• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)

    نویسندگان

    • مریم معماریان 1
    • مهران بهرامی 2
    • محمد رضا بابایی 3
    • محمد جواد خرازی فرد 4

    1 گروه اموزشی پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران

    2 2استادیار گروه پروتزهای دندانی*، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی تهران

    3 فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی تهران

    4 مشاور آماری دانشکده دندانپزشکی تهران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.43247.1002
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارزیابی کلی GLOBAL RATING روشی سریع و آسان است اما نمره‌ی دریافتی دانشجو توسط اساتید مختلف در آن متفاوت بوده و نیز در صورت تکرار ارزیابی، ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد.
پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری تحت عنوان چک لیست برای ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان در واحد پروتز پارسیل عملی، و نیز بررسی میزان رضایت‌مندی اساتید و دانشجویان از چک لیست طراحی شده انجام شد.
روش کار: با ارزیابی آیتم‎هایی در یک پنل تخصصی دیدگاه‌های اساتید اخذ و تغییرات لازم در آن اعمال و روایی محتوای چک‌لیست با روش Lawshe به تایید رسید. پایایی ابزار در دو سطح پایایی ارزیابان و پایایی ابزار با روش   test-re-test انجام شد. و میزان رضایت‌مندی اساتید و دانشجویان با استفاده از یک معیار 5 قسمتی بررسی و گزارش گردید.
نتایج: میزان رضایت‌مندی دانشجویان و اساتید از چک‌لیست بالا بود، بیشترین رضایتمندی اساتید در پاسخ به گزینه‎ی (به نظر شما این روش ارزیابی، تا چه اندازه در عدم تأثیرپذیری از نظر شخصی ارزیابان در نمره دهی موفق می‎باشد؟) با میانگین 6/4 امتیاز و کم‎ترین رضایتمندی هم درباره‎ی گزینه‎ی (به نظر شما سهولت استفاده از این شیوهی ارزیابی برای ارزیابان چه اندازه است؟) با میانگین 0/3 امتیاز به ثبت رسید.
نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مناسب چک‌لیست و نیز رضایت‌مندی دانشجویان و اساتید به نظر می‌رسد چک‌لیست طراحی شده بتواند برای ارزشیابی دانشجویان در این واحد درسی به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

  • روایی محتوا
  • پایایی
  • رضایت‌مندی
  • چک‌لیست
  • پروتز پارسیل عمل
  • XML
  • اصل مقاله 1.01 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,040
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,576
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 10، شماره 1
شهریور 1398
صفحه 1-9
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.01 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,040
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,576

APA

معماریان, مریم , بهرامی, مهران , بابایی, محمد رضا و خرازی فرد, محمد جواد . (1398). طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 10(1), 1-9. doi: 10.22038/hmed.2020.43247.1002

MLA

معماریان, مریم , , بهرامی, مهران , , بابایی, محمد رضا , و خرازی فرد, محمد جواد . "طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 10, 1, 1398, 1-9. doi: 10.22038/hmed.2020.43247.1002

HARVARD

معماریان, مریم, بهرامی, مهران, بابایی, محمد رضا, خرازی فرد, محمد جواد. (1398). 'طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 10(1), pp. 1-9. doi: 10.22038/hmed.2020.43247.1002

CHICAGO

مریم معماریان , مهران بهرامی , محمد رضا بابایی و محمد جواد خرازی فرد, "طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 10 1 (1398): 1-9, doi: 10.22038/hmed.2020.43247.1002

VANCOUVER

معماریان, مریم, بهرامی, مهران, بابایی, محمد رضا, خرازی فرد, محمد جواد. طراحی و روان‌سنجی چک‌لیست ارزیابی مهارت‌های کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایت‌مندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1398; 10(1): 1-9. doi: 10.22038/hmed.2020.43247.1002

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب