• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)

    نویسندگان

    • آتنا گریوانی 1
    • ندا بهجتی 2
    • محبوبه منتظر عطائی 3
    • حسین کریمی 4

    1 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد- دانشکده علوم تربیتی مشهد، ایران.

    4 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.60017.1173
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: این مطالعه به‌منظور مقایسه عملکرد برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به‌شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی - مقطعی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان ورودی 1396 به تعداد 275 نفر (که تعداد 135 نفر به‌شیوه کورسی و تعداد 140 نفر نیز به‌شیوه برنامه ملی پزشکی) می‌باشند. روش نمونه‌گیری، سرشماری می‌باشد. برای تجزیه‌و‌‌تحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل استفاده شده است. داده‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفته است.
نتایج: بررسی میانگین پاسخ‌ها نشان می‌دهد معدل مقطع فیزیوپاتولوژی در گروه برنامه ترمی با شیوه‌ی کورسی 36/2±99/15 و معدل ترمی با شیوه برنامه ملی پزشکی، 14/1±70/16 به‌دست آمده است که حاکی از آن است که میانگین معدل ترمی برنامه ملی پزشکی نسبت به برنامه کورسی بالاتر است.
نتیجه گیری: با ارزیابی نمرات می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تغییر برنامه درسی مقطع فیزیوپاتولوژی از برنامه کورسی به برنامه ملی پزشکی، به جهت بهبود نسبی عملکرد تحصیلی دانشجویان که معدل آنها نسبت به برنامه‌ی کورسی بالاتر شده است می‌تواند به‌عنوان رویکرد مناسبی در جهت بهبود روند آموزش پزشکی مد نظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش پزشکی
  • برنامه درسی ملی
  • فیزیوپاتولوژی
  • ریفرم
  • XML
  • اصل مقاله 1.32 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Blake JE. The Consequential Effects of
High-Stakes Testing on Teacher Pedagogy.
Practice and Identity: Teacher Voices Disrupt the A
Priori [dissertation]. Knoxville, Tennessee:
University of Tennessee; 2008.
2. Loukzadeh Z. Mazloomy SS. Mirzaei M.
Strategies to improve the quality of medical
education. Journal of Medical Education and
Development. 2012;7(1): 71-74.
3. Zahedi M. Amir Maleki Tabrizi H. The
effectiveness of medical education from the
perspective of general medicine doctoral students
of Tehran University of Medical Sciences. Iranian
Journal of Medical Education. 2008; 7 (2): 289-98.
4. Yazdani S. Hatami S. General practitioner
in Iran. Tehran, Iran: Golbahar; 2004.
5. Heidari AA. Ghazi Moghaddam M.
Ebrahimi Garoui H. Challenges of general
medicine education in medical school of Mashhad
University of Medical Sciences. Qualitative Study.
Horizon of medical education development.
2021;12(3):35-49 .
6. Harelkin Bishop M. Soul-to-soul:
deconstructing defiict thinking in the classroom:
University of Saskatchewan. Saskatoon; 2013.
7. Alshynbayeva Z. Sarbassova K. Galiyeva
T. Kaltayeva G. Bekmagambetov A. On
Anticipatory Development of Dual Education
Based on the Systemic Approach. International
Journal of Environmental and Science Education.
2016;11(18):12540-50.
8. Zamani Z. Asadi I. Ameri Z. The need to
modify the educational curriculum of medical
sciences according to the coronavirus (COVID-19).
Horizon of medical education development.
Mashhad; 2021;13(3)95-85.
9. Saburi S. Etemad Ahri A. Maki Al-Agha
Badi A. Emadzadeh A. Curriculum model design
with a hidden and neglected curriculum approach
with regard to health system transformation and
innovation plan packages. Horizon of Development
of Medical Education. 2020;11(3):84-59.
10. Sum S. Alinegad S. Rastgar Z. Tashakkori
F. Khani A. Pourghasem M. Basic Science
Lecturer’s Perspectives on Integration in Babol
University of Medical Sciences. Iranian Journal of
Medical Education. 2013;12(11):807-16.
11. Dadvar L. Dadgari A. Mirzaei M. Rezaei
M. Assessing the achievement of the goals of
teaching basic clinical nursing skills by ASKI
method to final year nursing students in the ICU.
Journal of Knowledge and Health. 2014;9(4):31-24.
12. Dick MLB. King DB. Mitchell GK. Kelly
GD. Buckley JF. Garside SJ. Vertical Integration in
Teaching And Learning (VITAL): an approach to
medical education in general practice. Medical
journal of Australia. 2007;187(2):133-5.
13. Jones R. Higgs R. De Angelis C. Prideaux
D. Changing face of medical curricula. The Lancet.
2001;357(9257):699-703.
14. Valizadeh M. Mousavi Nasab N. Ahmadi
A. Rostami A. Comparison of course program with
semester of offering physiopathology courses in
Zanjan University of Medical Sciences. Iranian
Journal of Medical Education. 2013;13(3):201-11.
15. Yamani N. Shaterjalali M. Curriculum
integration with emphasis on integration into
medical education. Iranian Journal of Medical
Education. 2012;11(9):1202-13.
16. Haqqani F. Alavi M. Introducing some
new approaches in the field of clinical education.
Iranian Journal of Education in Medical Sciences
(Special Issue on Education Development).
2010;10(5):801-806.
17. Bahramian F. Bahmani Aghababaei A.
Evaluation of the results of changing the
arrangement of anatomy and embryology courses
on the scores of medical students of Isfahan
University of Medical Sciences. 2010;8(30):83-77.
18. Gerivani A. Sadeghi T. Karimi Moonaghi
H. Zendedel A. Integrating of Anatomy and
Physiology courses in basic medical sciences (case
study in Mashhad Faculty of Medicine). Future of
Medical Education Journal. 2020;10(4):46-50.
19. Seif A. Educational measurement,
measurement and evaluation. Tehran: Doran
Publications; 2021.
20. Sarabadani J. Karimi H. Farahmandi N.
Shokri M. Salehi A. Explain practical strategies to
improve the level of professionalism of dental
students of Mashhad University of Medical
Sciences. Horizon of Development of Medical
Education. Mashhad; 2022;13(3)75-62.
21. Regulations for the general medical
doctorate course, approved by the sixty-seventh
session of the High Council for Medical Sciences
Planning. Ministry of Health, Treatment and
Medical Education. Tehran; 2017.
22. Yazdani S. Hatami S. General practitioner
in Iran. Tehran: Golbahar; 2004.
23. Bahari A. Puramin, Spiritual, Woody.
Integration of general medicine physiopathology
curriculum in Mashhad University of Medical
Sciences. Horizon of medical education
development. 2016;7(2):29-32.
24. Valizadeh M. Mousavi Nasab SN.
Ahmadi A. Rostami A. Comparison of course
program with semester of offering physiopathology
courses in Zanjan University of Medical Sciences.
Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(3):
201-11.
25. Valizadeh M. Mousavinasab SN.
Nahavandi F. Outcomes of Horizontal Integration
Program in Externship Phase of Medical Students.
Journal of Medical Education Development.
2011;3(5):56-62
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,759
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,029
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 4
دی 1401
صفحه 39-29
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.32 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,759
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,029

APA

گریوانی, آتنا , بهجتی, ندا , منتظر عطائی, محبوبه و کریمی, حسین . (1401). مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), 39-29. doi: 10.22038/hmed.2022.60017.1173

MLA

گریوانی, آتنا , , بهجتی, ندا , , منتظر عطائی, محبوبه , و کریمی, حسین . "مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 4, 1401, 39-29. doi: 10.22038/hmed.2022.60017.1173

HARVARD

گریوانی, آتنا, بهجتی, ندا, منتظر عطائی, محبوبه, کریمی, حسین. (1401). 'مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(4), pp. 39-29. doi: 10.22038/hmed.2022.60017.1173

CHICAGO

آتنا گریوانی , ندا بهجتی , محبوبه منتظر عطائی و حسین کریمی, "مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 4 (1401): 39-29, doi: 10.22038/hmed.2022.60017.1173

VANCOUVER

گریوانی, آتنا, بهجتی, ندا, منتظر عطائی, محبوبه, کریمی, حسین. مقایسه برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی، مورد مطالعه (دانشگاه علوم پزشکی مشهد). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(4): 39-29. doi: 10.22038/hmed.2022.60017.1173

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب