• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی

    نویسندگان

    • مریم رامش راد 1
    • حسین حسین زاده 2

    1 گروه سم شناسی و فارماکودینامیک، دانشکده داروسازی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 دانشکده داروسازی مشهد

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2025.85044.1465
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: داروشناسی از دروس پایه در رشته‌های داروسازی و علوم پزشکی است. دانش عمیق فارماکولوژی برای تجویز مؤثر داروها ضروری بوده و استفاده از روش‌های آموزشی فعال می‌تواند به جذاب‌تر شدن کلاس‌ها و افزایش کیفیت یادگیری کمک کند.
روش کار: در این مقاله به معرفی انواع روش های به کار گیری بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی پرداخته و مزایا و معایب این روش شرح داده شده است.
نتایج:
از جمله روش‌های بازی‌وارسازی که در تدریس درس داروشناسی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند، می‌توان به فلش‌کارت‌های دیجیتال یا فیزیکی، شبیه‌سازهای تداخلات دارویی، چالش‌های اتاق فرار در محیط‌های فیزیکی یا مجازی، بازی‌های رومیزی و همچنین بازی‌های واقعیت افزوده اشاره کرد. این ابزارها به یادگیری عمیق‌تر و جذاب‌تر مطالب کمک می‌کنند. از مزیت های یادگیری مبتنی بر بازی، تقویت روحیه همکاری و یادگیری گروهی، تقویت حفظ اطلاعات از طریق تعاملات بازی، افزایش انگیزه و مشارکت در یادگیری، بهبود آمادگی از طریق یادگیری و تفکر انتقادی را می توان بیان کرد. با این حال عدم تمرکز بر یادگیری به علت هیجان بالای بازی، وابسته بودن به فناوری و نیاز به وجود تجهیزات خاص از جمله چالش های به کار گیری بازی در آموزش می باشد.
نتیجه گیری: انواعی از بازی های های آنالوگ و دیجیتال برای بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی پیشنهاد شده است. بازی‌های دیجیتال به دلیل راحتی و خودکار بودن امتیازدهی دارای مزیت هستند. اما چالش‌هایی مانند محدودیت منابع و هزینه‌های طراحی نیز دارند. پلتفرم‌های دیجیتال به تجهیزات فناوری خاص و دانش کافی از سوی مدرسان برای طراحی نیاز دارند. در تدریس درس داروشناسی نحوه انتقال مطالب از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تنوع روش‌ها و نیاز به مهارت‌های خاص، به نظر می‌رسد که در آینده، تدریس به صورت تیمی و با همکاری طراحان آموزشی به فراگیران ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

  • بازی در آموزش
  • روش تدریس
  • یادگیری فعال
  • داروشناسی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 83
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 83

APA

رامش راد, مریم و حسین زاده, حسین . (1404). مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

MLA

رامش راد, مریم , و حسین زاده, حسین . "مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

HARVARD

رامش راد, مریم, حسین زاده, حسین. (1404). 'مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

CHICAGO

مریم رامش راد و حسین حسین زاده, "مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

VANCOUVER

رامش راد, مریم, حسین زاده, حسین. مروری بر انواع روش ها، مزایا و چالش های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب