• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی

    نویسندگان

    • کلثوم دلدار 1
    • راضیه فروتن 2، 3
    • سیدحسن طاووسی 4، 5
    • امیررضا نصیرزاده 3

    1 گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.

    2 مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    5 مرکز تحقیقات جراحی سرطان، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85551.1474
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در عرصه آموزش پرستاری، استفاده از روش‌های نوین آموزشی همچون بازی جدی برای ارتقای دانش و مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری، اهمیت فزاینده‌ای یافته است. این روش‌ها با فراهم آوردن محیطی تعاملی و جذاب، امکان شبیه‌سازی تجربیات بالینی واقعی را برای دانشجویان فراهم می‌آورند. با این حال، ادغام این فناوری‌ها در برنامه‌های درسی پرستاری و استفاده مؤثر از آن‌ها در آموزش دانشجویان با چالش‌هایی همراه است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالش‌هایی که دانشجویان پرستاری هنگام استفاده از یک بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با آن مواجه ‌شده‌اند، انجام گردید.
روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت ۲۰ دانشجوی پرستاری مقطع کارشناسی، با روش نمونه گیری هدفمند انجام گردید. از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برگزاری جلسه بحث متمرکز برای جمع آوری داده‌‌ها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخه برداری شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل درون مایه‌ای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایه‌های اصلی و فرعی مشخص شدند.
نتایج: یافته‌‌های این مطالعه نشان می‌دهد که دانشجویان در استفاده از بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با سه دسته چالش اصلی مواجه بودند. چالش‌های آموزشی و بازخوردی فناوری‌ها، شامل اختلال در فرآیند یادگیری و کمبود بازخورد مؤثر. چالش‌های زیرساختی، شامل شبکه اینترنت ناپایدار و مشکلات مالی. چالش‌‌های فردی شامل وجود تجربیات نامطلوب و ترجیح روشهای سنتی مطالعه.
نتیجه گیری: با وجود پتانسیل بالای به کارگیری فناوریهای نوین آموزشی همچون بازی ‌جدی در ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی، چالش‌های متعددی مانع استفاده مؤثر از آن می‌شوند. برای بهره‌برداری بهینه از این فناوری‌ها، نیاز است تدابیر مناسب برای رفع این مشکلات طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

  • دانشجویان پرستاری
  • بازی‌ جدی
  • مطالعه کیفی
  • ارزیابی
  • سوختگی
  • XML
  • اصل مقاله 1.64 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1474.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Alipour J, Mehdipour Y, Karimi A. Epidemiology and outcome analysis of 3030 burn patients with an ICD-10 approach. Annals of burns and fire disasters. 2020;33(1):3.
  2. Deeter L, Seaton M, Carrougher GJ, McMullen K, Mandell SP, Amtmann D, et al. Hospital-acquired complications alter quality of life in adult burn survivors: report from a burn model system. Burns. 2019;45(1):42-7.
  3. Boehm D, Schröder C, Arras D, Siemers F, Siafliakis A, Lehnhardt M, et al. Fluid Management as a risk factor for intra-abdominal compartment syndrome in burn patients: a total body surface area—independent Multicenter Trial Part I. Journal of Burn Care & Research. 2019;40(4):500-6.
  4. Lee K. The World Health Organization (WHO): Routledge; 2008.
  5. Subrata SA. A concept analysis of burn care in nursing. Scandinavian journal of caring sciences. 2021;35(1):75-85.
  6. Jaspers ME, van Haasterecht L, van Zuijlen PP, Mokkink LB. A systematic review on the quality of measurement techniques for the assessment of burn wound depth or healing potential. Burns. 2019;45(2):261-81.
  7. Sattar MU, Palaniappan S, Lokman A, Hassan A, Shah N, Riaz Z. Effects of virtual reality training on medical students’ learning motivation and competency. Pakistan journal of medical sciences. 2019;35(3):852.
  8. Campillo-Ferrer J-M, Miralles-Martínez P, Sánchez-Ibáñez R. Gamification in higher education: Impact on student motivation and the acquisition of social and civic key competencies. Sustainability. 2020;12(12):4822.
  9. Kaur DP, Mantri A, Horan B. Enhancing student motivation with use of augmented reality for interactive learning in engineering education. Procedia Computer Science. 2020; 172:881-5.
  10. Seraj Shirvan F, Moradi M. A narrative review of the impact of educational applications for midwifery and nursing students. Navid No. 2022;25(83):89-101.
  11. Hamari J, Koivisto J, Sarsa H, editors. Does gamification work?--a literature review of empirical studies on gamification. 2014 47th Hawaii international conference on system sciences; 2014: Ieee.
  12. Nasirzade A, Deldar K, Froutan R, Shakeri MT. Comparison of the effects of burn assessment mission game with feedback lecture on nursing students’ knowledge and skills in the burn patients’ assessment: a randomized clinical trial. BMC Medical Informatics and Decision Making. 2024;24(1):157.
  13. Dridi MA, Radhakrishnan D, Moser-Mercer B, and DeBoer J. Challenges of blended learning in refugee camps: When internet connectivity fails, human connection succeeds. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2020;21(3):250-63.
  14. Assarroudi A, Heshmati Nabavi F, Armat MR, Ebadi A, Vaismoradi M. Directed qualitative content analysis: the description and elaboration of its underpinning methods and data analysis process. Journal of research in nursing. 2018;23(1):42-55.
  15. Holloway I, Wheeler S. Qualitative research in nursing. . Oxford: Blackwell Science; 2002.
  16. Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. 5th ed: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
  17. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today. 2004;24(2):105-12.
  18. Verkuyl M, Atack L, Kamstra-Cooper K, Mastrilli P. Virtual gaming simulation: An interview study of nurse educators. Simulation & gaming. 2020;51(4):537-49.
  19. Serratore R. Nursing Educators’ Perceptions of Applying Resources into Gaming Instruction: Capella University; 2024.
  20. Verkuyl M, Lapum JL, St-Amant O, Hughes M, Romaniuk D. Curricular uptake of virtual gaming simulation in nursing education. Nurse education in practice. 2021;50:102967.
  21. Blanié A, Amorim M-A, Benhamou D. Comparative value of a simulation by gaming and a traditional teaching method to improve clinical reasoning skills necessary to detect patient deterioration: a randomized study in nursing students. BMC medical education. 2020;20:1-11.
  22. Fernández-Manjón B, Moreno-Ger P, Martínez-Ortiz I, Freire M. Challenges of serious games. J EAI Endorsed Trans Serious Games. 2015;2(6):e4.
  23. Lupač P. Beyond the digital divide: Contextualizing the information society: Emerald Publishing Limited; 2018.
  24. Rahiem M. Technological barriers and challenges in the use of ICT during the COVID-19 emergency remote learning. 2020.
  25. Cobbett S, Snelgrove-Clarke E. Virtual versus face-to-face clinical simulation in relation to student knowledge, anxiety, and self-confidence in maternal-newborn nursing: A randomized controlled trial. Nurse Education Today. 2016;45:179-84.
  26. Rouleau G, Gagnon M-P, Côté J, Payne-Gagnon J, Hudson E, Dubois C-A, et al. Effects of e-learning in a continuing education context on nursing care: systematic review of systematic qualitative, quantitative, and mixed-studies reviews. Journal of medical Internet research. 2019;21(10):e15118.
  27. Kohan N, Arabshahi KS, Mojtahedzadeh R, Abbaszadeh A, Rakhshani T, Emami A. Self-directed learning barriers in a virtual environment: a qualitative study. Journal of advances in medical education & professionalism. 2017;5(3):116.
  28. Green J, Wyllie A, Jackson D. Virtual worlds: A new frontier for nurse education? Collegian. 2014;21(2):135-41.
    • تعداد مشاهده مقاله: 223
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، ویژه نامه1
مرداد 1404
صفحه 68-78
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.64 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1474.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 223
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7

APA

دلدار, کلثوم , فروتن, راضیه , طاووسی, سیدحسن و نصیرزاده, امیررضا . (1404). از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), 68-78. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

MLA

دلدار, کلثوم , , فروتن, راضیه , , طاووسی, سیدحسن , و نصیرزاده, امیررضا . "از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, ویژه نامه1, 1404, 68-78. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

HARVARD

دلدار, کلثوم, فروتن, راضیه, طاووسی, سیدحسن, نصیرزاده, امیررضا. (1404). 'از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(ویژه نامه1), pp. 68-78. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

CHICAGO

کلثوم دلدار , راضیه فروتن , سیدحسن طاووسی و امیررضا نصیرزاده, "از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 ویژه نامه1 (1404): 68-78, doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

VANCOUVER

دلدار, کلثوم, فروتن, راضیه, طاووسی, سیدحسن, نصیرزاده, امیررضا. از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(ویژه نامه1): 68-78. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب