• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب

    نویسندگان

    • حسین مرادی مخلص 1
    • امیرحسین عموئی رازانی 2

    1 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا.

    2 دانشگاه بوعلی سینا

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.86972.1509
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در چشم انداز فلسفی آموزش پزشکی، هوش مصنوعی های مولد مانند چت جی پی تی یک فرصت بی‌سابقه برای بهبود عملکرد بالینی اساتید و دانشجویان پزشکی است. هدف این پژوهش، ارائه مدل کاربست هوش‌مصنوعی مولد در آموزش پزشکی بر اساس فلسفه ذهنیت‌گرایی با رویکرد فراترکیب است.
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت داده، کیفی و از نظر شیوه اجرا جزء پژوهش‌های فراترکیب با رویه هفت مرحله‌ای سندولوسکی و بارسو (2006) بود. کلیدواژه‌های مشخص در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی؛ مجلات نور، مگیران، سیویلیکا، گنج؛ علم نت؛IJET ، Eric،Scopus ، Science direct و Google scholar به جمع‌آوری پرداخته شد که پس از چندین مرحله غربالگری نهایتاً 19 واحد مطالعاتی انتخاب شد و در ادامه با کدگذاری و تحلیل مضمون به مدل 5 مولفه‌ای ختم گردید.
نتایج: بررسی‌ها نشان دادند که مدل به دست آمده شامل مراحل زمینه فلسفی و جهت گیری اخلاقی، طراحی و توسعه، اعتبار سنجی و ارزیابی انتقادی، کاربست کنترل شده و ادغام در برنامه درسی و ارزیابی مستمر و تجدیدنظر براساس پنج مقوله؛ دوگانگی، عقلانیت و تفکر، جهان مکانیکی، شک و تردید روش شناختی و ملاحظات اخلاقی می تواند دقت تشخیص و تصمیم‌گیری دانشجویان پزشکی را در محیط های مختلف بالینی افزایش دهد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که مدل ارائه شده می‌تواند نیازهای متنوع اساتید و دانشجویان پزشکی در محیط های بالینی بخصوص در حوزه یادگیری فعال برآورده ‌کند و به طور یکپارچه با تقاضاهای در حال تحول انسان‌های امروز سازگار ‌شود. در نهایت تلفیق مبانی فلسفی با هوش مصنوعی مولد نشان دهنده یک رویکرد جدید است که انسان‌ها را به مهارت‌ها و دانشی که برای پیشرفت در چشم انداز آینده آموزش پزشکی جهان که به سرعت در حال تغییر است، مجهز می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • هوش مصنوعی
  • آموزش پزشکی
  • فلسفه ذهنیت‌گرایی
  • رویکرد فراترکیب
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 12
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 12

APA

مرادی مخلص, حسین و عموئی رازانی, امیرحسین . (1404). هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.86972.1509

MLA

مرادی مخلص, حسین , و عموئی رازانی, امیرحسین . "هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.86972.1509

HARVARD

مرادی مخلص, حسین, عموئی رازانی, امیرحسین. (1404). 'هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.86972.1509

CHICAGO

حسین مرادی مخلص و امیرحسین عموئی رازانی, "هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.86972.1509

VANCOUVER

مرادی مخلص, حسین, عموئی رازانی, امیرحسین. هوش مصنوعی مولد در آموزش پزشکی: طراحی مدل مبتنی بر فلسفه ذهنیت‌گرایی با روش فراترکیب. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.86972.1509

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب