• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران

    نویسندگان

    • لیلی صالحی 1
    • فریبرز پالیزبان 2

    1 مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط و گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت (HSE)،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایر ان

    2 گروه اموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.57556.1152
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: تعویق‌انداختن وظایف آموزشی اهمال‌کاری تحصیلی نامیده می‌شود و به احساس عدم کفایت آموزشی، فرسودگی آموزشی گفته می‌شود. اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی آموزشی با عملکرد نامناسب آموزشی همراه می‌باشند. این مطالعه مقطعی با هدف تعیین وضعیت اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی و پیش‌بینی‌کننده‌ها‌ی آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به انجام رسید.
روش کار: این مطالعه بر روی 198 دانشجو به روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گرد‌آوری داده‌ها مشتمل بر مشخصه‌های جمعیت‌شناختی، ابزار اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و اثبلوم و پرسشنامه فرسودگی آموزشی ماسلاخ بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماریt.test ،ANOVA ، پیرسون کرولیشن و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرم‌افزارSPSS(19)  مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرارگرفت و مقدار 05/0 > P به‌عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار اهمال‌کاری تحصیلی73/11 ± 79/55 و فرسودگی آموزشی36/16 ± 25/52 بود. آزمون پیرسون همبستگی مثبت و معناداری بین فرسودگی آموزشی و اهمال‌کاری تحصیلی نشان داد (01/0P< ). دانشجویان رشته کاردرمانی نسبت به دانشجویان سایر علوم توانبخشی از فرسودگی آموزشی بیشتری رنج می‌بردند ( 002/0 = P ، 372/5 = F ). رشته تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی از عوامل پیش‌بینی‌کننده فرسودگی آموزشی بودند ( 001/0>P). این دو مؤلفه 43/51 درصد فرسودگی آموزشی در میان رشته‌های علوم توانبخشی تبیین می‌کردند.
نتیجه گیری: اهمال‌کاری تحصیلی و رشته تحصیلی از عوامل پیش‌بینی‌کننده فرسودگی آموزشی بودند. دانشجویان کاردرمانی بیشترین مقدار فرسودگی آموزشی را داشتند. جهت کنترل فرسودگی آموزشی، انجام برنامه‌های مداخلاتی مناسب با توجه به رشته تحصیلی و مقدار اهمال‌کاری تحصیلی توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

  • اهمال کاری تحصیلی
  • فرسودگی آموزشی
  • علوم توانبخشی
  • XML
  • اصل مقاله 1.89 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • ضمیمه1.docx
  • تصویر
  • ضمیمه 2.docx
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Kandemir M. Reasons of academic
procrastination: self-efficacy, life satisfaction
and demographic variables. Procedia Social
and Behavioral. 2014;152:188-193.
2.Balkis M. The relationship between
academic procrastination and student burnout.
H.U. Journal of Education. 2013;28(1):68-78.
3. Shirin FE. Academic procrastination among
undergraduate’s school of physical education
and sport: Role of general procrastination,
academic motivation and academic self-
efficacy. Educational Research and Reviews.
2011;6(5):447-55.
4. Balkis M, Ve Duru E. Prevalence of
academic procrastination behavior among pre-
service teachers, and its relationships with
demographics and individual preferences.
Journal of Theory and Practice in Education.
2009;5(1):18–32.
5.Ŏzer BU, Demir A, Ferrari J. Exploring
Academic Procrastination among Turkish
student. Possible gender differences in
prevalence and Reasons. The Journal of social
Psychology. 2009;149(2):241-257.
6. Klassen RM, Ang RP, Chong WH,
Krawchuk LL, Huan VS, Wong IYF, Yeo LS.
Academic procrastination in two settings:
Motivation correlates, behavioral patterns, and
negative impact of procrastination in Canada
and Singapore. Applied Psychology: An
International Review. 2010;59(3):361-379.
7. Tavakoli M. Study of the prevalence of
academic procrastination among students and
its relationship with demographic
characteristics preferences of study time/and
purpose of entering university. Quarterly of
educational psychology. 2013;28:99-121.
8. Savari K. Study investigates the prevalence
of academic procrastination among boys and
girl’s students of Ahwaz. Social cognition.
2013;1(2):62-68.
9. Çakir S, Akça F, Kodaz AF, Tulgarer S.
The Survey of Academic Procrastination on
high school students with term of School.
Burn out and learning Styles. Procedia- Social
and Behavioral Sciences. 2014;114:654-662.
10.Hashemi L, Latifian M. Perfectionism and
Academic Procrastination: Study of
Mediational Role of Test Anxiety. Journal of
Personality and Individual differences.
2013;2(3):73-99.
11.Divaris K, Polychronopoulou A, Taoufik
K. Stress and Burnout in Postgraduate Dental
Education. European Journal of Dental
Educatıon. 2012;16(1):35-42.
12. Aypay A. Secondary School Burnout Scale
(SSBS). Educational Sciences in Theory and
Practice. 2012;12(2):773-788.
13. Çakir S, Akça F, Kodaz AF, Tulgarer S.
The Survey of Academic Procrastination on
high school students with term of School.
Burn out and learning Styles. Procedia- Social
and Behavioral Sciences. 2014;114:654-662.
14. Yang HJ. Factors affecting student burnout
and academic achievement in multiple
enrollment programs in Taiwan’s technical–
vocational colleges. International Journal of
Educational Development. 2004;24:283-301.
15. Jacobs, S. Dodd D. Student burnout as a
function of personality, social support, and
workload. Journal of College Students
Development. 2003;44(3):291-303.
16. Sharifirad F, Nourozi K, Hosseini Ma,
Asayesh H, Nourozi M. Related factors and
academic burnout in nursing and paramedic’s
students in 2014.Nuring Education.
2014;3(3):59-68.
17. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic
procrastination: Frequency and cognitive-
behavioral correlates. Journal of Counseling
Psychology. 1984;31:503–509.
19. Jokar B, Delavar M. The relationship
between procrastination and goals. Quartery
Journal of New Thoughts on Education.
2007;3(3-4):61-80.
18. Schaufeli WB, Martnez I, Marqus -Pinto
A, Salanova M, Bakker A. Burnout and
engagement in university students: A cross -
national study. Journal of Cross-Cultural
Studies. 2002;33:464-481.
20. Rostami Z, Abedi M, Schuffli V.
Standardication of Maslash burnout inventory
among female student at university of Isfahan.
New Educational Approach. 2011;6(1):21-38.
[Persian]
21. Tamadoni M, Hatami M, Hashemi Razini
H. General self-efficacy, academic
procrastination and academic achievement in
University students.Educational Psychology.
2010;6(17):66-88.
22. Rafii F, Saremi F, Rasouli F, Najafi
Ghezeljeh T, Haghani H. The relationship
between Academic Procrastination, Academic
Achievement and Self-Efficacy in Nursing
Students of Tehran University of Medical
sciences. Iranian Journal of Medical
Education. 2014;14(1):32-40.
23. Backovic DV, Zivojinovic JI, Makismovic
J, Maksimovic M. Gender differences in
academic stress and burnout among medical
students in final years of education.
Psychiatria Danubina. 2012;24(2):175-81.
24. EL-Masry R, Ghreiz SM, Hela RM,
Adudeh AM, Shames T. Perceived stress and
burnout among medical students during the
clinical period of their education. Ibnosia
Journal of Medicine Biomedical Science
(IJMBS). 2013:179-187.
25. Rudman A, Gustavsson JP. Burnout during
nursing education predicts lower occupational
preparedness and future clinical performance.
A longitudinal study. International Journal of
Nursing studies. 2012;49(8):988-1001.
26. Mozayan M, Rezaee M, Kalantari M,
Tabatabaee SM. A Survey on Burnout and
Related Factors among Occupational
Therapists in Iran. The Scientific Journal of
Rehabilitation Medicine. 2011;1(1):44-53.
27. Chow HPH. Procrastination among
Undergraduate Students: Effects of Emotional
Intelligence, School Life, Self-Evaluation, and
Self-Efficacy. Alberta Journal of Educational
Research. 2011;57(2):234-240.
28. BadriGargari R, Sabouri H, Norzad F.
Academic procrastination: The relationship
between causal attribution styles and
behavioral postponement. Iranian Journal of
Psychiatry and Behavioral Sciences.
2011;5(2):76-82.
29. Tamdoni M, Hatami M, Hashemi HR.
Self-Efficacy, educational procrastination and
university students’ educational improvement.
Journal of Psychology & Education.
2010;17(6):65-85.
30.Abassi M, Dargahi SH. Role of
procrastination, self-regulation and
metacognition in predicting student’s
academic motivation. Bimonthly of Education
Strategies in Medical Sciences. 2014;7(5):273-
8.
31. Motii H, Heidari M, Sadat Sadeqi M.
Predicting academic procrastination during
self-regulated learning in Iranian first grade
high schoolm students. Educational
Psychology. 2013;8(24):50-72.
32. Kim KR, Sco EH. The relationship
between procrastination and academic
performance: a meta-analysis. Personality &
Individual differences. 2015;86:26-33.
33. Backovic DV, Zivojinovic JI,Maksimovic
J. Gender difference in academic stress and
burnout among medical students in final years
of education. Psychiatria Danubina.
2012;24(2):175-181.
34. Salmela-Alo K, Kiuru N, Pietikainen M, et
al. Does school matter? The role of school
context in adolescents’ school -related
burnout. European Psychologist.
2008;13(1):12-23.
35. Vaneerede W. A meta analytically derived
nomological network of procrastination.
Personality and Individual Differences.
2003;35:1401–1418.
36. Karami D. Prevalence of procrastination
among university students and its relationship
with anxiety and depression. Andisheh va
Raftar (Applied psychlogy). 2010;4(13):25-34.
37.Salehi L. Application of "Social Cognition
Theory" in predicting the factors affecting
academic procrastination among students of
Alborz University of Medical Sciences in
2018.J Med Edu Dev. 12(4):274-85
    • تعداد مشاهده مقاله: 4,543
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,035
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 4
دی 1401
صفحه 17-6
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.89 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • ضمیمه1.docx
  • تصویر
  • ضمیمه 2.docx
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 4,543
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,035

APA

صالحی, لیلی و پالیزبان, فریبرز . (1401). اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152

MLA

صالحی, لیلی , و پالیزبان, فریبرز . "اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 4, 1401, 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152

HARVARD

صالحی, لیلی, پالیزبان, فریبرز. (1401). 'اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), pp. 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152

CHICAGO

لیلی صالحی و فریبرز پالیزبان, "اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 4 (1401): 17-6, doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152

VANCOUVER

صالحی, لیلی, پالیزبان, فریبرز. اهمال‌کاری تحصیلی ، فرسودگی آموزشی و پیش‌بینی‌کننده‌های آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(4): 17-6. doi: 10.22038/hmed.2021.57556.1152

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب