چکیده
: با توجه به اینکه از نقش سلامت اجتماعی، مشغولیت تحصیلی و سبک های حل مساله در سرزندگی تحصیلی دانشجویان، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت اجتماعی، مشغولیت تحصیلی و سبک های حل مساله با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی واحد پردیس خودگردان رامسر انجام شده است.
روش کار: پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر روی 121 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی واحد پردیس خودگردان رامسر در سال تحصیلی 1403-1402 با روش نمونه گیری تصادفی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، سبک های حل مساله کسیدی و لانگ (1996)، مشغولیت تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012 ) و سلامت اجتماعی کییز (2004) بود. جهت تأیید روایی ابزارهای پژوهش از روایی صوری و محتوا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار Spss (ورژن 27) انجام شد.
نتایج: بین ابعاد سلامت اجتماعی (شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی)، مشغولیت تحصیلی و سبک حل مساله سازنده با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود داشت. همچنین بین سبک حل مساله غیرسازنده با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود داشت.