• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    نویسندگان

    • مرجان رسولیان کسرینه 1
    • علیرضا ابراهیمی 2
    • ناهید شریف زاده 1
    • محمد رضا نعیمی بنائیان شرق 3
    • ملیحه دادگر مقدم 4

    1 کارشناس ارشد ، انفورماتیک پزشکی ، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی، مشهد، ایران

    2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

    3 دکتری حرفه ای، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی، مشهد، ایران

    4 دانشیار،گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.51295.1074
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از مهمترین بخش‌های انتقال دانش در حوزه دانش پژوهشی، ترجمان یافته های پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان می باشد. ترجمان دانش به عنوان روشی جهت استفاده کاربردی از دانش نظری تولید شده توسط دانشگاه ها جهت بهبودفرایندهای آموزشی و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد است. این تحقیق به بررسی وضعیت ترجمان دانش در بین اعضای هیئت علمی پرداخته است.
روش کار: ﺟﻤﻌﻴـﺖ ﻣـﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ، اﻋﻀـﺎی ﻫﻴـﺎت ﻋﻠﻤـﻰ دانشکده علوم پزشکی مشهد  بودند ﻛﻪ در نیمسال 99-98 ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻰ مشغول به کار بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین و تایید اعتبار شده است و مجددا جهت این تحقیق روایی و پایایی آن تایید گردید و ﺑـﺎ ﻣﺮاﺟﻌـﻪ ﺣﻀﻮری ﺑﻪ دانشکده ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻰ مشهد و بیمارستان‌های وابسته، اﺑـﺰار ﭘﮋوﻫﺶ در ﺑﻴﻦ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻰ ﺗﻮزﻳﻊ و در زﻣﺎن ﻣﻘﺮر ﺟﻤﻊ آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﻛــﻞ ﻫــﺮ ﻳــﻚ از ﻣﺠﻤﻮﻋــﻪ ﻋﻮاﻣــﻞ ﻣــﻮﺛﺮ در ﺗﺮﺟﻤــﺎن داﻧــﺶ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ(3.22) ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ عامل » تغییر رفتار تصمیم گیرندگان یا حصول نتایج کاربردی بواسطه نتایج پژوهش ها « و ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ (3.05) ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ عامل » تولید شواهد قابل استفاده در تصمیم گیری‌ها« ﺑﻮده اﺳﺖ. میانگین سایر عوامل موثر در ترجمان دانش عددی بین (3.05) و (3.22) بود.
نتیجه گیری: هرچند در برخی از زیرعامل های حوزه های یاد شده از مطلوبیت لازم برخوردار بوده‌اند، لکن در مجموع و بطور کلی هیچکدام از این عوامل تشکیل دهنده انتقال دانش در وضعیت مطلوب نبودند.

کلیدواژه‌ها

  • ترجمان دانش
  • پژوهش
  • انتقال دانش
  • XML
  • اصل مقاله 1.7 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Danaei M, Hosseini M, Habibkhoda B,
Falahi M, Shokooh F. Knowledge Translation
Status at The University of Social Welfare &
Rehabilitation. Journal of Medical Education
Development. 2010;2(3):9-16.
2. Straus SE, Tetroe JM, Graham ID.
Knowledge translation is the use of knowledge in
health care decision making. Journal of clinical
epidemiology. 2011;64(1):6-10.
3. Sumpter DF, Carthon JMB. Lost in
translation: Student perceptions of cultural
competence in undergraduate and graduate nursing
curricula. Journal of Professional Nursing.
2011;27(1):43-9.
4. Grimshaw JM, Eccles MP, Lavis JN, Hill
SJ, Squires JE. Knowledge translation of research
findings. Implementation science. 2012;7(1):50.
5. Hamdoun M, Jabbour CJC, Othman HB.
Knowledge transfer and organizational innovation:
Impacts of quality and environmental management.
Journal of Cleaner Production. 2018;193:759-70.
6. Munari F, Rasmussen E, Toschi L, Villani
E. Determinants of the university technology
transfer policy-mix: A cross-national analysis of
gap-funding instruments. The Journal of
Technology Transfer. 2016;41(6):1377-405.
7. Bacon E, Williams MD, Davies G.
Coopetition in innovation ecosystems: A
comparative analysis of knowledge transfer
configurations. Journal of Business Research.
2020;115:307-16.
8. Cesaroni F, Piccaluga A. The activities of
university knowledge transfer offices: towards the
third mission in Italy. The Journal of Technology
Transfer. 2016;41(4):753-77.
9. Paulin D, Suneson K. Knowledge transfer,
knowledge sharing and knowledge barriers–three
blurry terms in KM. Leading Issues in Knowledge
Management. 2015;2(2):73.
10. Liu C-HS. Examining social capital,
organizational learning and knowledge transfer in
cultural and creative industries of practice. Tourism
Management. 2018;64:258-70.
11. Majdzadeh R, Sadighi J, Nejat S, Mahani
AS, Gholami J. Knowledge translation for research
utilization: design of a knowledge translation
model at Tehran University of Medical Sciences.
Journal of Continuing Education in the Health
Professions. 2008;28(4):270-7.
12. Kennedy O, Masidonski P, Swierkosz E,
Davidson K, Dodson D, Edwards S. CDC
Morbidity and Mortality Weekly Report 2005; 54:
269-72. I. Lenfant C. Shattuck lecture: clinical
research to clinical practice-lost in translation. N
Engl J Med. 2003;349:868-74.
13. Mirzendehdel M, Eshlaghy AT.
Prioritizing Knowledge Management Models in
Information Technology Companies Depending on
Science and Technology Parks based on ANP; A
Case Study in Iran. EUROPEAN JOURNAL OF
ECONOMICS, FINANCE AND
ADMINISTRATIVE SCIENCES. 2012(50):22.
14. Gholami J, Majdzadeh R, Nedjat S, Nedjat
S, Maleki K, Ashoorkhani M, et al. How should we
assess knowledge translation in research
organizations; designing a knowledge translation
self-assessment tool for research institutes
(SATORI). Health research policy and systems.
2011;9(1):10.
15. Gholami J, Ahghari S, Motevalian A,
Yousefinejad V, Moradi G, Keshtkar A, et al.
Knowledge translation in Iranian universities: need
for serious interventions. Health research policy
and systems. 2013;11(1):43.
16. Ramezani A, Fathain M, Tajdin A.
Investigating critical success factors of knowledge
management in research organizations. Education,
Business and Society: Contemporary Middle
Eastern Issues. 2013; 8(1):10.
17. Yazdizadeh B, Majdzadeh R, Alami A,
Amrolalaei S. How can we establish more
successful knowledge networks in developing
countries? Lessons learnt from knowledge
networks in Iran. Health research policy and
systems. 2014;12(1):63.
18. Hosseini M, Ahmadi S, Sadeghi T,
Mirbaha S, Safarizadeh M. A Study on Status of
Knowledge Translation in Qazvin University of
Medical Sciences. Research in Medical Education.
2015;7(2):52-60.
19. Rostami V, Bastani P, Kavosi Z,
Ravangard R. Knowledge Translation Status in
Shiraz University of Medical Sciences.
Management Strategies in Health System.
2019;4(3):219-29.
20. Tajedini O, Azami M, Sadatmoosavi A.
The investigation of utilization of research findings
in humanities: the effects of individual
characteristics of faculty members on their
viewpoints. Library Philosophy and Practice (e-
journal). 2018;18(2):17-38.
21. Mohaghegh N, Zarghani M, Tahamtan I,
Ghasghaee A, Mousavi S. Assessing knowledge
translation in Iranian medical research centres.
International Journal of Information Science and
Management (IJISM). 2017;15 (2.)
22. Dakhesh S, Ostovar A, Yazdizadeh B,
Hamidi A. Knowledge translation process among
academic researchers: A case study of bushehr
university of medical sciences. Libri.
2018;68(3):259-68
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,044
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,815
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 56-45
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.7 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,044
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,815

APA

رسولیان کسرینه, مرجان , ابراهیمی, علیرضا , شریف زاده, ناهید , نعیمی بنائیان شرق, محمد رضا و دادگر مقدم, ملیحه . (1400). بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 56-45. doi: 10.22038/hmed.2020.51295.1074

MLA

رسولیان کسرینه, مرجان , , ابراهیمی, علیرضا , , شریف زاده, ناهید , , نعیمی بنائیان شرق, محمد رضا , و دادگر مقدم, ملیحه . "بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 56-45. doi: 10.22038/hmed.2020.51295.1074

HARVARD

رسولیان کسرینه, مرجان, ابراهیمی, علیرضا, شریف زاده, ناهید, نعیمی بنائیان شرق, محمد رضا, دادگر مقدم, ملیحه. (1400). 'بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 56-45. doi: 10.22038/hmed.2020.51295.1074

CHICAGO

مرجان رسولیان کسرینه , علیرضا ابراهیمی , ناهید شریف زاده , محمد رضا نعیمی بنائیان شرق و ملیحه دادگر مقدم, "بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 56-45, doi: 10.22038/hmed.2020.51295.1074

VANCOUVER

رسولیان کسرینه, مرجان, ابراهیمی, علیرضا, شریف زاده, ناهید, نعیمی بنائیان شرق, محمد رضا, دادگر مقدم, ملیحه. بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 56-45. doi: 10.22038/hmed.2020.51295.1074

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب