• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی

    نویسندگان

    • کلثوم دلدار 1
    • راضیه فروتن 2، 3
    • حسن طاووسی 4

    1 گروه فناوری اطلاعات سلامت، ،دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.

    2 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 دپارتمان پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری- مامایی، مشهد، ایران.

    4 گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات انکولوژی جراحی، بیمارستان امام رضا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85551.1474
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در عرصه آموزش پرستاری، استفاده از روش‌های نوین آموزشی همچون بازی جدی برای ارتقای دانش و مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری، اهمیت فزاینده‌ای یافته است. این روش‌ها با فراهم آوردن محیطی تعاملی و جذاب، امکان شبیه‌سازی تجربیات بالینی واقعی را برای دانشجویان فراهم می‌آورند. با این حال، ادغام این فناوری‌ها در برنامه‌های درسی پرستاری و استفاده مؤثر از آن‌ها در آموزش دانشجویان با چالش‌هایی همراه است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالش‌هایی که دانشجویان پرستاری هنگام استفاده از یک بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با آن مواجه ‌شده اند، انجام گردید.
روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت ۲۰ دانشجوی پرستاری مقطع کارشناسی، با روش نمونه گیری هدفمند انجام گردید. از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برگزاری جلسه بحث متمرکز برای جمع آوری داده ها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخه برداری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل درون مایه ای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایه های اصلی و فرعی مشخص شدند.
نتایج:یافته های این مطالعه نشان می‌دهد که دانشجویان در استفاده از بازی جدی طراحی شده برای آموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی با سه دسته چالش اصلی مواجه بودند. ۱- چالش‌های آموزشی و بازخوردی فناوری‌ها، شامل اختلال در فرآیند یادگیری و کمبود بازخورد مؤثر. ۲- چالش‌های زیرساختی، شامل شبکه اینترنت ناپایدار و مشکلات مالی. ۳- چالش های فردی شامل وجود تجربیات نامطلوب و ترجیح روشهای سنتی مطالعه.
نتیجه‌گیری: با وجود پتانسیل بالای به کارگیری فناوریهای نوین آموزشی همچون بازی‌جدی در ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری برای اموزش نحوه ارزیابی مصدومین سوختگی، چالش‌های متعددی مانع استفاده مؤثر از آن می‌شوند. برای بهره‌برداری بهینه از این فناوری‌ها، نیاز است تدابیر مناسب برای رفع این مشکلات طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

  • دانشجویان پرستاری
  • بازی‌ جدی
  • مطالعه کیفی
  • ارزیابی
  • سوختگی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 43
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 43

APA

دلدار, کلثوم , فروتن, راضیه و طاووسی, حسن . (1404). از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

MLA

دلدار, کلثوم , , فروتن, راضیه , و طاووسی, حسن . "از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

HARVARD

دلدار, کلثوم, فروتن, راضیه, طاووسی, حسن. (1404). 'از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

CHICAGO

کلثوم دلدار , راضیه فروتن و حسن طاووسی, "از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

VANCOUVER

دلدار, کلثوم, فروتن, راضیه, طاووسی, حسن. از تکنولوژی تا واقعیت: چالش‌های دانشجویان پرستاری در استفاده از یک بازی جدی آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی برای ارزیابی بیماران سوختگی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85551.1474

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب