• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران

    نویسندگان

    • حورا نبی زاده 1
    • خدیجه حاتمی پور 2

    1 گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

    2 گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.88544.1530
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: شیوع گسترده اضطراب امتحان و آثار مخرب آن برشخصیت و هویت اجتماعی دانشجویان بررسی این موضوع را حائز اهمیت می سازد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران در سال تحصیلی 1404 بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا(1991)،خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999)، انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس(1970) و اضطراب امتحان آلپورت و هابر (1960) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج: بر اساس تحلیل داده‌های ۱۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان، نتایج نشان داد که بین متغیرهای انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان رابطه معناداری وجود دارد (p<0.001) به‌طور مشخص، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی با کاهش اضطراب امتحان همراه بود، در حالی که استرس تحصیلی با افزایش سطح اضطراب امتحان رابطه مثبت و معناداری داشت. (p<0.001 ) همچنین، یافته‌ها نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که هرچه دانش‌آموزان باور بیشتری به توانایی‌های خود در انجام وظایف تحصیلی داشتند، سطح اضطراب امتحان آن‌ها پایین‌تر بود.
نتیجه گیری:. انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با کاهش اضطراب امتحان رابطه دارند، در حالی که استرس تحصیلی با افزایش اضطراب امتحان همراه است. بر این اساس، طراحی برنامه‌های آموزشی با محوریت مهارت‌های مقابله‌ای، مدیریت زمان و ارتقاء خودپنداره تحصیلی می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

  • انگیزش پیشرفت تحصیلی
  • استرس تحصیلی
  • خودکارآمدی تحصیلی
  • اضطراب امتحان
  • دانشجویان
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 25
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مرداد 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 25

APA

نبی زاده, حورا و حاتمی پور, خدیجه . (1404). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.88544.1530

MLA

نبی زاده, حورا , و حاتمی پور, خدیجه . "بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.88544.1530

HARVARD

نبی زاده, حورا, حاتمی پور, خدیجه. (1404). 'بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.88544.1530

CHICAGO

حورا نبی زاده و خدیجه حاتمی پور, "بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.88544.1530

VANCOUVER

نبی زاده, حورا, حاتمی پور, خدیجه. بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی غرب استان مازندران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.88544.1530

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب