• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر

    نویسندگان

    • مهناز برومند 1
    • سید رضا موسوی 2
    • طیبه سیفی زاده 3

    1 استادیار گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی مشهد، ایران

    2 دانشیار گروه مسمومین، دانشکده پزشکی مشهد، ایران

    3 کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2020.48366.1024
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: گزارش صبحگاهی یکی  از روش های کاربردی و ارزشمند درآموزش بالینی است. آگاهی از استانداردهای اجرای این شیوه آموزش  موثرتری را به همراه خواهد داشت. تقویت آموزش مهارت های ارتباطی ، شاخص های حرفه ای، بهتر، تعالی مهارت تفکر انتقادی وتصمیم گیری بالینی از  مزایای مهم این شیوه آموزشی است. به رغم اهمیت اجرای استاندارد گزارش صبحگاهی،  این روندآن گونه که شایسته است در دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجرا نیست، به همین جهت در این مقاله به بررسی پیشینه متون در قالب پنج عنوان (1. مقایسه گزارش صبحگاهی با سایر شیوه های آموزش بالینی، 2. بایدهای و نبایدهای گزارش صبحگاهی، 3. پویایی و اقدام پژوهشی،  4. پیشنهادات  ) پرداخته ایم تا جمع بندی کاربردی تری را ارائه دهیم.
روش کار: با جستجوی مقالات مرتبط با این موضوع در پایگاه های اطلاعاتی ERIC,Pubmed  CINAHL, EMBASE  واستفاده از واژگان کلیدی: گزارش صبحگاهی T(Morning report) استانداردهای آموزش بالینی Standards of Clinical Education)  (، آموزش پزشکی medical educatioan) ( تعداد 31 مقاله جهت بررسی استاندارد های گزارش صبحگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: مناسب ترین شیوه اجرای گزارش صبحگاهی دارای خصوصیات زیر است؛ حداکثر 5 جلسه یک ساعته در هفته، ترجیحا پس از ویزیت بیماران، معرفی 4-2 بیمار توسط کارورز و دستیار سال پایین، 5 دقیقه زمان جهت ارائه شرح حال بیمار و 15-10 دقیقه بحث، جمع بندی نهایی و مستندسازی ، تعیین موارد پیگیری و استفاده از شواهد به صورت برخط و در انتها، بازبینی مداوم و اصلاح کیفیت جلسات.
نتیجه گیری: جلسات گزارش صبحگاهی بخش عمده آموزش بالینی را در بر میگیرد که با به کارگیری استانداردهای اجرایی آن موثرتر خواهد بود.    

کلیدواژه‌ها

  • "گزارش صبحگاهی"
  • "استانداردهای آموزش بالینی "
  • "آموزش پزشکی"
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Ghanadi K AK. Evaluation of morning reports
situation in the educational hospitals of Lorestan
University of Medical Sciences. Journal of Medical
Education and Development. 2015;7(1):64-72.
2. McNeill M AS, Banks DE, Mansi IA. Morning
report: can an established medical education
tradition be validated? J Grad Med Educ.
2013;5(3):374-84.
3. MUHAMMAD TARIQ SA, WASIM JAFRI.
MORNING REPORT IS AN EFFECTIVE
TEACHING ACTIVITY: FACULTY AND
RESIDENTS PERSPECTIVES Journal of Surgery
Pakistan. 200;9(2):38-42.
4. Zare S BZ, Behnamfar Z, Mirajalili M. Quality
of Morning Report at Yazd Shahid Sadoughi
Teaching Hospital in 1386. JMED. 2008;2(2):55-
60.
5. Tariq M, Abid S, Jafri W. Morning report is an
effective teaching activity: residents and faculty
perspectives. Journal of Surgery Pakistan.
2004;9(2):38.
6. Mousavi S R ZA, Jafari M, Akhavan Rezayat k,
Jokar M H, Allahyari A, et al. How to Improve the
Quality of Morning Report. FUTURE of
MEDICAL EDUCATION JOURNAL.
2015;5(1):75-8.
7. Cary P GB, Anna B, kent A, Mark A. Resident
expectations of morning report. Arch Intern Med.
1999(159):1910-4.
8. Yazdani Sh AM, Hosseini F, Mansouri B,
Yaghmaei M, Khoshgoftar Z, Esmaeilpour Zanjani
S, Naghmaei G, Halimi Asl A. Evaluation of the
Structure of Morning Report Sessions of the Wards
of Type One Educational Hospitals and
Comparison with Announced Standards of the
Ministry of Health and Medical Education. Qom
Univ Med Sci J 2013;7(1):43-50.
9. Fassett RG BS. Morning report: an Australian
experience. Medical journal of Australia.
2006;184(4):159-61.
10. MORNING REPORT POLICY AND
GUIDELINES FOR PRESENTING. University of
North Dakota School of Medicine & Health
Sciences Department of Internal Medicine,
Guidelines for Morning Report. 2003.
11. Amin Z GJ, Wisniewski W, Bordage G, Tekian
A, Niederman L G. Morning Report: Focus and
Methods over the Past Three Decades. Academic
medicine. 2000;75 (10.)
12. Radhakrishnan P, editor. Demystifying
Morning Report: How to Conduct a Stimulating
Morning Report: Part I. SGIM FORUM; 2013.
13. Kane GC HC, Sorokin R. Utilization
Management Morning Report: Purpose, Plannings,
and Early Experience in a University Hospital
Residency Program. Semin Med Pract
2001;4(1):27-36.
14. Mir Mohammad Miri S-MH-Z. Evaluation of
Morning Report Sessions in an Emergency
Department of a Military Hospital According to the
Ministry of Health Standards in 2015. Journal of
Military Medicine. 2017;19(2):185-91.
15. Evidence - Based Morning Report.
16. Mikail CN. Integrating Managed Care into
Medical Education. Academic Medicine.
2000;75(9):865.
17. Anderson Spickard III SPR, Muldowney III JA,
Farnham L. Outpatient Morning Report: A New
Conference for Internal Medicine Residency
Programs. Journal of General Internal Medicine.
2000;15(11):822.
18. Demopoulos B, Pelzman F, Wenderoth S.
Ambulatory morning report: An underutilized
educational modality. Teaching and Learning in
Medicine. 2001;13(1):49-52.
19. Kadivar M, Hooman N. Role and structure of
morning report in children’s teaching hospitals in
Iran. Medical Journal of The Islamic Republic of
Iran (MJIRI). 2011;25(2):94-8.
20. Reilly B LM. Evidence-Based Morning Report.
1997;103(5):416-26.
21. Lawrence E JL. Morning Report :A Successful
Format. Arch Intern Med. 1985;145(5):897-9.
22. Morning report guidelines university of
Chicago,Internal Medicine Residency Chief
Residents. 2019.
23. Nadereh Naderi FP, Nasrin Asghari, Shahram
Zare. MORNING REPORT IN MAIN WARDS
OF TEACHING HOSPITALS: AN
EVALUATION REPORT. Journal of Medical
Education and Development. 2015;14 (4.)
24. Bassiri A KB, Mancini J, Hensel W. Improving
the format of Morning Report. Academic medicine.
1995;70 (5.)
25. Shahram Yazdani M, Giti Noghabaei M.
Quality dimensions of educational morning report
sessions. Journal of Medical Education.
2015;14(2):82-6.
26. West CP, Kolars JC, Eggert CH, Kennedy CC,
Ficalora RD. Changing morning report: evaluation
of a transition to an interactive mixed-learner
format in an internal medicine residency program.
Teaching and learning in medicine.
2006;18(4):330-5.
27. Moreno MA, Shaffer DW. Intakes conference:
understanding the impact of resident autonomy on
a morning report conference. Teaching and
learning in medicine. 2006;18(4):297-303.
28. Trachtman H. Morning report: is the time ripe
for a change? Teaching and learning in medicine.
2012;24(2):163-4.
29. Bogoch II, Frost DW, Bridge S, Lee TC, Gold
WL, Panisko DM, et al. Morning report blog: a
web-based tool to enhance case-based learning.
Teaching and learning in medicine.
2012;24(3):238-41.
30. Yester M KM. Expanding Morning Report
Beyond the Presentation: Using Morning Report
Cases as a Tool for Resident and Faculty
Education. 2010.
31. Daniels VJ, Goldstein CE. Changing Morning
Report: An Educational Intervention to Address
Curricular Needs. Journal of Biomedical
Education. 2014;2014
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,067
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,019
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 77-87
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,067
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,019

APA

برومند, مهناز , موسوی, سید رضا و سیفی زاده, طیبه . (1399). ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 77-87. doi: 10.22038/hmed.2020.48366.1024

MLA

برومند, مهناز , , موسوی, سید رضا , و سیفی زاده, طیبه . "ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 77-87. doi: 10.22038/hmed.2020.48366.1024

HARVARD

برومند, مهناز, موسوی, سید رضا, سیفی زاده, طیبه. (1399). 'ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 77-87. doi: 10.22038/hmed.2020.48366.1024

CHICAGO

مهناز برومند , سید رضا موسوی و طیبه سیفی زاده, "ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 77-87, doi: 10.22038/hmed.2020.48366.1024

VANCOUVER

برومند, مهناز, موسوی, سید رضا, سیفی زاده, طیبه. ارتقاء کیفی گزارش صبحگاهی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 77-87. doi: 10.22038/hmed.2020.48366.1024

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب