چکیده
مقدمه: در عرصه آموزش پرستاری، استفاده از روشهای نوین آموزشی همچون بازی جدی برای ارتقای دانش و مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری، اهمیت فزایندهای یافته است. این روشها با فراهم آوردن محیطی تعاملی و جذاب، امکان شبیهسازی تجربیات بالینی واقعی را برای دانشجویان فراهم میآورند. با این حال، ادغام این فناوریها در برنامههای درسی پرستاری و استفاده مؤثر از آنها در آموزش دانشجویان با چالشهایی همراه است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالشهایی که دانشجویان پرستاری هنگام استفاده از یک بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با آن مواجه شده اند، انجام گردید.
روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت ۲۰ دانشجوی پرستاری مقطع کارشناسی، با روش نمونه گیری هدفمند انجام گردید. از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برگزاری جلسه بحث متمرکز برای جمع آوری داده ها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخه برداری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل درون مایه ای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایه های اصلی و فرعی مشخص شدند.
نتایج:یافته های این مطالعه نشان میدهد که دانشجویان در استفاده از بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با سه دسته چالش اصلی مواجه بودند. ۱- چالشهای آموزشی و بازخوردی فناوریها، شامل اختلال در فرآیند یادگیری و کمبود بازخورد مؤثر. ۲- چالشهای زیرساختی، شامل شبکه اینترنت ناپایدار و مشکلات مالی. ۳- چالش های فردی شامل وجود تجربیات نامطلوب و ترجیح روشهای سنتی مطالعه.
نتیجهگیری: با وجود پتانسیل بالای به کارگیری فناوریهای نوین آموزشی همچون بازیجدی در ارتقای مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری برای اموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی، چالشهای متعددی مانع استفاده مؤثر از آن میشوند. برای بهرهبرداری بهینه از این فناوریها، نیاز است تدابیر مناسب برای رفع این مشکلات طراحی و اجرا شود.
کلیدواژهها