نویسندگان
1
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
2
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22038/hmed.2025.86719.1502
چکیده
مقدمه: یکی از چالشهای رشته تکنولوژی اتاقعمل، یادگیری صحیح ابزار جراحی است. آموزش این درس به روش سنتی به خوبی پاسخگوی نیاز دانشجویان نبوده و اساتید را نیز با مشکل روبهرو میکند. استفاده از روشهای نوین آموزش میتواند بر یادگیری دانشجویان تاثیرگذار باشد؛ از این رو در این مطالعه یادگیری و رضایت دانشجویان پساز دو روش آموزش مبتنیبر بازی مشارکتی و آموزش سنتی درس تجهیزات جراحی بایکدیگر مقایسه شدهاند.
روش کار: این مطالعه مداخلهای در نیمسال دوم 1401 و نیمسال دوم 1402 انجامشد. شرکتکنندگان شامل 31 دانشجو ترم 2 اتاقعمل که براساس معیارهای ورود به مطالعه وارد شده و تحت آموزش به دو روش آموزش مبتنیبر بازی و آموزش سنتی قرار گرفتند. مباحث درس بین دو روش تقسیم شده و 7 جلسه آموزش مبتنیبر بازی و 7 جلسه بهروش سنتی تدریس گردید. جهت سنجش یادگیری، از پیشآزمون و پسآزمون استفادهشده ودر انتهای ترم 2، آزمون تراکمیمجزا برای هر شیوه اخذ گردید. جهت سنجش رضایت دانشجویان از پرسشنامه بریمنژاد و همکاران استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون ویلکاکسون نشانداد که در مقایسه بین گروهی نمرات کل پیشآزمون در دو روش تفاوت معناداری نداشت. ولی میانگین پس آزمون نزدیک (0/001=P) و پس آزمون دور(0/021=P) و آزمون پایانترم (0/009=P) در دو روش متفاوت بود بهگونهای که نمرات در شیوه آموزش مبتنیبر بازی از میانگین بالاتری برخوردار بود.همچنین نتایج نشانداد رضایتمندی دانشجویان در گروه آموزش مبتنیبر بازی (4/46 ± 42/96) بهطور معناداری بالاتر از آموزش سنتی(6/09 ± 35/38) بود (0/001 =P).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر میتوان گفت آموزش مبتنیبر بازی مشارکتی میتواند باعث ارتقاِ یادگیری و رضایتمندی دانشجویان گردد و به علت فعال بودن دانشجویان در طی تدریس و رقابت بین دانشجویان با ایجاد هیجان، سطح توجه و واکنش دانشجویان به مطالب درسی را افزایش داده و آنها را کاملا درگیر یادگیری کند.
- Masoumian Hosseini M, Sadat Manzari Z, Gazerani A, Masoumian Hosseini ST, Gazerani A, Rohaninasab M. Can gamified surgical sets improve surgical instrument recognition and student performance retention in the operating room? A multi-institutional experimental crossover study. BMC Med Educ. 2023 Dec 1; 23(1).
- Göras C, Olin K, Unbeck M, Pukk-Härenstam K, Ehrenberg A, Tessma MK, et al. Tasks, multitasking and interruptions among the surgical team in an operating room: a prospective observational study. BMJ Open; 9(5):e026410.
- Blomberg AC, Bisholt B, Lindwall L. Responsibility for patient care in perioperative practice. Nurs Open; 5(3):414–21.
- Bakshi SK, Lin SR, Ting DSW, Chiang MF, Chodosh J. The era of artificial intelligence and virtual reality: transforming surgical education in ophthalmology. British Journal of Ophthalmology; 105(10):1325–8.
- Norouzi N, Enfermería BII y E en, 2021 undefined. Clinical education stressors in operating room students: a qualitative study. scielo.org.coN Norouzi, B ImaniInvestigación y Educación en Enfermería
- Castronova JA. Discovery Learning for the 21 st Century: What is it and how does it compare to traditional learning in effectiveness in the 21 st Century?
- Akbari F, Nasiri M, Rashidi N, Zonoori S, Amirmohseni L, Eslami J, et al. Comparison of the effects of virtual training by serious game and lecture on operating room novices’ knowledge and performance about surgical instruments setup: a multi-center, two-arm study. BMC Med Educ; 22(1):1–9.
- Elaoufy H. Bridging the Gap between Digital Native Students and Digital Immigrant Professors: Reciprocal Learning and Current Challenges. American Journal of Education and Technology. 2023 Apr 28; 2(2):23–33.
- Arbabi F, Education FHIJ of M, 2011 undefined. Using games in Oncology Teaching. search.ebscohost.comF Arbabi, F HaghaniIranian Journal of Medical Education, 2011•search.ebscohost.com
- Jones J, Tincher L, EOOAJ of, 2015 undefined. An educational board game to assist PharmD students in learning autonomic nervous system pharmacology. Elsevier
- Shiroma PR, Massa AA, Alarcon RD. Using game format to teach psychopharmacology to medical students. Med Teach. 2011 Feb; 33(2):156–60.
- hoseini A, eshkevari adnan, majidi nafise. The Effectiveness of Game-Based Laerning on Students’ Learning and Motivation in Arabic language. Language Related؛11(2):363–88.
- Lewis KĆ. Advantages and Disadvantages of Using Video Games and Simulations for Designing Learning Experiences for Nursing Student and Educators. Iris Journal of Nursing & Care. 2020 Apr 15;3(1).
- Tavares N. The use and impact of game-based learning on the learning experience and knowledge retention of nursing undergraduate students: A systematic literature review. Nurse Educ Today. 2022 Oct 1; 117:105484.
- Lai CH, Yuan C. A Study on Applying Game-Based Learning to Cooperative Learning. 2012
- Borim Nejad L, Sajadi Hezaveh M, Khosravi S. The Effect of Learning Contract on Self-directed Learning and Satisfaction of Nursing Students in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education; 14(12):1084–92.
- Paim CPP, Goldmeier S. Set up Surgical Instruments on the Mayo Stand or Back Table. JMIR Serious; 5(1):e1–e1.
- Ishizuka K, Shikino K, Kasai H, Hoshina Y, Miura S, Tsukamoto T, et al. The influence of Gamification on medical students’ diagnostic decision making and awareness of medical cost: a mixed-method study. BMC Med Educ; 23(1):1–13.
- Elzeky MEH, Elhabashy HMM, Ali WGM, Allam SME. Effect of gamified flipped classroom on improving nursing students’ skills competency and learning motivation: a randomized controlled trial. BMC Nurs.; 21(1):1–13.
- Karimian Z, Mosallanezhad L, Fakhrzad N, Fakhrzad M. Design, Implementation and Evaluation of Online Scenario- based Gamification Workshop on Participants’ Learning and Satisfaction. Research in Medical Education; 15(3):51–60.
- Sarker U, Kanuka H, Norris C, Raymond C, Yonge O, Davidson S. Gamification in nursing literature: An integrative review. Int J Nurs Educ Scholarsh; 18(1):389–95.
- Ranjbarfard M, Zandvakili M. Comparing the evaluation of three educational methods including game-based education, education through working with professional software, and traditional education from the view point of students. Technology of Education Journal (TEJ); 15(4):635–47.
- Shakour M, Haghani F, Shokri T, Bahramian H. The Effect of Game Method on Students’ Satisfaction and Achievement in Anatomy Course. Journal of Isfahan Medical School; 31(244):1038–47.