخصصی بالینی"
  • "دستیار پزشکی"
  • XML
  • اصل مقاله 1.7 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1391.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Alvarez Villalobos NA, De Leon Gutierrez H, Ruiz Hernandez FG, Elizondo Omana GG, Vaquera Alfaro HA, et al. Prevalence and associated factors of bullying in medical residents: A systematic review and meta-analysis. J Occup Health. 2023; 65(1):e12345.
  2. Hodgins M, Lewis D, MacCurtain S, McNamara P, Hogan V, Pursell L. A Bit of a Joke: Policy and Workplace Bullying. Irish Workplace Behaviour Study.2020; 10(2):1-14.
  3. Torabi N, Shakiba B, Vaseghi H, Maghsoudi R, Alimoradzadeh R, Irani S, Dini P. Perceived workplace bullying and mental health status among medical residents in Iran. J Iran Med Counc. 2022; 5(4):557-66.
  4. Hedayati Emam G, Alimohammadi H, Zolfaghari Sadrabad A, Hatamabadi H. Workplace violence against residents in emergency department and reasons for not reporting them: a cross-sectional study. Arch Acad Emerg Med. 2018; 6(1):e7.
  5. Alimohammadi H, Zolfaghari Sadrabad A, Bidarizerehpoosh F, Derakhshanfar H, Shahrami A, Farahmand Rad R. Residents' experiences in dealing with abuse in emergency departments: a survey in Iran hospitals. Emerg Med J. 2013; 30(9):732
  6. Chadaga AR, Villines D, Krikorian A. Bullying in the American Graduate Medical Education System: A National Cross-Sectional Survey. PLoS ONE. 2016; 11(3):e0150246.
  7. Shanafelt TD, Balch CM, Dyrbye L, Bechamps G, Russell T, Satele D, et al. Special report: suicidal ideation among American surgeons. Arch Surg. 2011; 146(1):54-62.
  8. Rotenstein LS, Ramos MA, Torre M, Segal JB, Peluso MJ, Guille C, et al. Prevalence of depression, depressive symptoms, and suicidal ideation among medical students: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2016; 316(21):2214-36
  9. Gardner D, O’Driscoll M, Cooper-Thomas HD, Roche M, Bentley T, Catley B, Trenberth L. Predictors of workplace bullying and cyber-bullying in New Zealand. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2016; 13(5):448.
  10. Verbuch T, Eliya Y, Van Spall HG. Systematic review of academic bullying in medical settings: dynamics and consequences. BMJ Open. 2021; 11(7):e043256.
    • تعداد مشاهده مقاله: 263
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 1-8
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.7 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1391.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 263
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58

APA

ملکی, فرزانه و ملکی, مریم . (1404). قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 1-8. doi: 10.22038/hmed.2025.81077.1391

MLA

ملکی, فرزانه , و ملکی, مریم . "قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 1-8. doi: 10.22038/hmed.2025.81077.1391

HARVARD

ملکی, فرزانه, ملکی, مریم. (1404). 'قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 1-8. doi: 10.22038/hmed.2025.81077.1391

CHICAGO

فرزانه ملکی و مریم ملکی, "قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 1-8, doi: 10.22038/hmed.2025.81077.1391

VANCOUVER

ملکی, فرزانه, ملکی, مریم. قلدری سنتی اشتباه در فرهنگ آموزش پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 1-8. doi: 10.22038/hmed.2025.81077.1391

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب