• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه "

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اسامی داوران

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه "

    نویسندگان

    • علیرضا نشانی 1
    • امیرمحمد ریاحی سامانی 2
    • ایلیا مسیح آبادی 3
    • محمدعلی کریمی 1
    • مهدی حسینی بافقی 1

    1 گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 کارشناسی علوم آزمایشگاهی، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.89355.1538
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: با وجود اهمیت درس «مقدمات آزمایشگاه»، ابزار آموزشی دیجیتال مناسبی برای آن وجود ندارد. رشد استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی، فرصتی مناسب برای جبران این خلأ و ارتقای کیفیت آموزش فراهم کرده است. هدف این تحقیق طراحی نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه" و بررسی کاربردپذیری آن برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی است.
روش‌ها: در این پژوهش، ابتدا محتوای آموزشی مرتبط با درس "مقدمات آزمایشگاه" استخراج شد و پس از طراحی قسمت های مختلف، نرم‌افزار با استفاده از پلتفرم "اپتو" ساخته شد. سپس، اثر بخشی و کارآیی نرم‌افزار از طریق یک پرسشنامه‌ 24 سوالی در چهار بخش اصلی (کاربرپسندی، سهولت استفاده، امنیت و قابلیت اعتماد بودن، و تأثیرات انگیزشی و آموزشی) ارزیابی شد. پاسخ‌های 80 دانشجوی علوم آزمایشگاهی دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جمع‌آوری و تحلیل شدند.
نتایج: بیش از 80% از دانشجویان نرم‌افزار را از جنبه‌های مختلف به ویژه در زمینه امنیت، قابل اعتماد بودن، و تأثیرات انگیزشی و آموزشی، با امتیاز بالا ارزیابی کردند. بخش‌های کاربرپسندی و سهولت استفاده نیز بازخوردهای مثبتی داشت، اگرچه برخی از دانشجویان به سهولت استفاده نرم‌افزار نمره متوسط دادند. در مجموع، بیش از 60% از دانشجویان نرم‌افزار را به عنوان ابزاری مفید برای یادگیری و تقویت مهارت‌های عملی ارزیابی کردند.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که نرم‌افزار مقدمات آزمایشگاه به طور مؤثر به دانشجویان در فرآیند یادگیری درس کمک کرده و از نظر انگیزشی و آموزشی تأثیرات مثبتی داشته است. این نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک ابزار مکمل در کنار آموزش‌های سنتی عمل کرده و به بهبود تجربه یادگیری دانشجویان در دروس مشابه در رشته‌های علوم پزشکی یاری رساند. علاوه بر این، نتایج این تحقیق می‌تواند به توسعه نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر موبایل در سایر رشته‌ها و دروس دانشگاهی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

  • مقدمات آزمایشگاه
  • نرم‌افزار موبایل
  • آموزش پزشکی
  • دانشجویان علوم آزمایشگاهی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 29
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 29

APA

نشانی, علیرضا , ریاحی سامانی, امیرمحمد , مسیح آبادی, ایلیا , کریمی, محمدعلی و حسینی بافقی, مهدی . (1404). طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه ". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.89355.1538

MLA

نشانی, علیرضا , , ریاحی سامانی, امیرمحمد , , مسیح آبادی, ایلیا , , کریمی, محمدعلی , و حسینی بافقی, مهدی . "طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه "", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.89355.1538

HARVARD

نشانی, علیرضا, ریاحی سامانی, امیرمحمد, مسیح آبادی, ایلیا, کریمی, محمدعلی, حسینی بافقی, مهدی. (1404). 'طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه "', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.89355.1538

CHICAGO

علیرضا نشانی , امیرمحمد ریاحی سامانی , ایلیا مسیح آبادی , محمدعلی کریمی و مهدی حسینی بافقی, "طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه "," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.89355.1538

VANCOUVER

نشانی, علیرضا, ریاحی سامانی, امیرمحمد, مسیح آبادی, ایلیا, کریمی, محمدعلی, حسینی بافقی, مهدی. طراحی و ارزیابی و کاربردپذیری نرم افزار آموزشی مبتنی بر موبایل برای درس "مقدمات آزمایشگاه ". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.89355.1538

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • انتشار مقالات ویژه‌نامه شماره ۱ با محوریت هوش مصنوعی 1404-05-27
  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب