• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی

    نویسندگان

    • مهرسا بصیری مقدم 1
    • آذ عرب خزائی 2
    • فاطمه پولادخای 3

    1 1. دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

    2 گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، گنابا، ایران

    3 گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.86719.1502
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از چالش‌های رشته تکنولوژی اتاق‌عمل، یادگیری صحیح ابزار جراحی است. آموزش این درس به روش سنتی به خوبی پاسخگوی نیاز دانشجویان نبوده و اساتید را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند. استفاده از روش‌های نوین آموزش می‌تواند بر یادگیری دانشجویان تاثیرگذار باشد؛ از این رو در این مطالعه یادگیری و رضایت دانشجویان پس‌از دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی درس تجهیزات جراحی بایکدیگر مقایسه شده‌اند.
روش کار: این مطالعه مداخله‌ای در نیمسال دوم 1401 و نیمسال دوم 1402 انجام‌شد. شرکت‌کنندگان شامل 31 دانشجو ترم 2 اتاق‌عمل که براساس معیارهای ورود به مطالعه وارد شده و تحت آموزش به دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی و آموزش سنتی قرار گرفتند. مباحث درس بین دو روش تقسیم شده و 7 جلسه آموزش مبتنی‌بر بازی و 7 جلسه به‌روش سنتی تدریس گردید. جهت سنجش یادگیری، از پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده‌شده ودر انتهای ترم 2، آزمون تراکمی‌مجزا برای هر شیوه اخذ گردید. جهت سنجش رضایت دانشجویان از پرسشنامه بریم‌نژاد و همکاران استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون ویلکاکسون نشان‌داد که در مقایسه بین گروهی نمرات کل پیش‌آزمون در دو روش تفاوت معناداری نداشت. ولی میانگین پس آزمون نزدیک (001/0P=) و پس آزمون دور(021/0P=) و آزمون پایان‌ترم (009/0‌P=) در دو روش متفاوت بود به‌گونه‌ای که نمرات در شیوه آموزش مبتنی‌بر بازی از میانگین بالاتری برخوردار بود.همچنین نتایج نشان‌داد رضایتمندی دانشجویان در گروه آموزش مبتنی‌بر بازی (46/4±96/42) به‌طور معناداری بالاتر از آموزش سنتی(09/6±38/35) بود (001/0 P=).
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر می‌توان گفت آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی می‌تواند باعث ارتقاِ یادگیری و رضایتمندی دانشجویان گردد و به علت فعال بودن دانشجویان در طی تدریس و رقابت بین دانشجویان با ایجاد هیجان، سطح توجه و واکنش دانشجویان به مطالب درسی را افزایش داده و آنها را کاملا درگیر یادگیری کند.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش مبتنی‌بر بازی
  • تجهیزات جراحی
  • آموزش مشارکتی
  • رضایت
  • یادگیری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 49
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 49

APA

بصیری مقدم, مهرسا , عرب خزائی, آذ و پولادخای, فاطمه . (1404). مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.86719.1502

MLA

بصیری مقدم, مهرسا , , عرب خزائی, آذ , و پولادخای, فاطمه . "مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.86719.1502

HARVARD

بصیری مقدم, مهرسا, عرب خزائی, آذ, پولادخای, فاطمه. (1404). 'مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.86719.1502

CHICAGO

مهرسا بصیری مقدم , آذ عرب خزائی و فاطمه پولادخای, "مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.86719.1502

VANCOUVER

بصیری مقدم, مهرسا, عرب خزائی, آذ, پولادخای, فاطمه. مقایسه تاثیر دو روش آموزش مبتنی‌بر بازی مشارکتی و آموزش سنتی بر یادگیری و رضایت دانشجویان اتاق عمل در شناخت ابزار و تجهیزات جراحی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.86719.1502

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب