• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی

    نویسندگان

    • حسین حسنلو 1
    • فیروز محمودی 1
    • عیسی برقی 2

    1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران.

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدمدنی، تبریز، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85076.1467
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش پرستاری، به عنوان یکی از ارکان کلیدی نظام سلامت، پیوسته به دنبال روش‌های نوین برای بهبود کیفیت یادگیری و مهارت‌های بالینی دانشجویان بوده است. یکی از این روش‌ها، استفاده از محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده است که به دانشجویان امکان تمرین مهارت‌های بالینی در شرایط نزدیک به واقعیت را می‌دهد. شبیه‌سازی به عنوان ابزار آموزشی، به دانشجویان کمک می‌کند تا فرآیندهای بالینی را در یک محیط کنترل‌شده و بدون خطر برای بیماران یاد بگیرند.
روش کار: روش این پژوهش، سنتزپژوهی است که شامل ترکیب ویژگی‌ها و عوامل خاص ادبیات تحقیق می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مقالات علمی معتبر و پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع شبیه‌سازی در آموزش پرستاری است که در بازه زمانی 2000 تا 2024 منتشر شده‌اند. داده‌ها از طریق جستجوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، ProQuest، ScienceDirect، ERIC، Springer، CINAHL، Scopus و موتور جستجوی Google Scholar گردآوری شد. بر اساس معیارهای ورود، تعداد 116 مقاله و پایان‌نامه شناسایی شدند و در نهایت، با توجه به معیارهای خروج، تعداد 69 مقاله و پایان‌نامه برای تحلیل نهایی انتخاب شدند.
نتایج: پس از تجزیه ‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده و بررسی اسناد و پژوهش‌های مرتبط در این زمینه 10مقوله اصلی به دست آمد. مؤلفه‌های اصلی به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: بهبود کیفیت یادگیری و توسعه شایستگی‌های دانشجویان، مهارت‌های تیمی، ارتباطی و رهبری، توسعه شایستگی‌های بالینی، عملی و حرفه‌ای، انتقال یادگیری، ایجاد محیط یادگیری مؤثر و نوآورانه، توسعه مهارت‌های بالینی و تصمیم‌گیری، توسعه استدلال بالینی و تفکر انتقادی در محیط‌های بالینی، بهبود ایمنی بیمار، توسعه مهارت‌های شناختی و حل مسئله در آموزش‌های بالینی و بهبود سلامت روانی و عملکرد بالینی در محیط‌های آموزشی.
نتیجه گیری: در مجموع، این بررسی جامع که مبتنی بر سنتزپژوهی است، به روشنی نشان می‌دهد که محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده، با ارائه فرصت‌های بی‌نظیر برای یادگیری فعال و تعاملی، نقشی محوری و تعیین‌کننده در آموزش پرستاری ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

  • شبیه سازی
  • آموزش پرستاری
  • مشبیه سازی مجازی
  • سنتزپژوهی
  • XML
  • اصل مقاله 2.43 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1467.mp4
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Ekebergh M, Lepp M, Dahlberg K. Reflective learning with drama in nursing education–a Swedish attempt to overcome the theory praxis gap. Nurse Education Today. 2004;24(8):622-8.
  2. Kim J-H, Park I-H, Shin S. Systematic review of Korean studies on simulation within nursing education. The Journal of Korean academic society of nursing education. 2013;19(3):307-19.
  3. Gaba DM. The future vision of simulation in health care. BMJ quality & safety. 2004;13(suppl 1):i2-i10.
  4. Lane AJ, Mitchell CG. Using a train-the-trainer model to prepare educators for simulation instruction. The journal of continuing education in nursing. 2013;44(7):313-7.
  5. Goris S, Bilgi N, Bayindir S. Use of simulation in nursing education. Journal of Duzce University Health Sciences Institute. 2014;4(2):25-9.
  6. Kapucu S. The effects of using simulation in nursing education: A thorax trauma case scenario. International Journal of Caring Sciences. 2017;10(2):1069-74.
  7. Horsley TL, Wambach K. Effect of nursing faculty presence on students' anxiety, self-confidence, and clinical performance during a clinical simulation experience. Clinical Simulation in Nursing. 2015;11(1):4-10.
  8. Oh P-J, Jeon KD, Koh MS. The effects of simulation-based learning using standardized patients in nursing students: A meta-analysis. Nurse education today. 2015;35(5):e6-e15.
  9. Rattani SA, Kurji Z, Khowaja AA, Dias JM, AliSher AN. Effectiveness of high-fidelity simulation in nursing education for end-of-life care: A quasi-experimental design. Indian Journal of Palliative Care. 2020;26(3):312.
  10. Lalani SMA. Nursing faculty perspective on simulation-based education: A qualitative exploratory study at public and private nursing schools in Karachi, Pakistan [Master's thesis]. Karachi: Aga Khan University; 2023.
  11. Findik ÜY, Yeşilyurt DS, Makal E. Determining student nurses’ opinions of the low-fidelity simulation method. Nursing Practice Today. 2019.
  12. Koçan S, Albayrak Ö. Nursing students' simulation training experience: a qualitative study. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;10(4):842-.
  13. Montejano-Lozoya R, Gea-Caballero V, Miguel-Montoya I, Juárez-Vela R, Sanjuán-Quiles Á, Ferrer-Ferrandiz E. Validation of a questionnaire designed to measure nursing student satisfaction with practical training. Revista latino-americana de enfermagem. 2019;27:e3206.
  14. Walsh NP, Halson SL, Sargent C, Roach GD, Nédélec M, Gupta L, et al. Sleep and the athlete: narrative review and 2021 expert consensus recommendations. British journal of sports medicine. 2021;55(7):356-68.
  15. Song I-h, Jeong H. Nursing students’ experiences of simulation-based education on hypoglycemia. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology. 2015;7(3):147-54.
  16. Carrero-Planells A, Pol-Castaneda S, Alamillos-Guardiola MC, Prieto-Alomar A, Tomás-Sánchez M, Moreno-Mulet C. Students and teachers' satisfaction and perspectives on high-fidelity simulation for learning fundamental nursing procedures: A mixed-method study. Nurse education today. 2021;104:104981.
  17. Yu M, Yang M, Ku B, Mann JS. Effects of virtual reality simulation program regarding high-risk neonatal infection control on nursing students. Asian Nursing Research. 2021;15(3):189-96.
  18. Poore J, Herrington A, Hardie L. Redefining health-care simulation facilitator professional development through online learning. Creative Nursing. 2022;28(3):170-6.
  19. Görücü S, Karaçam Z, Türk G. The effect of simulation-based learning on nursing students' clinical decision-making skills: Systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today. 2024:106270.

20 .Koukourikos K, Tsaloglidou A, Kourkouta L, Papathanasiou IV, Iliadis C, Fratzana A, et al. Simulation in clinical nursing education. Acta Informatica Medica. 2021;29(1):15.

  1. La Cerra C, Dante A, Caponnetto V, Franconi I, Gaxhja E, Petrucci C, et al. Effects of high-fidelity simulation based on life-threatening clinical condition scenarios on learning outcomes of undergraduate and postgraduate nursing students: a systematic review and meta-analysis. BMJ open. 2019;9(2):e025306.
  2. Ayed A, Khalaf I. The outcomes of integrating high fidelity simulation in nursing education: An integrative review. Open Journal of Nursing. 2018;8(5):292-302.
  3. Cant RP, Cooper SJ. The value of simulation-based learning in pre-licensure nurse education: A state-of-the-art review and meta-analysis. Nurse education in practice. 2017;27:45-62.
  4. Song I-h, Jeong H-c. Effects of emergency nursing simulation-based education program for self-directed learning ability and confidence in performance. Journal of Educational Technology & Society. 2015;103:146-50.
  5. Knippa S, Cox S, Makic MBF. Simulation improves nurses’ adherence with stroke quality measures. Journal for Nurses in Professional Development. 2015;31(4):197-202.
  6. Aslan F. Use of simulation practices in public or community health nursing: findings from mixed‐methods systematic review. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2021;35(4):1050-6.
  7. Amorim GC, Bernardinelli FCP, Nascimento J, Souza IF, Contim D, Chavaglia SRR. Simulated scenarios in nursing: an integrative literature review. Rev Bras Enferm. 2022;76(1):e20220123.
  8. Díaz-Guio DA, Ríos-Barrientos E, Santillán-Roldan PA, Mora-Martinez S, Díaz-Gómez AS, Martínez-Elizondo JA, et al. Online-synchronized clinical simulation: an efficient teaching-learning option for the COVID-19 pandemic time and: beyond. Advances in Simulation. 2021;6(1):30.
  9. Cooper H, Hedges LV, Valentine JC. The handbook of research synthesis and meta-analysis 2nd edition. The Hand of Res Synthesis and Meta-Analysis, 2nd Ed: Russell Sage Foundation; 2009. p. 1-615.
  10. Short EC. Forms of curriculum inquiry: SUNY Press; 1991.
  11. Rutherford-Hemming T. Learning in simulated environments: Effect on learning transfer and clinical skill acquisition in nurse practitioner students. Journal of Nursing Education. 2012;51(7):403-6.
  12. Mehdipour–Rabori R, Bagherian B, Nematollahi M. Simulation-based mastery improves nursing skills in BSc nursing students: a quasi-experimental study. BMC nursing. 2021;20:1-7.
  13. Yilmaz DU, Sari D. Examining the effect of simulation-based learning on intravenous therapy administration'knowledge, performance, and clinical assessment skills of first-year nursing students. Nurse Education Today. 2021;102:104924.
  14. Kol E, Ince S, Işik RD, Ilaslan E, Mamakli S. The effect of using standardized patients in the Simulated Hospital Environment on first-year nursing students psychomotor skills learning. Nurse Education Today. 2021;107:105147.
  15. Inglis S, Nelson L. Exploring the effects of clinical simulation on nursing students’ learning and practice. Mental Health Practice. 2020; 23 (5). pp. 38-42.
  16. Upendra S, Barde S, Sawane K. Simulation Based Learning in Selected Clinical Skills among Nursing Students in Selected Nursing College of Pune. Indian Journal of Public Health Research & Development. 2019 Aug 1;10(8).
  17. Hansen J, Bratt M. Effect of sequence of simulated and clinical practicum learning experiences on clinical competency of nursing students. Nurse educator. 2017;42(5):231-5.
  18. Ricketts B. The role of simulation for learning within pre-registration nursing education—a literature review. Nurse education today. 2011;31(7):650-4.
  19. Meyer MN, Connors H, Hou Q, Gajewski B. The effect of simulation on clinical performance: A junior nursing student clinical comparison study. Simulation in Healthcare. 2011;6(5):269-77.
  20. Lin H-H. Effectiveness of simulation-based learning on student nurses' self-efficacy and performance while learning fundamental nursing skills. Technology and Health Care. 2016;24(s1):S369-S75.
  21. Mulyadi M, Tonapa SI, Rompas SSJ, Wang R-H, Lee B-O. Effects of simulation technology-based learning on nursing students' learning outcomes: a systematic review and meta-analysis of experimental studies. Nurse education today. 2021;107:105127.
  22. Shin H, Sok S, Hyun KS, Kim MJ. Competency and an active learning program in undergraduate nursing education. Journal of Advanced Nursing. 2015;71(3):591-8.
  23. Azizi M, Ramezani G, Karimi E, Hayat AA, Faghihi SA, Keshavarzi MH. A comparison of the effects of teaching through simulation and the traditional method on nursing students' self-efficacy skills and clinical performance: a quasi-experimental study. BMC nursing. 2022;21(1):283.
  24. Ha EH. Experience of nursing students with standardized patients in simulation-based learning: Q-methodology study. Nurse Educ Today. 2018;66:123-9.
  25. Laschinger S, Medves J, Pulling C, McGraw DR, Waytuck B, Harrison MB, et al. Effectiveness of simulation on health profession students' knowledge, skills, confidence and satisfaction. International Journal of Evidence‐Based Healthcare. 2008;6(3):278-302.
  26. Agea JLD, Nicolás AM, Méndez JAG, Martínez MdGA, Costa CL. Improving simulation performance through self-learning methodology in simulated environments (MAES©). Nurse Education Today. 2019;76:62-7.
  27. Padilha JM, Machado PP, Ribeiro A, Ramos J, Costa P. Clinical virtual simulation in nursing education: randomized controlled trial. Journal of medical Internet research. 2019;21(3):e11529.
  28. Tonapa SI, Mulyadi M, Ho KH, Efendi F. Effectiveness of using high-fidelity simulation on learning outcomes in undergraduate nursing education: systematic review and meta-analysis. European Review for Medical & Pharmacological Sciences. 2023 Jan 15;27(2).
  29. El Hussein MT, Cuncannon A. Nursing students' transfer of learning from simulated clinical experiences into clinical practice: A scoping review. Nurse Education Today. 2022;116:105449.
  30. McCutcheon K, Lohan M, Traynor M, Martin D. A systematic review evaluating the impact of online or blended learning vs. face‐to‐face learning of clinical skills in undergraduate nurse education. Journal of advanced nursing. 2015;71(2):255-70.
  31. Lewis R, Strachan A, Smith MM. Is high fidelity simulation the most effective method for the development of non-technical skills in nursing? A review of the current evidence. The open nursing journal. 2012;6:82.
  32. Sapeni MA-aR, Erika KA, Saleh A. Effectiveness of clinical learning methods in improving clinical skills of nursing students: Systematic review. Indonesian Contemporary Nursing Journal (ICON Journal). 2020:9-20.
  33. Alinier G, Hunt B, Gordon R, Harwood C. Effectiveness of intermediate‐fidelity simulation training technology in undergraduate nursing education. Journal of advanced nursing. 2006;54(3):359-69.
  34. Bambini D, Washburn J, Perkins R. Outcomes of clinical simulation for novice nursing students: Communication, confidence, clinical judgment. Nursing education perspectives. 2009;30(2):79-82.
  35. Kirkham L. Exploring the use of high-fidelity simulation training to enhance clinical skills. Nursing standard. 2018;32(24):44-53.
  36. Baillie L, Curzio J. Students’ and facilitators’ perceptions of simulation in practice learning. Nurse Education in Practice. 2009;9(5):297-306.
  37. D’Souza MS, Venkatesaperumal R, Radhakrishnan J, Balachandran S. Engagement in clinical learning environment among nursing students: Role of nurse educators. Open Journal of nursing. 2013 Mar 6;3(1):25-32.
  38. Shin S, Park J-H, Kim J-H. Effectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse education today. 2015;35(1):176-82.
  39. Unver V, Basak T, Ayhan H, Cinar FI, Iyigun E, Tosun N, et al. Integrating simulation based learning into nursing education programs: Hybrid simulation. Technology and Health Care. 2018;26(2):263-70.
  40. Lee B-O, Liang H-F, Chu T-P, Hung C-C. Effects of simulation-based learning on nursing student competences and clinical performance. Nurse education in practice. 2019;41:102646.
  41. Hope A, Garside J, Prescott S. Rethinking theory and practice: Pre-registration student nurses experiences of simulation teaching and learning in the acquisition of clinical skills in preparation for practice. Nurse education today. 2011;31(7):711-5.
  42. Purwanti LE, Sukartini T, Kurniawati ND, Nursalam N, Susilowati T. Virtual Simulation in Clinical Nursing Education to Improve Knowledge and Clinical Skills: Literature Review. Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences. 2022;10(F):396-404.
  43. Tolarba JEL. Virtual simulation in nursing education: a systematic review. International Journal of Nursing Education. 2021;13(3):48-54.
  44. Hilleren IHS, Christiansen B, Bjørk IT. Learning practical nursing skills in simulation centers–a narrative review. International Journal of Nursing Studies Advances. 2022;4:100090.
  45. Sanford PG. Simulation in nursing education: A review of the research. Simulation. 2010;7:1-2010.
  46. Ostadhasanloo H, Mahmoodi F, Adib Y, Zamanzadeh V. Designing a Simulation-based nursing education Curriculum Framework. Research in Medical Education. 2022;14(3):18-28.
  47. Najme Valizadeh PH. The Effect of Simulation as a Nursing Process Teaching Method on Nursing Students' Practice Skills. J Mashhad School Nurs Midw. 2009;9:25-30.
  48. Pakpour V, Hassankhani H, Fathi Azar E, Sheikh Alipour Z, Salimi S. An overview of simulation in nursing: A review study. Jundishapur Journal of Medical Education Development. 2014;5(3):281-7.
  49. Alharbi A, Nurfianti A, Mullen RF, McClure JD, Miller WH. The effectiveness of simulation-based learning (SBL) on students’ knowledge and skills in nursing programs: a systematic review. BMC medical education. 2024;24(1):1099.
  50. Jackson M, McTier L, Brooks LA, Wynne R. Impact of simulation design elements on undergraduate nursing education: A systematic review. Clinical Simulation in Nursing. 2024;89:101519.
  51. Wei Z, XU M-m, Qi T, HAN Y-j, WANG Z-q, ZHANG W. The Impact of Simulation-Based Learning on Nursing Decision-Making Ability: A Meta-Analysis. Clinical Simulation in Nursing. 2024;93:101576.
  52. Jans C, Levett-Jones T, Lucas C. Utilisation, Application and Effectiveness of Metaverse in Simulation-Based Nursing Education: Protocol for a Mixed Methods Systematic Review. Clinical Simulation in Nursing. 2024;97:101626.
  53. Alrashidi N, Pasay an E, Alrashedi MS, Alqarni AS, Gonzales F, Bassuni EM, et al. Effects of simulation in improving the self-confidence of student nurses in clinical practice: a systematic review. BMC Medical Education. 2023;23(1):815.
  54. Ayed A, Malak MZ, Alamer RM, Batran A, Salameh B, Fashafsheh I. Effect of high fidelity simulation on clinical decision-making among nursing students. Interactive Learning Environments. 2023;31(4):2185-93.
  55. Tseng LP, Hou TH, Huang LP, Ou YK. Effectiveness of applying clinical simulation scenarios and integrating information technology in medical-surgical nursing and critical nursing courses. BMC Nurs. 2021;20(1):229.
  56. Laco RB, Stuart WP. Simulation-Based Training Program to Improve Cardiopulmonary Resuscitation and Teamwork Skills for the Urgent Care Clinic Staff. Mil Med. 2022;187(5-6):e764-e9.
  57. Larue C, Pepin J, Allard É. Simulation in preparation or substitution for clinical placement: A systematic review of the literature. Journal of Nursing education and practice. 2015;5(9):132-40.
  58. Haerling KA. Cost-utility analysis of virtual and mannequin-based simulation. Simulation in Healthcare. 2018;13(1):33-40.
  59. Liu K, Zhang W, Li W, Wang T, Zheng Y. Effectiveness of virtual reality in nursing education: a systematic review and meta-analysis. BMC medical education. 2023;23(1):710.
  60. Rim D, Shin H. Effective instructional design template for virtual simulations in nursing education. Nurse education today. 2021;96:104624.
  61. Kean T. Impact of virtual simulation on nursing students’ learning outcomes: a systematic review. Evidence-Based Nursing. 2022 Jul 1;25(3):79-80.
  62. Moyer JE. Virtual reality simulation applications in pre-licensure psychiatric nursing curricula: An integrative review. Issues in Mental Health Nursing. 2023;44(10):984-1001.
  63. Petrucci C, La Cerra C, Caponnetto V, Franconi I, Gaxhja E, Rubbi I, et al., editors. Literature-based analysis of the potentials and the limitations of using simulation in nursing education. Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning: 7th International Conference; 2017: Springer.
  64. March AL, Adams MH, Robinson C. Student characteristics and perceptions of learning and confidence acquisition associated with simulation. Nursing education perspectives. 2014;35(5):335-6.
  65. Aebersold M, Tschannen D, Bathish M. Innovative simulation strategies in education. Nursing research and practice. 2012;2012(1):765212.
  66. Jarzemsky P. Advancing the science of human patient simulation in nursing education. Nurs Clin North Am. 2012;47(3):355-64.
  67. Huai P, Li Y, Wang X, Zhang L, Liu N, Yang H. The effectiveness of virtual reality technology in student nurse education: A systematic review and meta-analysis. Nurse education today. 2024:106189.
  68. Stenseth HV, Steindal SA, Solberg MT, Ølnes MA, Mohallem A, Sørensen AL, et al. Simulation-based learning supported by technology to enhance critical thinking in nursing students: protocol for a scoping review. JMIR research protocols. 2022;11(4):e36725.
  69. Lei Y-Y, Zhu L, Sa YTR, Cui X-S. Effects of high-fidelity simulation teaching on nursing students' knowledge, professional skills and clinical ability: A meta-analysis and systematic review. Nurse Education in Practice. 2022;60:103306.
  70. Sihnas M, Sujendran S, Sathaananthan T. The effectiveness of simulation-based learning in nursing education - A review. 2024.1(1): 6-15
  71. Byrne D, Blumenfeld S, Szulewski M, Laske RA. Using Simulation to Develop Clinical Judgment in Undergraduate Nursing Students. Home Healthcare Now. 2023;41(2):84-9.
  72. Younghee J. The effect of high-Fidelity simulation-based education on nursing students’ anxiety and self-efficacy who face with the first clinical practice. Indian Journal of Science and Technology. 2015 Oct;8(25):1-5.
  73. Harrington DW, Simon LV. Designing a Simulation Scenario. StatPearls. Treasure Island (FL) ineligible companies. Disclosure: Leslie Simon declares no relevant financial relationships with ineligible companies.: StatPearls Publishing Copyright © 2025, StatPearls Publishing LLC.; 2025.

 

    • تعداد مشاهده مقاله: 199
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، ویژه نامه1
مرداد 1404
صفحه 47-67
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.43 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1467.mp4
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 199
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13

APA

حسنلو, حسین , محمودی, فیروز و برقی, عیسی . (1404). نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), 47-67. doi: 10.22038/hmed.2025.85076.1467

MLA

حسنلو, حسین , , محمودی, فیروز , و برقی, عیسی . "نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, ویژه نامه1, 1404, 47-67. doi: 10.22038/hmed.2025.85076.1467

HARVARD

حسنلو, حسین, محمودی, فیروز, برقی, عیسی. (1404). 'نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), pp. 47-67. doi: 10.22038/hmed.2025.85076.1467

CHICAGO

حسین حسنلو , فیروز محمودی و عیسی برقی, "نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 ویژه نامه1 (1404): 47-67, doi: 10.22038/hmed.2025.85076.1467

VANCOUVER

حسنلو, حسین, محمودی, فیروز, برقی, عیسی. نقش محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده در کسب مهارت‌های اساسی در دانشجویان پرستاری: رویکرد سنتزپژوهی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(ویژه نامه1): 47-67. doi: 10.22038/hmed.2025.85076.1467

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب