چکیده
مقدمه:شایع ترین شیوه ی ارزشیابی آموزشی ،برگزاری امتحان می باشد که معمولا اضطراب به دنبال دارد. اضطراب امتحان تاثیر منفی بر موفقیت و آینده شغلی دانشجویان دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد که در سال 1403 و با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون بر روی 255نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید . نتایج با استفاده از نرم افزار spss-22 و با استفاده از آزمون های t-test وAnova ،آزمون های تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج : نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین اضطراب امتحان دانشجویان در حدمتوسط و بالامی باشد) 03/6± 60/20 ). بالاترین میزان سطح اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری (12/4±61/19) و کمترین میزان در دانشجویان فوریت های پزشکی) 24/11±4/11(بود. علاوه بر این بین سطح اضطراب دانشجویان با بعضی از متغیرهای دموگرافیک مانند جنس، رشته ی تحصیلی و سال تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد . p≤0/05))
بحث و نتیجه گیری: اضطراب امتحان از پدیده های رایج و نگرانی های عمده نظام های آموزشی دنیاست که می تواند تاثیر منفی برموفقیت دانشجویان طی فرایند تحصیل داشته باشد .لذا استفاده از تمامی تدابیر پیش گیری کننده یا تخفیف دهنده آن می تواند مهم و مفید باشد .
کلیدواژهها