• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2

    نویسندگان

    • محمدرضا رزم ارا 1
    • محمد رضا جانی 2
    • علی عرب احمدی 3
    • اسما نیکخواه بیدختی 4
    • نرگس کدخدا 5
    • فرحناز پاینده 5
    • الهام محمودی 5

    1 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری قائن، دانشگاه آزاد، بیرجند، بیرجند، ایران.

    2 گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

    3 گروه بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

    4 دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

    5 دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.57187.1145
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: دیابت از گروه بیماری‌های متابولیک و اختلال چند عاملی است که با افزایش مزمن قند خون شناخته شده و به‌عنوان اپیدمی خاموش نام برده می‌شود. امروزه مراقبت و کنترل بیماری‌های مزمن خصوصا دیابت اهمیت ویژه‌ای داشته به‌طوری‌که، به کارگیری برنامه‌های آموزشی مرتبط با سلامتی برای بیماران یک ضرورت بوده و می‌تواند کلیه ابعاد زندگی آنها را بهبود ببخشد. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی و درمانی شهرستان قائن انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی 60 نفر از بیماران دیابتی مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی و درمانی شهرستان قائن در سال 1395 انجام گردید که به‌طور تصادفی با پرتاپ سکه، نمونه‌ها به دو گروه آموزش از طریق روش پمفلت و سخنرانی تقسیم شدند. از دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و خودمراقبتی به‌عنوان ابزار در این مطالعه استفاده شد و با استفاده از نرم‌افزار 16 spss و با آزمون‌های فیشر، کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوجی اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که قبل و بعد از مداخله آموزشی، بین دو روش آموزش به روش سخنرانی و پمفلت، میانگین نمره حیطه‌های رفتارهای خودمراقبتی افراد تفاوت معناداری از نظر آماری نداشتند. اما مداخله آموزشی به‌صورت مجزا در هر یک از دو گروه، نشان‌دهنده تفاوت معنی‌داری در نمره حیطه‌های رفتارهای خودمراقبتی در قبل و بعد از مداخله آموزشی در آن گروه بود (p<0.001) .
نتیجه گیری: آموزش رفتارهای خودمراقبتی مبتنی بر هر دو روش آموزشی، موجب ارتقای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع 2 شد. 

کلیدواژه‌ها

  • خودمراقبتی
  • سخنرانی
  • پمفلت
  • دیابت نوع دو
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Ahmadi A, Hasanzadeh J, Rajaefard A.
Metabolic control and care assessment in
patients with type 2 diabetes in
Chaharmahal & Bakhtiyari Province 2008.
Iranian Journal of Endocrinology and
Metabolism. 2009; 11(1).
2. Shirinzadeh M, Shakerhosseini R.
Nutritional value assessment and adequacy
of dietary intake in type 2 diabetic
patients. Iranian Journal of Endocrinology
and Metabolism. 2009;11(1): 25-32.
3. Imperatore G, Boyle JP, Thompson TJ,
Case D, Dabelea D, Hamman RF, et al.
Projections of type 1 and type 2 diabetes
burden in the US population aged< 20
years through 2050: dynamic modeling of
incidence, mortality, and population
growth. Diabetes care. 2012;35(12): 2515-
20.
4. Lotfi MH, Saadati H, Afzali M.
Prevalence of diabetes in people aged≥ 30
years :the results of screen-ing program of
Yazd Province, Iran, in 2012. Journal of
research in health sciences. 2013;14(1):
88-92.
5. Hinkle j, Cheever K. Metabolic and
Endocrin. Brunner and Suddarth 2014 text
book of Medical Surgical Nursing 13 ed.
Tehran :Jameenagar; 2014.
6. Delavari A, Mahdavi Hazaveh A,
Norozi Nejad A, Yarahmadi Sh TM. The
National Diabetes Prevention and Control
Programme. Iranian Health Ministry
Diseases Management Centre 2nd Ed
Tehran: Seda Publishing Center .2003.
7. Harris MA, Wysocki T, Sadler M,
Wilkinson K, Harvey LM, Buckloh LM, et
al. Validation of a structured interview for
the assessment of diabetes self-
management. Diabetes care. 2000;23(9):
1301-4.
8. Howells LA. Self-efficacy and diabetes:
why is emotional ‘Education’Important
and how can it be achieved? Hormone
Research in Paediatrics. 2002;57(Suppl.
1):69-71.
9. Afshari M, Tol A, Taghdisi M, Azam K.
The effect of the combinatorial program
on improving foot care in type 2 diabetic
patients referred to diabetes clinic of
Samirom city: Application of BASNEF
model. J Health Syst Res. 2014:1697-707.
10. Asghari M, Naghibi S. An
Investigation of the Effect of Training on
Self-Care Promotion in Type 2 Diabetic
Patients in Noor Health Center in 2015.
Health Research in Community .
2015;1(2): 8-22.
11. Jalilian F, Zinat Motlagh F, Solhi M.
Effectiveness of education program on
increasing self management among
patients with type II diabetes. scientific
journal of ilam university of medical
sciences. 2012;20(1):26-34.
12. Shirazi M ,Anousheh M, Rajab A. The
effect of self care program education
through group discussion method on
knowledge and practice in diabetic
adolescent girls referring to Iranian
Diabetes Society. Iranian Journal of
Medical Education. 2011; 10(5).
13. Abbasian M ,Delvarianzadeh M.
Evaluation of diabetes complications in
patients referred to Shahroud Diabetes
Clinic Knowledge and Health
2007;2(2):17-21.
14. Seyam S, Hiedarnia A, Tavafian S.
Self-caring behaviors among cardiac
patients after coronary artery bypass graft
surgery. Journal of Guilan University of
medical sciences. 2011;20(79):9-31.
15. Naderimagham S, NIKNAMI S,
Abolhassani F, Hajizadeh E. Development
and psychometric properties of perceived
self-efficacy scale (SES) for self-care in
middle-aged patients with diabetes
mellitus type 2013.
16. Ghafourifard M, Ebrahimi H. The
effect of Orem's self-care model-based
training on self-care agency in diabetic
patients. Avicenna Journal of Nursing and
Midwifery Care. 2015;23(1):5-13.
17. Song M, Choe MA, Kim KS, Yi MS,
Lee I, Kim J, et al. An evaluation of
Web‐based education as an alternative to
group lectures for diabetes
self‐management. Nursing & health
sciences. 2009;11(3):277-84.
18. Amini M, Afshin-Nia F, Bashardoost
N, Aminorroaya A, Shahparian M, Kazemi
M. Prevalence and risk factors of diabetes
mellitus in the Isfahan city population
(aged 40 or over) in 1993. Diabetes
research and clinical practice.
1997;38(3):90-185.
19. Shabbidar S, Fathi B. Effects of
nutrition education on knowledge and
attitudes of type 2 diabetic patients.
Journal of Birjand University of Medical
Sciences. 2007;14(1).
20. Parizad N, Hemmati M, Khalkhali H.
Promoting self-care in patients with type 2
diabetes: tele-education. Hakim Research
Journal. 2013;16(3):220-27.
21. Estaqamati A, Hasabi M, Halabchi F.
Prescribing exercise in patients with type 2
diabetes. Iranian Journal of Diabetes and
Metabolism. 2008;7(7):251-61.
22. Kashfi S, Khani A, Bahadori R,
Hatami M. Evaluation of the effects of
educating about nutrition and jogging on
the blood sugar of type II diabetic patients
of a clinic in Shiraz, Iran. Hakim Research
Journal. 2009;12(3):54-60.
23. Seyedi-Andi SJ, Heidari H, Sefidhaji
S, Ghanbari M. The Effect of E-Learning
on Self-Care Behaviors of People with
Type 2 Diabetes Mellitus in Babol. Iranian
Journal of Health Education and Health
Promotion. 2018;6(4):376-82.
24. Karbalai Harafteh F, Karami Mohajeri
Z, Kia S. The Effect of Self-care Training
on Perceived Stress, Health Literacy, and
Self-care Behaviors in Women with
Gestational Diabetes. Community Health
Journal. 2020;14(2):9-30.
25. ebrahimi s, hemmati maslakpak m,
mahmoudfakhe h. The Effect Of Positive
Thinking Skills Training On Self-Efficacy
And Clinical Tests Of Patients With Type
2 Diabetes Referring To Imam Khomeini
Hospital Of Mahabad, Iran In2019-2020.
Nursing and Midwifery Journal.
2021;18(12):942-55.
26. Shamsizadeh M, Shaadi S,
Mohammadi Y, Borzou SR. The Effects of
Education and Telephone Nurse Follow-
Up (Tele-Nursing) on Diabestes
Management Self–Efficacy in Patients
with Type 2 Diabetic Referred to
Hamadans Diabetes Center in 2018.
Avicenna Journal of Nursing and
Midwifery Care. 2021;29(2): 81-90.
27. Jacobson AM, De Groot M, Samson
JA. The evaluation of two measures of
quality of life in patients with type I and
type II diabetes. Diabetes care.
1994;17(4):267-74.
Journal of Health Education and Health
Promotion. 2018;6(4):376-82.
24. Karbalai Harafteh F, Karami Mohajeri
Z, Kia S. The Effect of Self-care Training
on Perceived Stress, Health Literacy, and
Self-care Behaviors in Women with
Gestational Diabetes. Community Health
Journal. 2020;14(2):9-30.
25. ebrahimi s, hemmati maslakpak m,
mahmoudfakhe h. The Effect Of Positive
Thinking Skills Training On Self-Efficacy
And Clinical Tests Of Patients With Type
2 Diabetes Referring To Imam Khomeini
Hospital Of Mahabad, Iran In2019-2020.
Nursing and Midwifery Journal.
2021;18(12):942-55.
26. Shamsizadeh M, Shaadi S,
Mohammadi Y, Borzou SR. The Effects of
Education and Telephone Nurse Follow-
Up (Tele-Nursing) on Diabestes
Management Self–Efficacy in Patients
with Type 2 Diabetic Referred to
Hamadans Diabetes Center in 2018.
Avicenna Journal of Nursing and
Midwifery Care. 2021;29(2): 81-90.
27. Jacobson AM, De Groot M, Samson
JA. The evaluation of two measures of
quality of life in patients with type I and
type II diabetes. Diabetes care.
1994;17(4):267-74
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,806
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,256
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 1
خرداد 1402
صفحه 63-54
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,806
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,256

APA

رزم ارا, محمدرضا , جانی, محمد رضا , عرب احمدی, علی , نیکخواه بیدختی, اسما , کدخدا, نرگس , پاینده, فرحناز و محمودی, الهام . (1402). تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(1), 63-54. doi: 10.22038/hmed.2021.57187.1145

MLA

رزم ارا, محمدرضا , , جانی, محمد رضا , , عرب احمدی, علی , , نیکخواه بیدختی, اسما , , کدخدا, نرگس , , پاینده, فرحناز , و محمودی, الهام . "تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 1, 1402, 63-54. doi: 10.22038/hmed.2021.57187.1145

HARVARD

رزم ارا, محمدرضا, جانی, محمد رضا, عرب احمدی, علی, نیکخواه بیدختی, اسما, کدخدا, نرگس, پاینده, فرحناز, محمودی, الهام. (1402). 'تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(1), pp. 63-54. doi: 10.22038/hmed.2021.57187.1145

CHICAGO

محمدرضا رزم ارا , محمد رضا جانی , علی عرب احمدی , اسما نیکخواه بیدختی , نرگس کدخدا , فرحناز پاینده و الهام محمودی, "تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 1 (1402): 63-54, doi: 10.22038/hmed.2021.57187.1145

VANCOUVER

رزم ارا, محمدرضا, جانی, محمد رضا, عرب احمدی, علی, نیکخواه بیدختی, اسما, کدخدا, نرگس, پاینده, فرحناز, محمودی, الهام. تأثیر آموزش به روش سخنرانی و پمفلت بر خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع 2. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(1): 63-54. doi: 10.22038/hmed.2021.57187.1145

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب