چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت درس «مقدمات آزمایشگاه»، ابزار آموزشی دیجیتال مناسبی برای آن وجود ندارد. رشد استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی، فرصتی مناسب برای جبران این خلأ و ارتقای کیفیت آموزش فراهم کرده است. هدف این تحقیق طراحی نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه" و بررسی کاربردپذیری آن برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی است.
روشها: در این پژوهش، ابتدا محتوای آموزشی مرتبط با درس "مقدمات آزمایشگاه" استخراج شد و پس از طراحی قسمت های مختلف، نرمافزار با استفاده از پلتفرم "اپتو" ساخته شد. سپس، اثر بخشی و کارآیی نرمافزار از طریق یک پرسشنامه 24 سوالی در چهار بخش اصلی (کاربرپسندی، سهولت استفاده، امنیت و قابلیت اعتماد بودن، و تأثیرات انگیزشی و آموزشی) ارزیابی شد. پاسخهای 80 دانشجوی علوم آزمایشگاهی دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جمعآوری و تحلیل شدند.
نتایج: بیش از 80% از دانشجویان نرمافزار را از جنبههای مختلف به ویژه در زمینه امنیت، قابل اعتماد بودن، و تأثیرات انگیزشی و آموزشی، با امتیاز بالا ارزیابی کردند. بخشهای کاربرپسندی و سهولت استفاده نیز بازخوردهای مثبتی داشت، اگرچه برخی از دانشجویان به سهولت استفاده نرمافزار نمره متوسط دادند. در مجموع، بیش از 60% از دانشجویان نرمافزار را به عنوان ابزاری مفید برای یادگیری و تقویت مهارتهای عملی ارزیابی کردند.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که نرمافزار مقدمات آزمایشگاه به طور مؤثر به دانشجویان در فرآیند یادگیری درس کمک کرده و از نظر انگیزشی و آموزشی تأثیرات مثبتی داشته است. این نرمافزار میتواند به عنوان یک ابزار مکمل در کنار آموزشهای سنتی عمل کرده و به بهبود تجربه یادگیری دانشجویان در دروس مشابه در رشتههای علوم پزشکی یاری رساند. علاوه بر این، نتایج این تحقیق میتواند به توسعه نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر موبایل در سایر رشتهها و دروس دانشگاهی کمک کند.