• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399

    نویسندگان

    • نازنین بشردوست 1
    • مریم محمدی گوابر 2
    • نسترن میرفرهادی 3

    1 مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    2 دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    3 دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.56577.1141
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارزیابی ساختار و محتوای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان می‌تواند منبع مهمی برای تصمیم‌گیری مدیران آموزشی به شمار آید. لذا مطالعه‎ی حاضر با هدف تعیین کیفیت آموزش در هر یک از بخش‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399 انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه مقطعی تحلیلی کلیه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی دانشکده دندانپزشکی رشت (88نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‎ی 23 آیتمی کیفیت آموزش در بخش‌های بالینی (مومنی دانایی و همکاران) درحیطه‌های دانش و عملکرد اساتید، رفتار اعضای هیئت‌علمی و پرسنل، امکانات بالینی و رضایت کلی دانشجویان بود. اطلاعات وارد نرم‌افزار 24 SPSS گردید. تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های t-مستقل، آزمون اندازه‌های تکراری و آزمون همبستگی اسپیرمن) استفاده به عمل آمد. سطح معناداری در تمام آزمون‎ها( 05/0>p) در نظر گرفته شده است.
نتایج :نتایج نشان داد میانگین سنی دانشجویان 36/1±59/24، 78نفر (6/88 درصد) مجرد و میانگین معدل دانشجویان 19/1 ± 73/15 بودند. بین میانگین نمره کیفیت آموزش در حیطه رضایت دانشجویان با بخش‌های بالینی ارتباط آماری معنادار بود (001/0>p). بالاترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به بخش رادیولوژی و اطفال و پایین‌ترین نمره رضایت مربوط به بخش ارتودنسی وپروتز متحرک گزارش گردید. در حیطه‎ی دانش و عملکرد اساتید بخش اطفال بالاترین و بخش پروتز متحرک کمترین نمره (001/0>p)، در حیطه‎ی رفتار اساتید و پرسنل بخش اطفال بیشترین و بخش اندو کمترین (001/0>p)و در حیطه‎ی امکانات بالینی بخش اطفال بیشترین و بخش پروتز متحرک کمترین (001/0>p) نمره کیفیت آموزش را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: با تکیه برنتایج مطالعه حاضر لزوم توجه مدیران آموزشی به بهبود رضایت دانشجویان دربخش‌های بالینی به همراه بازنگری در شیوه‌های آموزشی اساتید مطابق با کوریکولوم ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

  • کیفیت
  • آموزش بالین
  • دانشجویان
  • آموزش دندان‌پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.23 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Sodagar AA, Sedighpour L, Ghahremani
Gol H. Assessment of the clinical skills of
dental students in the dept. of pediatric
dentistry. Iranian Journal of Pediatric
Dentistry. 2016; 10(20):81-8. [Persian]
2. Bashardoust N, Ghadiri D, Haghani S,
Bagheri S, Mirfarhadi N. Effective
criterion on theoretical and practical
Teaching from Guilan Dental Students’
Viewpoint. RME. 2020; 12(2):31-38.
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-
fa.html.
3. Yazdani R, Zahra Mohebbi S, Mortazavi
M, Madankan D. Evaluation of Clinical
Competency and the Influential Factors in
Dentistry Students Using the Self-
assessment Method. Journal of Mashhad
Dental School. 2018; 42(4):348-55.
[Persian]
4. Jabarifar E, Khoroushi M, Shamir H,
Hosseinpour K. Graduated dental students
self-assessment of clinical competencies at
Isfahan in 2011. Iranian journal of
medical education. 2012; 11(9):1359-65.
[Persian]
5. 5Nematollahi H, Razeei L,
Khanmohammadi R, Shakib H. Evaluating
Success of Pediatric Dentistry Department
at Mashhad Dental School (Iran) in
Clinical Skills Education from Students’
Perspectives. Journal of Mashhad Dental
School. 2013; 37(3):185-200. [Persian]
6. Makarem A, Emadzadeh A,
Amirchaghmaghi M, Sarraf Shiraz I,
Mosannen Mozafari P. A Comparative
Study of the Continuing Dental Education
In Iran and Other Countries in the
World. Journal of Mashhad Dental School,
2017; 41(4):339-356. doi:
10.22038/jmds.2017.9897. [Persian]
7. Rezaei B. Quality of clinical education (A
case study in the viewpoints of nursing
and midwifery students in Islamic Azad
University, Falavarjan Branch). Educ
Strategy Med Sci. 2016; 9(2):106-117.
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1039-
fa.html. [Persian]
8. Ghafourifard M, Bayandor A, Zirak M.
Clinical education status in educational
centers affiliated to Zanjan University of
medical sciences from viewpoints of
nursing and midwifery students. J of Educ
Development in Zanjan Med Sci. 2016;
20(8):8-19. [Persian]
9. Heshmati H, Darvishpour K. Effective
Factors in Clinical Education Quality from
the Viewpoints of Operation Room and
Anesthesiology Students in Torbat
Heydarieh University of Medical
Sciences. Iranian Journal of Medical
Education. 2015; 15:601-612.
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3721-
fa.html
10. Momeni Danaei SH, Mazareie E,
Hosseininezhad S, Nili M. Evaluating the
clinical quality of departments as viewed
by juniors and seniors of Shiraz dental
school. Journal of education and health
promotion. 2015; 4(75):1-7. [Persian]
11. Szabó RM, Davis JM, Antal M.
Introducing career skills for dental
students as an undergraduate course at the
University of Szeged, Hungary. BMC
Med Educ 20, 68 (2020).
https://doi.org/10.1186/s12909-020-1981-
4
12. Seifi S, Ramyani MB, Faramarzi M, Sum
S. Personality traits are associated with
spiritual intelligence in medical and dental
students: A study in a medical sciences
university in Iran. J Med Sci. 2018;
38:144-9.
13. Kamran A, Sharghi A, Malekpour A,
Birya M, Dadkhah B. Status and strategies
for improving nursing education in view
of nursing students in Ardebil University
of Medical Sciences. IJNR. 2012;
7(27):25-31. [Persian]
14. Gharaei Sh, Kargoza S, Amirchakhmaghi
M, Gholami H. Students’ Viewpoints of
Mashhad Dental School about Educational
Problems a Qualitative Study. Educ
Strategy Med Sci. 2015; 8(2):123-
130.URL: http://edcbmj.ir/article-1-783-
fa.html. [Persian]
15. Nejad Shamsi P, Zaker-Jafari HR, Basirat
M, Zaker-Jafari A. Self-assessment of
senior dental students about acquired skills
based on the educational program.
Research in Medical Education.
2017;9(3):73-8. [Persian]
16. Borhan Mojabi K. Evaluation of clinical
skills in Qazvin Faculty of Dentistry
through the students and teachers’ points
of view. J Qazvin Univ Med Sci. 2002;
6(2):48–55. [Persian]
17. Tabatabaei SH, Tabrizizade M, Qazanfari
S, Hakimian R. Evaluating Students’
Satisfaction in Regard with Clinical
Training at Shahid Sadoughi Dentistry
School of Yazd in 2014. Yazd J Dent Res
J Fac Dent Shahid Sadoughi Univ Med
Sci. 2015; 4(2):491–502. [Persian]
18. Eslamipour F, Shirban F, Refaei P.
Assessment of dental students’ satisfaction
of clinical departments in Isfahan dental
school. Iran J Med Educ. 2011; 10(5):625-
633 [Persian]
19. Amanat D, Momeni Danaei S, Amanat N.
Evaluation of the students’ attitude and
satisfaction of educational situation in
Shiraz dental school. J Dent. 2009;
10(4):356–60. [Persian]
20. Mirsaeidi S. A Survey about educational
needs of Yazd Dental School Alumni,
Between1998-2005.Yazd: Shahid
Sadoughi University of Medical Sciences;
2010. [Persian]
21. Parnian AM. Investigatethe student
opinion about education and evaluation
approach of Periodontology in Yazd
Shahid Sadoughi School of Dentistry in
2009-10.Yazd: Shahid Sadoughi
University of Medical Sciences; 2010.
[Persian]
22. Amanat D, Sh M, Amant N. Evaluating
Students’ Satisfaction in Regard with
Clinical Training at Shiraze Dentistry
School. Dent Sch J. 2008; 10(40):356–60.
[Persian]
23. Pourghane P, Khaleghdost T, Paryad E,
Baghaee M, Kazemnezhad E, Delaram M,
et al. XML Nursing students’ attitude
about factors influencing clinical learning
in Medical University of Guilan. Nursing
(Lond). 2006; 16(2):1-7 [Persian]
24. Ghanbari Afra L, Aliakbarzadeh Arani Z,
Salmani S, Farghadanai Z. The
Relationship between Clinical Education
Status and Academic Motivation in
Students of Qom University of Medical
Sciences. RME. 2019; 11 (4) :3-
12.URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-
850-fa.html [Persian]
25. Yazdankhah Fard M, Pouladi S, Kamali F,
Zahmatkeshan N, Mirzaei K, Akaberian S,
et al . The Stressing Factors in Clinical
Education: The Viewpoints of Students.
Iranian Journal of Medical Education.
2009; 8(2):341-350
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-865-
en.html. [Persian]
26. Ramazani N, Ramazani M, Fazeli A. The
perspective of fifth and sixth year dental
students of zahedan university of medical
sciences about practical training and
related factors. Strides Dev Med Educ.
2014; 11(2):236–43. [Persian]
27. Hemmati MM, Khalilzadeh Hamideh.
Nursing students' perspectives on effective
clinical education: a qualitative study.
Iranian Journal of Medical Education
2012, 11(7):718-727 .[Persian]
28. Zamanzad B, Moezzi M. Rate of
satisfaction and evaluation of medical
students (interns and externs) from the
quality of clinical education in the Shahre-
kord university of medical sciences-2005.
koomesh. 2007; 9(1):13-20[Persian]
29. Laee A, Farokhnia T, CHaharkameh M.
Dentist's altitude about Empathy and
related factors. J Res Dent Sci. 2016;
12(4):208-214.URL: http://jrds.ir/article-
1-678-fa.html.[Persian]
30. Ahangari Z, Rahmani M, Sohrabi Z,
Kharazifard MJ. Dental curriculum
according to views of the graduates of
dental schools of the country during the
last 5 years. Iranian Journal of Medical
Education. 2012; 11(7):718-727. [Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,676
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,776
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 18-6
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.23 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,676
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,776

APA

بشردوست, نازنین , محمدی گوابر, مریم و میرفرهادی, نسترن . (1401). کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 18-6. doi: 10.22038/hmed.2021.56577.1141

MLA

بشردوست, نازنین , , محمدی گوابر, مریم , و میرفرهادی, نسترن . "کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 18-6. doi: 10.22038/hmed.2021.56577.1141

HARVARD

بشردوست, نازنین, محمدی گوابر, مریم, میرفرهادی, نسترن. (1401). 'کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 18-6. doi: 10.22038/hmed.2021.56577.1141

CHICAGO

نازنین بشردوست , مریم محمدی گوابر و نسترن میرفرهادی, "کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 18-6, doi: 10.22038/hmed.2021.56577.1141

VANCOUVER

بشردوست, نازنین, محمدی گوابر, مریم, میرفرهادی, نسترن. کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 18-6. doi: 10.22038/hmed.2021.56577.1141

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب