چکیده
یکی از چالشهای بزرگ مدیریت منابع انسانی ، قلدری و زورگویی در محیط آکادمیک است . قلدری در پزشکی به قدمت خود این حرفه است. در حیاط خلوت آموزش پزشکی ،دستیاران پزشکی عمدتا قلدری را تحمل می کنند زیرا از همان ابتدا قلدری را به عنوان یک هنجار در جامعه پزشکی پذیرفته اند و به احتمال بسیار کمی با این رفتار مضر مخالفت خواهند کرد . برای بسیاری از دستیاران پزشکی، ارعاب، آزار کلامی و حتی گاهی خشونت فیزیکی بخشی از آموزش طاقتفرسا دوره دستیاری تعبیر می شود. قلدری در آموزش پزشکی ، حکمرانی برنامه درسی پنهان است. شیوههای فرهنگ قلدری ، ایجاد چرخه قلدری را تشویق میکند، قربانیان امروز قلدری ، میراث داران قلدری در فردا خواهند بود .روشی کلیدی که از طریق آن میتوانیم انتظار داشته باشیم تا قلدری بیشتر گزارش شود ، ترویج و تشویق قربانیان به گفتگوی آزاد از طریق کانالهای مناسب ارتباطی است . با توجه به اثرات مخرب قلدری ، ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت کاهش این پدیده همچون گنجاندن پرسشنامههای فارغالتحصیلی برای دستیاران پزشکی ، شناسایی عواملی که باعث شیوع قلدری در حرفه پزشکی می شود و اجرای سیاستهای ضد قلدری ممکن است برای حذف این سوء رفتارها سودمند باشد.
کلیدواژهها