• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی

    نویسندگان

    • فاطمه کشمیری 1
    • عاطفه السادات حیدری 2

    1 دانشیار، دکترای تخصصی آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،

    2 کارشناسی ارشد، ارزیابی فناوری سلامت، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران،

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2021.53367.1105
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: طراحی آموزشی یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت آموزش مجازی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عناصر و مولفه‌های طراحی و مدیریت فرایند تعاملی آموزش مجازی انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر مروری از نوع مرور هدفمند است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی‌های یک مفهوم و توضیح آن انجام می‌شود. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه‌هایDistance education, virtual education, e-learning, instructional design, e-teaching, educational management و e-teacher معادل فارسی آن طراحی آموزشی، آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، تدریس الکترونیکی، آموزش از راه دور، مدیریت آموزشی، آموزش و مدرس الکترونیکی در پایگاه‌های دادهMagIran, ISC , SID ,Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی در سالهای 2000-  سپتامبر 2020 انجام شده است. در بررسی انجام شده عنوان متون مستخرج بررسی و 78 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 42 مطالعه، 18 مطالعه فارسی و 24 مطالعه انگلیسی جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر مورد استفاده شد.
نتایج: نتایج مطالعات نشان دادند چارچوب طراحی آموزشی در فرایند آموزش مجازی شباهت زیادی به مراحل طراحی آموزشی در فرایند آموزش حضوری دارد اما در جزئیات، لازم است ویژگی‌های آموزش مجازی/الکترونیکی در نظرگرفته شود. در فرآیند طراحی آموزش مجازی لازم است به هشت مؤلفه شامل تعیین مخاطب، تعیین اهداف و پیامدهای مورد انتظار، محتوای آموزشی، نحوه سازماندهی محتوا، تعیین روشهای آموزش و فعالیتهای یادگیری، تعیین رسانه‌های آموزشی، نحوه ارزیابی فراگیر و ارزشیابی برنامه/دوره آموزشی توجه داشت.
نتیجه گیری: طراحی و مدیریت یک فرایند آموزش مجازی، موضوع چند بعدی است که مؤلفه‌های مختلفی مانند عناصر هشت‌گانه طراحی آموزشی، تکنولوژی‌های آموزشی دردسترس، فعالیت‌های مشارکتی و ایجاد فرصت یادگیری همتا و رشد توانمندی‌های مدرسین در محیط آموزش الکترونیکی در موفقیت برنامه آموزش مجازی نقش کلیدی دارد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش مجازی
  • یادگیری الکترونیکی
  • تدریس الکترونیکی
  • آموزش از راه دور
  • مدیریت آموزشی
  • XML
  • اصل مقاله 1.94 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Dargahi H, Ghasemi M. Comparative Study of
Electronic Medical Education in Studied Countries.
Journal of Payavard Salamat. 2010;3(3):55-69.
2. Zamani BBE, Madani SA. Guidelines for
Increasing the Efficiency and Effectiveness of
Teachers in Virtual Education. Interdisciplinary
Journal of Virtual Learning in Medical Sciences.
2011;2(3):39-50.
3. Cooze M, Barbour M. Learning styles: A focus
upon e-learning practices and their implications for
successful instructional design. Journal of Applied
Educational Technology. 2007;4(1):7-20.
4. Czerkawski BC, Lyman EW. An instructional
design framework for fostering student engagement
in online learning environments. TechTrends.
2016;60(6):532-9.
5. Berge ZL. Facilitating computer conferencing:
Recommendations from the field. Educational
technology. 1995;35(1):22-30.
6. Moradi R, Mohamadi Mehr M, Nojoomi F,
Khazaie A. The use of design patterns in the design
and production ofelectronic content in e-learning
environment. Bi-quarterly Journal of Educational
Studies NAMA. 2016;7(0):41-52.
7. Seraji F, Ataran M, ALI AM. A Study of
characteristics of curriculum design in iranian
virtual universities and its comparison with the
model of virtual university curriculum
development. Research and Planning in Higer
Education. 2009;14(4):97-118.
8. Azizi SM, Farajollahi M, Seraji F, Khatony A,
Sarmadi MR. Application of Features of Virtual
Curriculum Components of Virtual Courses in
Medical Sciences. Journal of Medical Education
Development. 2018;11(31):75-84.
9. Cook DA. Where are we with Web-based
learning in medical education? Medical teacher.
2006;28(7):594-8.
10. Grant MJ, Booth A. A typology of reviews: an
analysis of 14 review types and associated
methodologies. Health Information & Libraries
Journal. 2009;26(2):91-108.
11. Triyono MB. The Indicators of instructional
design for e-learning in Indonesian vocational high
schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences.
2015;204(1):54-61.
12. Rim D, Shin H. Effective instructional design
template for virtual simulations in nursing
education. Nurse Education Today.
2020;96:104624.
13. Díaz LA, Entonado FB. Are the functions of
teachers in e-learning and face-to-face learning
environments really different? Journal of
educational technology & society. 2009;12(4):331-
43.
14. RASTEGARPOUR H, BEYRANVAND F,
Kavousian J. THE EFFECT OF
INSTRUCTIONAL ANALYSIS, DESIGN,
DEVELOPMENT IMPLIMENTCTION,
EVALUATION (ADDIE) MODEL ON
ACADEMIC ACHIEVEMENT IN
MATHEMATICS. Applied Psychology.
2009;3(11):74-84.
15. Keshmiri S, Momeni Rad A. Effect of Using
the Electronic Content Designed Based on Robert
Gagne Model on the Level of Student Learning in
Statistics Lesson. Bimonthly of Education
Strategies in Medical Sciences. 2015;8(3):151-7.
16. Abdolmaleki M, Ashoorioun V, Momeni S,
Zarezadeh Y, rokhzadi m. The influence of study
guide on clinical education of nursery students.
Iranian Journal of Medical Education.
2011;10(5):1289-95.
17. KAVIANI H, LIAGHATDAR MJ, ZAMANI
BE, ABEDINI Y. Research synthesis of the
educational outputs of the flipped classroom in
teaching and learning activities. Technology of
Education Journal. 2018;12(1):59-78.
18. Bower M, Dalgarno B, Kennedy GE, Lee MJ,
Kenney J. Design and implementation factors in
blended synchronous learning environments:
Outcomes from a cross-case analysis. Computers &
Education. 2015;86:1-17.
19. Rezayizade M, bandali B, Shahverdi R.
Instruction and evaluation methodes in virtual
class. shahid beheshti university; 2020.
20. Hillen SA, Landis M. Two perspectives on e-
learning design: A synopsis of a US and a
European analysis. The International Review of
Research in Open and Distributed Learning.
2014;15 (4.)
21. Yengin İ, Karahoca D, Karahoca A, Yücel A.
Roles of teachers in e-learning: How to engage
students & how to get free e-learning and the
future. Procedia-Social and Behavioral Sciences.
2010;2(2):5775-87.
22. Malek M. The Effect of Gagne and Five
Leveled Bybee Instructional Design Models in
Web-based Instruction on the Achievement
Motivation of Students. Quarterly Journal of
Research and Planning in Higher Education.
2014;19(4):99-116.
23. Akbari-Bourang M, Jfari-Sani H, Ajam A,
Saberi R, Shokouhifard H. Designing and
Acreditation a high quality virtual teaching model
in the Iranian higher education system. Qualitative
Research in Curriculum. 2016;1(2):73-106.
24. Mohammadi N, Farajollahi M. Designing an
effective interactive model in the context of Open
and virtual universities in Iran. Information and
Communication Technology in Educational
Sciences. 2016;6(2(22)):19-39.
25. Pushpanathan T. The Role of A Teacher in
Facilitating E-Learning. Journal of Technology for
ELT. 2012;2(2):1-4.
26. Hussin H, Bunyarit F, Hussein R. Instructional
design and e‐learning. Campus-Wide Information
Systems. 2009;1(26):4-19.
27. Mirmoghtadaie Z, Kohan N, Rasouli D.
Determination and Comparison of the Factors
Related to Effective Blended Learning in Medical
Sciences from the Viewpoints of Instructors and
Learners. Advances in Medical Education and
Practice. 2020;11:205.
28. sciences vuom. guidline of educational design
of electronic content. In: Management DoIV,
editor. Tehran university of medical sciences2020.
29. Patel SR, Margolies PJ, Covell NH, Lipscomb
C, Dixon LB. Using instructional design, analyze,
design, develop, implement, and evaluate, to
develop e-learning modules to disseminate
supported employment for community behavioral
health treatment programs in New York state.
Frontiers in public health. 2018;6:113.
30. Ruggeri K, Farrington C, Brayne C. A global
model for effective use and evaluation of e-learning
in health. Telemedicine and e-Health.
2013;19(4):312-21.
31. Hilgart MM, Ritterband LM, Thorndike FP,
Kinzie MB. Using instructional design process to
improve design and development of Internet
interventions. Journal of Medical Internet
Research. 2012;14(3):e89.
32. Sun P-C, Cheng HK. The design of
instructional multimedia in e-Learning: A Media
Richness Theory-based approach. Computers &
education. 2007;49(3):662-76.
33. Shaihidi F, Zarif Sanaee N. Interaction in E-
learning. Interdisciplinary Journal of Virtual
Learning in Medical Sciences. 2020;4(3):49-50.
34. Jafarzadeh M, Eshghi A, Saneei M. Effect of
educational films compared to conventional
behavior control methods in pediatric dentistry on
the attitude of dental students Journal of Isfahan
Dental School. 2011;6(5):561-7.
35. heidarzadeh a, kazemi m, Forouzi m, jahani y.
Comparing the effect of two methods of
cardiopulmonary resuscitation education including
computer-based stimulation and mannequin
stimulation on nursing students knowledge and
satisfaction. Journal of Medical Education
Development. 2015;8(17):12-20.
36. Dichev C, Dicheva D. Gamifying education:
what is known, what is believed and what remains
uncertain: a critical review. International journal of
educational technology in higher education.
2017;14(1):9.
37. Mirzazade A, Alizade M. Interactive Lectures
in Medical Education: Ebnesina; 2016. 88 p.
38. Naidu S. Designing instruction for e-learning
environments. Handbook of distance education.
2003:349-65.
39. Sanders K. Effective online teachers:
Excellence in a virtual environment: Arizona State
University; 2010.
40. Karachristos C, Kouvara T, Orphanoudakis T,
Stavropoulos E, Batsi Z, Chronopoulou M, editors.
DEFINING E-LEARNING FACILITATION-THE
GREEK CASE STUDY. Proceedings of
ICERI2020 Conference; 2020.
41. Bjekic D, Krneta R, Milosevic D. Teacher
education from e-learner to e-teacher: Master
curriculum. Turkish Online Journal of Educational
Technology-TOJET. 2010;9(1):202-12.
42. Uzule K. Teacher training and education
programs in Latvia: are e-competences included?
Business, Management and Education.
2020;18(2):294-306
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,697
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,152
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 1
خرداد 1401
صفحه 69-86
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.94 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,697
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,152

APA

کشمیری, فاطمه و حیدری, عاطفه السادات . (1401). مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), 69-86. doi: 10.22038/hmed.2021.53367.1105

MLA

کشمیری, فاطمه , و حیدری, عاطفه السادات . "مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 1, 1401, 69-86. doi: 10.22038/hmed.2021.53367.1105

HARVARD

کشمیری, فاطمه, حیدری, عاطفه السادات. (1401). 'مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(1), pp. 69-86. doi: 10.22038/hmed.2021.53367.1105

CHICAGO

فاطمه کشمیری و عاطفه السادات حیدری, "مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 1 (1401): 69-86, doi: 10.22038/hmed.2021.53367.1105

VANCOUVER

کشمیری, فاطمه, حیدری, عاطفه السادات. مروری بر مولفه های طراحی آموزشی یک فرایند تعاملی در بستر آموزش مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(1): 69-86. doi: 10.22038/hmed.2021.53367.1105

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب