• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403

    نویسندگان

    • سیده نسترن اسدزاده 1
    • نیما فیروزه 2
    • هادی مرادنیا 2

    1 دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

    2 چمران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85833.1479
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از روش های فعال و مفرح برای یادگیری و تدریس، بکارگیری بازی های آموزشی می باشد که باعث تغییرات رفتاری و عملکردی دانشجویان می گردد. بنابراین هدف از این مطالعه طراحی و اجرای درس مدیریت کیفیت آب رشته مهندسی بهداشت محیط بصورت بازی آموزشی پانتومیم و ارزیابی تاثیر آن بر یادگیری و رضایت دانشجویان در مقایسه با روش تدریس سنتی(سخنرانی توسط استاد) می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در دانشکده بهداشت علوم پزشکی بجنورد در سال 1403 انجام شد. افراد این پژوهش دانشجوی ترم 5 مهندسی بهداشت محیط (دو ترم متوالی) به روش سرشماری در دو گروه کنترل(تدریس به روش بازی آموزشی پانتومیم) و شاهد(تدریس سنتی سخنرانی) وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد و 20 سوال در خصوص مقایسه ویژگی های تدریس به روش بازی پانتومیم با تدریس سنتی سخنرانی بود. داده ها توسط نرم افزار SPSSنسخه 18 و آزمون های آماری توصیفی و آزمون های t مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشانگر افزایش معنادار میانگین نمره دانشجویان در گروه تدریس به روش پانتومیم به روش سخنرانی بود. دانشجویان روش تدریس بازی آموزشی پانتومیم را در کل بهتر از روش سخنرانی ارزیابی کردند. نظرخواهی نشان داد 5/79 درصد دانشجویان ازاین روش تدریس لذت برده و معتقد بودند معلوماتشان اضافه شده بود و میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان گروه کنترل بیشتر از گروه شاهد می باشد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که این دوره، تاثیر مثبتی بر میانگین نمرات دانشجویان و همچنین افزایش دانش و رضایت و تجربه لذت بخش شرکت کنندگان داشته است. پیشنهاد می گردد برای اعضای هیات علمی، دوره های توانمندسازی مفاهیم بازی های آموزشی درمحیط های آموزشی فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش پزشکی
  • بازی آموزشی
  • پانتومیم
  • مدیریت کیفیت آب
  • سخنرانی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 3
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3

APA

اسدزاده, سیده نسترن , فیروزه, نیما و مرادنیا, هادی . (1404). بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85833.1479

MLA

اسدزاده, سیده نسترن , , فیروزه, نیما , و مرادنیا, هادی . "بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85833.1479

HARVARD

اسدزاده, سیده نسترن, فیروزه, نیما, مرادنیا, هادی. (1404). 'بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85833.1479

CHICAGO

سیده نسترن اسدزاده , نیما فیروزه و هادی مرادنیا, "بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85833.1479

VANCOUVER

اسدزاده, سیده نسترن, فیروزه, نیما, مرادنیا, هادی. بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشی و رضایت مندی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کلاس درس مدیریت کیفیت آب به روش بازی آموزشی پانتومیم با روش سنتی تدریس توسط استاد در سال 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85833.1479

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب