مقدمه: تعویقانداختن وظایف آموزشی اهمالکاری تحصیلی نامیده میشود و به احساس عدم کفایت آموزشی، فرسودگی آموزشی گفته میشود. اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی آموزشی با عملکرد نامناسب آموزشی همراه میباشند. این مطالعه مقطعی با هدف تعیین وضعیت اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی و پیشبینیکنندههای آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به انجام رسید. روش کار: این مطالعه بر روی 198 دانشجو به روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها مشتمل بر مشخصههای جمعیتشناختی، ابزار اهمالکاری تحصیلی سولومون و اثبلوم و پرسشنامه فرسودگی آموزشی ماسلاخ بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماریt.test ،ANOVA ، پیرسون کرولیشن و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرمافزارSPSS(19) مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت و مقدار 05/0 > P بهعنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار اهمالکاری تحصیلی73/11 ± 79/55 و فرسودگی آموزشی36/16 ± 25/52 بود. آزمون پیرسون همبستگی مثبت و معناداری بین فرسودگی آموزشی و اهمالکاری تحصیلی نشان داد (01/0P< ). دانشجویان رشته کاردرمانی نسبت به دانشجویان سایر علوم توانبخشی از فرسودگی آموزشی بیشتری رنج میبردند ( 002/0 = P ، 372/5 = F ). رشته تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی از عوامل پیشبینیکننده فرسودگی آموزشی بودند ( 001/0>P). این دو مؤلفه 43/51 درصد فرسودگی آموزشی در میان رشتههای علوم توانبخشی تبیین میکردند. نتیجه گیری: اهمالکاری تحصیلی و رشته تحصیلی از عوامل پیشبینیکننده فرسودگی آموزشی بودند. دانشجویان کاردرمانی بیشترین مقدار فرسودگی آموزشی را داشتند. جهت کنترل فرسودگی آموزشی، انجام برنامههای مداخلاتی مناسب با توجه به رشته تحصیلی و مقدار اهمالکاری تحصیلی توصیه میگردد.
صالحی, لیلی, & پالیزبان, فریبرز. (1401). اهمالکاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیشبینیکنندههای آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152
MLA
لیلی صالحی; فریبرز پالیزبان. "اهمالکاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیشبینیکنندههای آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 4, 1401, 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152
HARVARD
صالحی, لیلی, پالیزبان, فریبرز. (1401). 'اهمالکاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیشبینیکنندههای آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), pp. 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152
VANCOUVER
صالحی, لیلی, پالیزبان, فریبرز. اهمالکاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیشبینیکنندههای آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(4): 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152