چکیده
مقدمه و هدف: یکی از روش های فعال و مفرح برای یادگیری و تدریس، بکارگیری بازی های آموزشی می باشد که باعث تغییرات رفتاری و عملکردی دانشجویان می گردد. بنابراین هدف از این مطالعه طراحی و اجرای درس مدیریت کیفیت آب رشته مهندسی بهداشت محیط بصورت بازی آموزشی پانتومیم و ارزیابی تاثیر آن بر یادگیری و رضایت دانشجویان در مقایسه با روش تدریس سنتی(سخنرانی توسط استاد) می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در دانشکده بهداشت علوم پزشکی بجنورد در سال 1403 انجام شد. افراد این پژوهش دانشجوی ترم 5 مهندسی بهداشت محیط (دو ترم متوالی) به روش سرشماری در دو گروه کنترل(تدریس به روش بازی آموزشی پانتومیم) و شاهد(تدریس سنتی سخنرانی) وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد و 20 سوال در خصوص مقایسه ویژگی های تدریس به روش بازی پانتومیم با تدریس سنتی سخنرانی بود. داده ها توسط نرم افزار SPSSنسخه 18 و آزمون های آماری توصیفی و آزمون های t مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشانگر افزایش معنادار میانگین نمره دانشجویان در گروه تدریس به روش پانتومیم به روش سخنرانی بود. دانشجویان روش تدریس بازی آموزشی پانتومیم را در کل بهتر از روش سخنرانی ارزیابی کردند. نظرخواهی نشان داد 5/79 درصد دانشجویان ازاین روش تدریس لذت برده و معتقد بودند معلوماتشان اضافه شده بود و میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان گروه کنترل بیشتر از گروه شاهد می باشد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که این دوره، تاثیر مثبتی بر میانگین نمرات دانشجویان و همچنین افزایش دانش و رضایت و تجربه لذت بخش شرکت کنندگان داشته است. پیشنهاد می گردد برای اعضای هیات علمی، دوره های توانمندسازی مفاهیم بازی های آموزشی درمحیط های آموزشی فراهم گردد.
کلیدواژهها