چکیده
مقدمه:
استاد مشاور به عنوان پل ارتباطی بین دانشجو، اساتید، و سیستم دانشگاهی، نقشی حیاتی در موفقیت تحصیلی و روانی دانشجویان دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های یک استاد مشاور موثر از دیدگاه دانشجویان پزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روش کار:
مطالعه حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و با مشارکت 17 نفر از دانشجویان رشته های پزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که تجربه غنی از موضوع داشته ودر قالب نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. جمعآوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق ونیمه ساختار یافته فردی و یادداشت های در عرصه انجام شد. نمونهگیری تا زمان اشباع دادهها و طبقات ادامه یافت.
نتایج:
ویژگی های استاد مشاور موثر از دیدگاه دانشجویان در سه مضمون اصلی: ویژگیهای رفتاری اساتید مشاور، ویژگی ها و مهارتهای هدایت تحصیلی اساتید مشاور، ویژگی ها و مهارتهای هدایتی غیر تحصیلی اساتید مشاور و 34 مضمون فرعی شناسایی شدند. مضامین پدید آمده بر اهمیت ویژگیهای بارز استاد مشاور موثر دلالت داشتند.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته ها لازم است دانشگاه در جذب اساتید مشاور به مهارتهای علمی و رهبری در تمام زوایای زندگی مرتبط با تحصیل دانشجویان اهمیت ویژه ای قائل شود و نتایج این مطالعه می تواند در جهت بهسازی توانمندی های اساتید مشاور مفید واقع گردد.
کلیدواژهها