• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری

    نویسندگان

    • سمیرا درخشانفرد 1
    • گلستان صیاح 2
    • حمیده بابایی 3

    1 مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور ارومیه، ارومیه، ایران

    3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2021.57594.1153
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

دانشجو‌محوری به معنای درگیر کردن دانشجویان در کل فرایند یاد‌دهی و یادگیری است. به عبارتی این واژه علاوه بر فعالیت حین تدریس به فعالیت‌های پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس اشاره دارد. در بسیاری از موارد وقتی صحبت از واژه دانشجومحوری‌ می‌شود اشاره به یک روش تدریس تعاملی و فعالانه دارد. در حالیکه مفهوم واژه دانشجومحوری فراتر از یک روش تدریس می‌باشد که در آن دانشجویان به شکل کاملاً فعالانه در امر تدریس دخالت دارند. در استراتژی دانشجومحوری، استاد با آماده کردن پیش‌نویس طرح درس از دانشجویان می‌خواهد که در بخش‌های مشخص شده اظهار نظر نمایند و در نهایت با توافق جمعی آن را تصویب نهایی نمایند و به آن عمل کنند. در بسیاری از دانشگاه‌ها به اشتباه واژه دانشجومحوری بکاربرده می‌شود یا حتی برخی از اساتید آشنایی کامل با نحوه طراحی طرح درس ندارند. این مقاله با هدف شفاف‌سازی واژه دانشجومحوری از طریق آشناسازی با نحوه نگارش طرح درس و مشخص کردن حد و مرز مداخلات دانشجویان در طرح درسی صورت گرفت. 

کلیدواژه‌ها

  • دانشجو
  • دانشگاه
  • تدریس
  • XML
  • اصل مقاله 579.68 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Karimi Moonaghi H, Khorashadizadeh F.
Nursing curriculum in some developed
countries and proposed way of applying it
in the Iranian nursing curriculum a
comparative study. Journal of Nursing
Education. 2015; 4 (2):38-4.
2. Raines D. Lynn C. CAN-Care: An
Innovative Model of Practice-Based
Learning. International Journal of Nursing
Education Scholarship. 2006; 3(1)23-32.
3. Yazdani J. Hassani M. A study on the
level of conformity between the objective
of curriculum guidelines at the elementary
and middle school and official objectives
of the supreme council of education.
Journal of curriculum studies. 2011; 6(20):
58-7.
4. Harden R. Evaluation or revolution and
the future of medical education: replacing
the oak tree. Medical teacher. 2000;
22(5):435-53.
5. Noruzi R, Nosrati K, Hatami M, Motaghi
Z. Investigating the relationship between
university atmosphere and students'
academic motivation (communication,
participatory, student-centered, spiritual)
(Case study: Isfahan University students).
Culture in The Islamic University. 2015;
5(1)
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,323
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,692
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 5-1
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 579.68 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,323
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,692

APA

درخشانفرد, سمیرا , صیاح, گلستان و بابایی, حمیده . (1401). نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.57594.1153

MLA

درخشانفرد, سمیرا , , صیاح, گلستان , و بابایی, حمیده . "نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.57594.1153

HARVARD

درخشانفرد, سمیرا, صیاح, گلستان, بابایی, حمیده. (1401). 'نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.57594.1153

CHICAGO

سمیرا درخشانفرد , گلستان صیاح و حمیده بابایی, "نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 5-1, doi: 10.22038/hmed.2021.57594.1153

VANCOUVER

درخشانفرد, سمیرا, صیاح, گلستان, بابایی, حمیده. نقدی بر برداشت های اشتباه از واژه دانشجومحوری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.57594.1153

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب