چکیده
مقدمه: یکی از روشهای مؤثر برای ارزیابی آمادگی دانشجویان در حوزه سلامت، ارزشیابی برنامه کارآموزی است. لذا مطالعه حاضر بهمنظور ارزشیابی برنامه کارآموزی در عرصه بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با استفاده از الگوی سیپ از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1402 به روش سرشماری بر روی 210 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که به مرحله کارآموزی بهداشت رسیده یا در حال اتمام دوره بودند انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد بر اساس الگوی سیپ( (CIPP استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 23 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند
یافتهها: میانگین (انحراف معیار) سنی دانشجویان 72/22 (08/2) سال بود. میانگین و انحراف معیار نمره ارزشیابی برنامه کارآموزی بهداشت دانشجویان به ترتیب 18/189 و 83/39 در حد متوسط (110-220) بوده است. در ارزشیابی برنامه کارآموزی با استفاده از الگوی سیپ، بیشترین و کمترین میانگین نمره به ترتیب مربوط به زمینه و درونداد (16/62) و (53/28) است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه ارزشیابی برنامه کارآموزی تمایل روشنی را در بین دانشجویان به سمت یادگیری از طریق تعامل فعال با وسایل و تجهیزات آموزشی نشان میدهد اما از برخی جنبههای دیگر ضعفهایی به همراه داشته است که باید این نقاط ضعف و قوت موردتوجه مسئولین طراحی و اجرای برنامه کارآموزی قرار گیرد.
کلیدواژهها