• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19)

    نویسندگان

    • زهرا زمانی 1
    • ایلیا اسدی 2
    • زهرا عامری 2

    1 مرکزتحقیقات مراقبت‌های پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی سمنان،سمنان،ایران

    2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2021.56291.1135
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پاندمی کرونا ویروس (COVID19) اولین‌بار در ووهان چین گزارش شد و به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. کرونا ویروس موجب تغییرات متعدد اجباری در زندگی روزمره و ایجاد مشکلاتی در سبک زندگی عادی از جمله محیطهای آموزشی – درمانی شده است. در این میان نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تربیت نیروهای خبره و کارآمد برای خدمت‌رسانی به مردم جامعه با توجه به اثرات طولانی مدت این همه‌گیری پررنگ‌تر شد. در این مطالعه قصد داریم، احساس نیاز برای لزوم اصلاح کوریکولوم‌های آموزشی رشته های علوم پزشکی  را بررسی نماییم.
روش کار: داده ها با استفاده از جستجوی منابع کتابخانه‌ای، اینترنتی و پایگاه‌های اطلاعاتی,Medline  ,Scopus، WHO، web of science, PubMed، scholar Google در زمینه آموزش علوم پزشکی با استفاده از کلید واژه‌های همه‌گیری کووید-19، SARS-CoV-2، آموزش علوم پزشکی و برنامه‌های آموزشی (کوریکولوم) جمع آوری شد. همچنین کوریکولوم‌های آموزشی و سر فصل دروس در تمامی رشته‌های علوم پزشکی بررسی شدند.
نتایج: پس از استخراج مؤلفه های اصلی مرتبط با موضوع از میان مقالات انتخابی، سرفصل‌های ضروری جهت افزودن به کوریکولوم‌های آموزشی رشته های علوم پزشکی و جدول مربوط به لیست واحدهای درسی پیشنهادی جهت تغییر رئوس مطالب در ارتباط با کوید 19  ارائه شدند.
نتیجه‌گیری: جامعه آموزشی دانشگاهی می‌بایست با اجرای راهکارهای عملی و علمی، یک رویکرد آینده‌نگرانه و خلاقانه را پیش بگیرد و در جهت بازنگری برنامه‌های آموزشی تلاش کند. پیشنهاد می شود به سرفصل‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی  مطالب مربوط به کوید 19 اضافه شود.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه های آموزشی (کوریکولوم)
  • آموزش علوم پزشکی
  • کوید 19
  • XML
  • اصل مقاله 1014.1 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B,
Song J, et al. A Novel Coronavirus from Patients
with Pneumonia in China, 2019. The New England
journal of medicine. 2020; 382(8):727-733.
2. Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of
and important lessons from the coronavirus disease
2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of
a report of 72 314 cases from the Chinese Center
for Disease Control and Prevention. Jama. 2020;
323(13):1239-1242.
3. Wang D, Hu B, Hu C, Zhu F, Liu X,
Zhang J, et al. Clinical characteristics of 138
hospitalized patients with 2019 novel coronavirus–
infected pneumonia in Wuhan, China. Jama. 2020;
323(11):1061-1069.
4. Tatara AM. Role of Tissue Engineering in
COVID-19 and Future Viral Outbreaks. Tissue
Engineering Part A. May 2020; 26(9-10):468-474
5. Kampf G, Todt D, Pfaender S, Steinmann
E. Persistence of coronaviruses on inanimate
surfaces and its inactivation with biocidal agents.
Journal of Hospital Infection. 2020; 104(3):246-
251.
6. Xie J, Tong Z, Guan X, Du B, Qiu H,
Slutsky AS. Critical care crisis and some
recommendations during the COVID-19 epidemic
in China. Intensive care medicine. 2020; 46(1):837-
840.
7. Olivera-La Rosa A, Chuquichambi EG,
Ingram GP. Keep your (social) distance: Pathogen
concerns and social perception in the time of
COVID-19. Personality and Individual Differences.
2020; 166(1)10200.
8. Ferrel MN, Ryan JJ. The impact of
COVID-19 on medical education. Cureus. 2020;
12(3).7492 Available at: URL:
https://www.cureus.com/articles/29902-the-impact-
of-covid-1
9. Hartman ND, Lefebvre CW, Manthey DE.
A narrative review of the evidence supporting
factors used by residency program directors to
select applicants for interviews. Journal of graduate
medical education. 2019; 11(3):268-73.
10. Rose S. Medical student education in the
time of COVID-19. JAMA. 2020; 323(21):2131-
2132.
11. Affouneh S, Salha S, Khlaif ZN.
Designing quality e-learning environments for
emergency remote teaching in coronavirus crisis.
Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in
Medical Sciences. 2020; 11(2):135-7.
12. Mahase E. Covid-19: What do we know
about “long covid”? bmj. 2020; 370. Available at:
URL:
https://www.bmj.com/content/bmj/370/bmj.m2815.
full.pdf
13. Brauer DG, Ferguson KJ. The integrated
curriculum in medical education: AMEE Guide No.
96. Medical teacher. 2015;37(4):312-22.
14. Education MOHAM. Curriculum [cited
2020 Aug 24]. Available from:
http://dme.behdasht.gov.ir/index.aspx?fkeyid=&sit
eid=113&fkeyid=&siteid=113&pageid=3154.
15. Del Rio C, Malani PN. COVID-19—new
insights on a rapidly changing epidemic. Jama.
2020;323(14):1339-40.
16. Bai Y, Yao L, Wei T, Tian F, Jin D-Y,
Chen L, et al. Presumed asymptomatic carrier
transmission of COVID-19. Jama.
2020;323(14):1406-7.
17. Liu J, Liao X, Qian S, Yuan J, Wang F,
Liu Y, et al. Community transmission of severe
acute respiratory syndrome coronavirus 2,
Shenzhen, China, 2020;26(6):7258448.
18. Chan JF-W, Yuan S, Kok K-H, To KK-W,
Chu H, Yang J, et al. A familial cluster of
pneumonia associated with the 2019 novel
coronavirus indicating person-to-person
transmission: a study of a family cluster. The
Lancet. 2020; 395(10223):514-23.
19. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J,
Hu Y, et al. Clinical features of patients infected
with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The
lancet. 2020; 395(10223):497-506.
20. Burke RM. Active monitoring of persons
exposed to patients with confirmed COVID-19—
United States, January–February 2020. MMWR
Morbidity and mortality weekly report. 2020; 69
(9)367097.
21. Organization WH. Report of the WHO-
China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019
(COVID-19) 16-24 February 2020 [Internet].
Geneva: World Health Organization. 2020; 2 (3)4-
24.
22. Hamner L. High SARS-CoV-2 attack rate
following exposure at a choir practice—Skagit
County, Washington, March 2020. MMWR
Morbidity and Mortality Weekly Report. 2020;
69(19)606-610.
23. Ghinai I, McPherson TD, Hunter JC,
Kirking HL, Christiansen D, Joshi K, et al. First
known person-to-person transmission of severe
acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-
CoV-2) in the USA. The Lancet. 2020; 395
(10230)1137-1144.
24. Pung R, Chiew CJ, Young BE, Chin S,
Chen MI, Clapham HE, et al. Investigation of three
clusters of COVID-19 in Singapore: implications
for surveillance and response measures. The
Lancet. 2020; 395 (10229)1039-1046.
25. Prevention CfDCa. Duration of Isolation
and Precautions for Adults with COVID-19 [cited
2020 AUG 16]. Available from:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-
ncov/hcp/duration-
isolation.html#:~:text=For%20most%20persons%2
0with%20COVID,with%20improvement%20of%2
0other%20symptoms.
26. Bourouiba L. Turbulent Gas Clouds and
Respiratory Pathogen Emissions: Potential
Implications for Reducing Transmission of
COVID-19. JAMA. 2020;323(18):1837-8.
27. Organization WH. Advice on the use of
masks in the context of COVID-19: interim
guidance, 5 June 2020. World Health
Organization.2020; 4 (8)107-124
28. Van Doremalen N, Bushmaker T, Morris
DH, Holbrook MG, Gamble A, Williamson BN, et
al. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as
compared with SARS-CoV-1. New England
Journal of Medicine. 2020;382(16):1564-1567.
29. Chia PY, Coleman KK, Tan YK, Ong
SWX, Gum M, Lau SK, et al. Detection of air and
surface contamination by SARS-CoV-2 in hospital
rooms of infected patients. Nature communications.
2020;11(1):1-7.
30. Zhang Y, Chen C, Zhu S, Shu C, Wang D,
Song J, et al. Isolation of 2019-nCoV from a stool
specimen of a laboratory-confirmed case of the
coronavirus disease 2019 (COVID-19). China CDC
Weekly. 2020; 2(8):123-124.
31. Yamagishi T. Environmental sampling for
severe acute respiratory syndrome coronavirus 2
(SARS-CoV-2) during a coronavirus disease
(COVID-19) outbreak aboard a commercial cruise
ship. medRxiv. 2020;222(7):1098-1120.
32. Döhla M, Wilbring G, Schulte B,
Kümmerer BM, Diegmann C, Sib E, et al. SARS-
CoV-2 in environmental samples of quarantined
households. medRxiv. 2020;14(5):1075.
33. Guan W-j, Ni Z-y, Hu Y, Liang W-h, Ou
C-q, He J-x, et al. Clinical Characteristics of
Coronavirus Disease 2019 in China. New England
Journal of Medicine. 2020;382(18):1708-20.
34. Pan Y, Zhang D, Yang P, Poon LL, Wang
Q. Viral load of SARS-CoV-2 in clinical samples.
The Lancet Infectious Diseases. 2020;20(4):411-2.
35. Wang W, Xu Y, Gao R, Lu R, Han K, Wu
G, et al. Detection of SARS-CoV-2 in different
types of clinical specimens. Jama.
2020;323(18):1843-4.
36. Wu Y, Guo C, Tang L, Hong Z, Zhou J,
Dong X, et al. Prolonged presence of SARS-CoV-2
viral RNA in faecal samples. The lancet
Gastroenterology & hepatology. 2020;5(5):434-5.
37. Nooshabadi VT, Khanmohamadi M,
Valipour E, Mahdipour S, Salati A, Malekshahi
ZV, et al. Impact of exosome‐loaded chitosan
hydrogel in wound repair and layered dermal
reconstitution in mice animal model. Journal of
Biomedical Materials Research Part A.
2020;108(11):2138-49.
38. Wiersinga WJ, Rhodes A, Cheng AC,
Peacock SJ, Prescott HC. Pathophysiology,
Transmission, Diagnosis, and Treatment of
Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): A
Review. JAMA. 2020;324(8):782-793.
39. Guo L, Ren L, Yang S, Xiao M, Chang D,
Yang F, et al. Profiling early humoral response to
diagnose novel coronavirus disease (COVID-19).
Clinical Infectious Diseases. . 2020;71(15):778-785
40. Alhazzani W, Møller MH, Arabi YM,
Loeb M, Gong MN, Fan E, et al. Surviving Sepsis
Campaign: guidelines on the management of
critically ill adults with Coronavirus Disease 2019
(COVID-19). Intensive care medicine.
2020:49(3)1-34.
41. Tobin MJ. Basing respiratory management
of COVID-19 on physiological principles.
American Thoracic Society. 2020:49(3)1-34.
42. Rawson TM, Moore LS, Zhu N,
Ranganathan N, Skolimowska K, Gilchrist M, et al.
Bacterial and fungal co-infection in individuals
with coronavirus: A rapid review to support
COVID-19 antimicrobial prescribing. Clinical
Infectious Diseases2020:71(9)2459-2468.
43. Sanders JM, Monogue ML, Jodlowski TZ,
Cutrell JB. Pharmacologic treatments for
coronavirus disease 2019 (COVID-19): a review.
Jama. 2020; 323(18):1824-36.
44. Beigel JH, Tomashek KM, Dodd LE,
Mehta AK, Zingman BS, Kalil AC, et al.
Remdesivir for the treatment of Covid-19—
preliminary report. New England Journal of
Medicine. 2020; 383 (19) 1813-1836.
45. Shen C, Wang Z, Zhao F, Yang Y, Li J,
Yuan J, et al. Treatment of 5 critically ill patients
with COVID-19 with convalescent plasma. Jama.
2020;323(16):1582-9.
46. Sun J, Zhu A, Li H, Zheng K, Zhuang Z,
Chen Z, et al. Isolation of infectious SARS-CoV-2
from urine of a COVID-19 patient. Emerging
microbes & infections. 2020;9(1):991-3.
47. Wang C, Li W, Drabek D, Okba NM, van
Haperen R, Osterhaus AD, et al. A human
monoclonal antibody blocking SARS-CoV-2
infection. Nature communications. 2020;11(1):1-6.
48. Alzghari SK, Acuña VS. Supportive
treatment with tocilizumab for COVID-19: a
systematic review. Journal of Clinical Virology.
2020;127(1):104380.
49. Lurie N, Saville M, Hatchett R, Halton J.
Developing Covid-19 vaccines at pandemic speed.
New England Journal of Medicine.
2020;382(21):1969-73.
50. Le TT, Andreadakis Z, Kumar A, Roman
RG, Tollefsen S, Saville M, et al. The COVID-19
vaccine development landscape. Nat Rev Drug
Discov. 2020;19(5):305-6.
51. Organization WH. Advice on the use of
masks in the context of COVID-19: interim
guidance, 6 April 2020. World Health
Organization, 2020.
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/33
1693/WHO-2019-nCoV-IPC_Masks-2020.3-
rus.pdf
52. Lee H, Ki C-S, Sung H, Kim S, Seong M-
W, Yong D, et al. Guidelines for the laboratory
diagnosis of Middle East respiratory syndrome
coronavirus in Korea. Infection & chemotherapy.
2016;48(1):61-9.
53. Holland M, Zaloga DJ, Friderici CS.
COVID-19 Personal Protective Equipment (PPE)
for the emergency physician. Visual Journal of
Emergency Medicine. 2020;19:10(0740.
54. Su T-P, Lien T-C, Yang C-Y, Su YL,
Wang J-H, Tsai S-L, et al. Prevalence of
psychiatric morbidity and psychological adaptation
of the nurses in a structured SARS caring unit
during outbreak: A prospective and periodic
assessment study in Taiwan. Journal of Psychiatric
Research. 2007;41(1-2):119-30
    • تعداد مشاهده مقاله: 4,372
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,775
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 95-85
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1014.1 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4,372
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,775

APA

زمانی, زهرا , اسدی, ایلیا و عامری, زهرا . (1401). ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 95-85. doi: 10.22038/hmed.2021.56291.1135

MLA

زمانی, زهرا , , اسدی, ایلیا , و عامری, زهرا . "ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19)", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 95-85. doi: 10.22038/hmed.2021.56291.1135

HARVARD

زمانی, زهرا, اسدی, ایلیا, عامری, زهرا. (1401). 'ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19)', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 95-85. doi: 10.22038/hmed.2021.56291.1135

CHICAGO

زهرا زمانی , ایلیا اسدی و زهرا عامری, "ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19)," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 95-85, doi: 10.22038/hmed.2021.56291.1135

VANCOUVER

زمانی, زهرا, اسدی, ایلیا, عامری, زهرا. ضرورت اصلاح کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با توجه به ﺷﻴﻮع کرونا ویروس (COVID-19). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 95-85. doi: 10.22038/hmed.2021.56291.1135

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب