نویسندگان
1
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
2
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیامنور ارومیه، ارومیه، ایران
3
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
,
نوع مقاله : نامه به سردبیر
چکیده
دانشجومحوری به معنای درگیر کردن دانشجویان در کل فرایند یاددهی و یادگیری است. به عبارتی این واژه علاوه بر فعالیت حین تدریس به فعالیتهای پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس اشاره دارد. در بسیاری از موارد وقتی صحبت از واژه دانشجومحوری میشود اشاره به یک روش تدریس تعاملی و فعالانه دارد. در حالیکه مفهوم واژه دانشجومحوری فراتر از یک روش تدریس میباشد که در آن دانشجویان به شکل کاملاً فعالانه در امر تدریس دخالت دارند. در استراتژی دانشجومحوری، استاد با آماده کردن پیشنویس طرح درس از دانشجویان میخواهد که در بخشهای مشخص شده اظهار نظر نمایند و در نهایت با توافق جمعی آن را تصویب نهایی نمایند و به آن عمل کنند. در بسیاری از دانشگاهها به اشتباه واژه دانشجومحوری بکاربرده میشود یا حتی برخی از اساتید آشنایی کامل با نحوه طراحی طرح درس ندارند. این مقاله با هدف شفافسازی واژه دانشجومحوری از طریق آشناسازی با نحوه نگارش طرح درس و مشخص کردن حد و مرز مداخلات دانشجویان در طرح درسی صورت گرفت.
1. Karimi Moonaghi H, Khorashadizadeh F.
Nursing curriculum in some developed
countries and proposed way of applying it
in the Iranian nursing curriculum a
comparative study. Journal of Nursing
Education. 2015; 4 (2):38-4.
2. Raines D. Lynn C. CAN-Care: An
Innovative Model of Practice-Based
Learning. International Journal of Nursing
Education Scholarship. 2006; 3(1)23-32.
3. Yazdani J. Hassani M. A study on the
level of conformity between the objective
of curriculum guidelines at the elementary
and middle school and official objectives
of the supreme council of education.
Journal of curriculum studies. 2011; 6(20):
58-7.
4. Harden R. Evaluation or revolution and
the future of medical education: replacing
the oak tree. Medical teacher. 2000;
22(5):435-53.
5. Noruzi R, Nosrati K, Hatami M, Motaghi
Z. Investigating the relationship between
university atmosphere and students'
academic motivation (communication,
participatory, student-centered, spiritual)
(Case study: Isfahan University students).
Culture in The Islamic University. 2015;
5(1)