• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی

    نویسندگان

    • مریم رامش راد
    • حسین حسین زاده

    گروه سم شناسی و فارماکودینامی، دانشکده داروسازی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2025.85044.1465
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: داروشناسی از دروس پایه در رشته‌‌های داروسازی و علوم پزشکی است. دانش عمیق فارماکولوژی برای تجویز مؤثر دارو‌ها ضروری بوده و استفاده از روش‌‌های آموزشی فعال می‌تواند به جذاب‌تر شدن کلاس‌‌ها و افزایش کیفیت یادگیری کمک کند.
روش کار: در این مقاله به معرفی انواع روش ‌های به کار گیری بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی پرداخته و مزایا و معایب این روش شرح داده شده است. پایگاه ‌های اطلاعاتی “PubMed” و “Google Scholar” با کلمات کلیدی باز سازی در آموزش یا فلاش کارت یا شبیه سازی یا چالش اتاق فرار یا بازی رومیزی یا بازی مبتنی بر واقعیت و داروشناسی جستجو شدند. همچنین از لیست رفرنس مقالات برای یافتن مقالات مرتبط استفاده شد. مقالات با زبان انگلیسی و فارسی بدون هیچ محدودیت زمانی به منظور نوشتن این مقاله به کار گرفته شدند.
نتایج: از جمله روش‌‌های بازی‌وارسازی که در تدریس درس داروشناسی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند، می‌توان به فلش‌کارت‌‌های دیجیتال یا فیزیکی، شبیه‌ساز‌های تداخلات دارویی، چالش‌‌های اتاق فرار در محیط‌‌های فیزیکی یا مجازی، بازی‌‌های رومیزی و همچنین بازی‌‌های واقعیت افزوده اشاره کرد. این ابزار‌ها به یادگیری عمیق‌تر و جذاب‌تر مطالب کمک می‌کنند. از مزیت‌های یادگیری مبتنی بر بازی، تقویت روحیه همکاری و یادگیری گروهی، تقویت حفظ اطلاعات از طریق تعاملات بازی، افزایش انگیزه و مشارکت در یادگیری، بهبود آمادگی از طریق یادگیری، تفکر انتقادی و ‌مهارت حل مساله را ‌می‌توان بیان کرد. با این حال عدم تمرکز بر یادگیری به علت هیجان بالای بازی، وابسته بودن به فناوری و نیاز به وجود تجهیزات خاص از جمله چالش ‌های به کار گیری بازی در آموزش ‌می‌باشد.
نتیجه گیری: انواعی از بازی ‌های ‌های آنالوگ و دیجیتال برای بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی ‌پیشنهاد شده است. بازی‌‌های دیجیتال به دلیل راحتی و خودکار بودن امتیازدهی دارای مزیت هستند دارند. اما چالش‌‌هایی مانند محدودیت منابع و هزینه‌‌های طراحی نیز وجود دارد. بستر‌‌های دیجیتال به تجهیزات فناوری خاص و دانش کافی از سوی مدرسان برای طراحی نیاز دارند. در تدریس درس داروشناسی نحوه انتقال مطالب از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تنوع روش‌‌ها و نیاز به ‌مهارت‌‌های خاص، به نظر می‌رسد که در آینده، تدریس به صورت تی‌می‌و با همکاری طراحان آموزشی به فراگیران ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

  • بازی در آموزش
  • روش تدریس
  • یادگیری فعال
  • داروشناسی
  • XML
  • اصل مقاله 2 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1465.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Liu L, Du X, Zhang Z, Zhou J. Effect of problem-based learning in pharmacology education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation. 2019; 60:43-58.
  2. Lloyd H, Hinton T, Bullock S, Babey A-M, Davis E, Fernandes L, et al. An evaluation of pharmacology curricula in Australian science and health-related degree programs. BMC Medical Education. 2013; 13(1):153.
  3. Lin W, Weiwei B, Wanzhong L, Meihua Q, Yanna L, Chunzhen Z. Application of superstar learning platform in pharmacology teaching. Proceedings of the 2019 International Conference on Management, Education Technology and Economics (ICMETE 2019); 2019/05: Atlantis Press; 2019. p. 519-22.
  4. Carstensen SS, Kjaer C, Möller S, Bloksgaard M. Implementing collaborative, active learning using peer instructions in pharmacology teaching increases students' learning and thereby exam performance. European journal of pharmacology. 2020; 867:172792.
  5. Bhosale UA, Yegnanarayan R, Yadav GE. Attitude, perception and feedback of second year medical students on teaching-learning methodology and evaluation methods in pharmacology: A questionnaire-based study. Nigerian medical journal: journal of the Nigeria Medical Association. 2013; 54(1):33-9.
  6. Pond BB, Williams MH. Guided inquiry learning in pharmacology improves student comprehension and application of material. The FASEB Journal. 2020; 34(S1):1.
  7. Sajjad S, Gowani A. Introducing a flipped classroom in a pharmacology course. British journal of nursing (Mark Allen Publishing). 2021; 30(5):296-300.
  8. Arien-Zakay H. Blended learning in nursing pharmacology: elevating cognitive skills, engagement and academic outcomes. Frontiers in pharmacology. 2024; 15:1361415.
  9. Hasamnis AA, Arya A, Patil SS. Case-based Learning: Our Experience in Clinical Pharmacology Teaching. Journal of Pharmacy and Bioallied Sciences. 2019; 11(2):187-9.
  10. Van Gaalen AEJ, Brouwer J, Schönrock-Adema J, Bouwkamp-Timmer T, Jaarsma ADC, Georgiadis JR. Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in health sciences education: theory and practice. 2021; 26(2):683-711.
  11. Brandl K. Using a “favorite figure” to help students learn challenging pharmacology topics. The FASEB Journal. 2020; 34(S1):1.
  12. Magro J, Oh S-Y, Košćica N, Poles M. Anki flashcards: Spaced repetition learning in the undergraduate medical pharmacology curriculum. The Clinical Teacher. 2024; 21(6):e13798.
  13. Alton S. Learning how to learn: Meta-learning strategies for the challenges of learning pharmacology. Nurse Education Today. 2016; 38:2-4.
  14. Quizlet [Internet].  2024 [updated unknown; cited 2024.11.15]. Available from: https://quizlet.com/.
  15. PharmaQuest [Internet].  2019 [updated 2019; cited 2024.11.15]. Available from: https://www.uea.ac.uk/business/partnering-for-innovation/licensing/pharmaquest.
  16. SimPHARM™ - Real-Time Therapeutic Decision Making for Students and Interprofessional Teams [Internet]. 2020 [updated unknown; cited 2024.11.15]. Available from: https://www.aacp.org/sites/default/files/2020-05/SimPHARM%20w%20IPE%20Data%20Sheet%20Feb.%202020.pdf.
  17. MacKenzie I, Parsons K, Lee YP. Escape rooms in pharmacy education: More than just a game. Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2024; 16(12):102201.
  18. Gee JP. Games for Learning. Educational Horizons. 2013; 91(4):16-20.
  19. Eukel HN, Frenzel JE, Cernusca D. Educational gaming for pharmacy students- design and evaluation of a diabetes-themed escape room. American Journal of Pharmaceutical Education. 2017; 81(7):6265.
  20. Plakogiannis R, Stefanidis A, Hernandez N, Nogid A. A heart failure themed escape room approach to enhance pharmacy student learning. Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2020; 12(8):940-4.
  21. Breen DaB, A.C., Lynas, G. Pharmopoly: gamification in MPharm teaching. 2019 Pharmacy Education Conference, University of Manchester; University of Manchester2019.
  22. Du Y-Q, Cui S-Y, Zhao X-L, Tie L. An augmented reality mobile application designed for pharmacology teaching. Medical Education. 2024; 58(11):1403.
  23. Arena F, Collotta M, Pau G, Termine F. An overview of augmented reality. Computers. 2022; 11(2):28.
  24. Mirza T, Dutta R, Tuli N, Mantri A. Leveraging augmented reality in education involving new pedagogies with emerging societal relevance. Discover Sustainability. 2025; 6(1):77.
  25. Delage C, Palayer M, Lerouet D, Besson V. “Pharmacotrophy”: a playful tournament for game- and team-based learning in pharmacology education - assessing its impact on students’ performance. BMC Medical Education. 2024; 24.
  26. Gudadappanavar AM, Benni JM, Javali SB. Effectiveness of the game-based learning over traditional teaching-learning strategy to instruct pharmacology for Phase II medical students. Journal of education and health promotion. 2021; 10:91.
  27. Lee CY, White PJ, Malone DT. Online educational games improve the learning of cardiac pharmacology in undergraduate pharmacy teaching. Pharmacy Education. 2018; 18:298-302.
  28. D R. Create your own crossword [Available from: http://www.armoredpenguin.com/crossword.
  29. Shah S, Lynch LMJ, Macias-Moriarity LZ. Crossword Puzzles as a Tool to Enhance Learning About Anti-Ulcer Agents. American Journal of Pharmaceutical Education. 20.117 :( 7); 10.
  30. Bangalee V, Oosthuizen F, Perumal-Pillay VA, Suleman F, Walters F. Pharmacy students experience with PharmacyPhlash - a pilot educational board game. Currents in pharmacy teaching & learning. 2021; 13(3):292-301.
  31. Chen S-l, Liu Y-T. Learning by designing or learning by playing? A comparative study of the effects of game-based learning on learning motivation and on short-term and long-term conversational gains. Interactive Learning Environments. 2023; 31(7):4309-23.
  32. Kalogiannakis M, Papadakis S, Zourmpakis a-I. Gamification in science education. A systematic review of the literature. Education Sciences. 2021; 11(1):22.
  33. Jagušt T, Botički I, So H-J. Examining competitive, collaborative and adaptive gamification in young learners' math learning. Computers & Education. 2018; 125:444-57.
  34. Yang J, Huang R. Development and validation of a scale for evaluating technology-rich classroom environment. Journal of Computers in Education. 2015; 2(2):145-62.
  35. Siew NM, Geofrey J, Lee Bn. Students' algebraic thinking and attitudes towards algebra: The effects of game-based learning using Dragonbox 12 + app. The Research Journal of Mathematics and Technology. 2016; 5(1):66-79.
  36. Nadolny L, Valai A, Cherrez NJ, Elrick D, Lovett A, Nowatzke M. Examining the characteristics of game-based learning: A content analysis and design framework. Computers & Education. 2020; 156:103936.
  37. Peirce N, & Wade, V. Personalised learning for casual games: The ‘language trap’ online language learning game. In: Connolly T, editor. Leading Issues in Games Based Learning. 1. UK: Good News Digital Books; 2011. p. 159–77.
  38. Hwang G-J, Sung H-Y, Hung C-M, Huang I, and Tsai C-C. Development of a personalized educational computer game based on students’ learning styles. Educational Technology Research and Development. 2012; 60(4):623-38.
  39. Wang M, Zheng X. Using Game-Based Learning to Support Learning Science: A Study with Middle School Students. The Asia-Pacific Education Researcher. 2021; 30(2):167-76.
  40. Gentry SV, Gauthier A, L’Estrade Ehrstrom B, Wortley D, Lilienthal A, Tudor Car L, et al. Serious gaming and gamification education in health professions: Systematic review. Journal of Medical Internet Research. 2019; 21(3):e12994.
  41. Mirzaie Feiz Abadi B, Khalili Samani N, Akhlaghi A, Najibi S, Bolourian M. Pros and Cons of Tomorrow's Learning: A Review of Literature of Gamification in Education Context. Medical Education Bulletin. 2022; 3(4):543-54.
  42. Tobias S, Fletcher JD, Wind AP. Game-Based Learning. In: Spector JM, Merrill MD, Elen J, Bishop MJ, editors. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. New York, NY: Springer New York; 2014. p. 485-503.
  43. Rulyansah A, Ghufron S, Nafiah, Akhwani, Mariati P. Competencies of Teachers in Game-based Pedagogy. Pegem Journal of Education and Instruction. 2023; 13(2):354-70.
  44. Hew KF, Huang B, Chu KWS, Chiu DKW. Engaging Asian students through game mechanics: Findings from two experiment studies. Computers & Education. 2016; 92-93:221-36.
  45. Li X, Chu SKW. Exploring the effects of gamification pedagogy on children’s reading: A mixed-method study on academic performance, reading-related mentality and behaviors, and sustainability. British Journal of Educational Technology. 2021; 52(1):160-78.
  46. Zainuddin Z, Shujahat M, Haruna H, Chu SKW. The role of gamified e-quizzes on student learning and engagement: An interactive gamification solution for a formative assessment system. Computers & Education. 2020; 145:103729.
  47. Lenz LL, Varney V, Haberstroh M, Isenhardt I, editors. The more digital, the better? Analogue gamification in advanced blended learning environments. 12th International Technology, Education and Development Conference; 2018.
  48. Yang K-H, Lu B-C. Towards the successful game-based learning: Detection and feedback to misconceptions is the key. Computers & Education. 2021; 160:104033.
    • تعداد مشاهده مقاله: 263
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، ویژه نامه1
مرداد 1404
صفحه 102-114
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1465.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 263
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19

APA

رامش راد, مریم و حسین زاده, حسین . (1404). مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), 102-114. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

MLA

رامش راد, مریم , و حسین زاده, حسین . "مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, ویژه نامه1, 1404, 102-114. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

HARVARD

رامش راد, مریم, حسین زاده, حسین. (1404). 'مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), pp. 102-114. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

CHICAGO

مریم رامش راد و حسین حسین زاده, "مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 ویژه نامه1 (1404): 102-114, doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

VANCOUVER

رامش راد, مریم, حسین زاده, حسین. مروری بر انواع روش‌ها، مزایا و چالش‌های بازی وارسازی محتوای آموزشی در تدریس درس داروشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(ویژه نامه1): 102-114. doi: 10.22038/hmed.2025.85044.1465

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب