نویسندگان
1
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران
2
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران
3
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: در دوره پزشکی عمومی ، دوره کارورزی از مهم ترین مراحل آموزش بالینی است و عوامل متعددی بر نتایج استراتژیهای آموزش تأثیر میگذارد. یکی از مهم ترین این عوامل رضایتمندی دانشجویان از آموزش های ارائه شده می باشد. ما این مطالعه را با هدف بررسی میزان رضایتمندی کارورزان از دوره طب اورژانس طراحی کردیم.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی کارورزان طب اورژانس ، در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، اجرا شده است. رضایتمندی کاروزان از این دوره با استفاده از پرسشنامه طراحی شده توسط محققین که روایی و پایایی آن به تائید 7 تن از اساتید گروه رسیده است، بررسی شد. نظرسنجی پس از اتمام دوره و با استفاده از نظر سنجی آنلاین انجام و آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد.
نتایج: در مجموع84 کارورز در این مطالعه همکاری داشتند که 37 نفر (44%) مذکر و 47 نفر (56%) خانم بودند . در این بین بیشترین امتیاز مربوط به نظارت قاطع برای جلوگیری از واگذاری کشیک ها با 65 مورد(3/89% ) موافق بود و کمترین امتیاز مربوط به آموزش ایمنی و آموزش به بیمار با 9 مورد (8/48%) موافق بود . از کارگاه های آموزشی برگذار شده ، بیشترین رضایت از احیا پایه بالغین با 64 مورد (1/76 %) موافق بود.
نتیجه گیری: نتایج این نظرسنجی، نشان دهنده ، رضایتمندی بالای 50% فراگیران از دوره اورژانس و کارگاه های برگزار شده ، سرفصل های آموزشی ارائه شده و آموزش اثر بخش در این دوره بود. با توجه به کمترین میزان رضایت (2/51 %) از آموزش های ارائه شده در مبحث آموزش به بیمار و ایمنی ،این مبحث به سرفصل های آموزشی در دوره اضافه گردید. نظر سنجی دانشجویان راهی موثر جهت شناخت نیازها و در نتیجه ارائه خدمات آموزشی بهتر می باشد.
1. González Martínez JF. Pimienta Prieto JH.
Rivera Sánchez JDJ. Paredes Palma JC.
Assessment of satisfaction of undergraduate
intern medics according to an educative model
in the Hospital General de México. Revista
Médica del Hospital General de México.
2015;78(2):73-77.
2. Alemu AM. Cordier J. Factors influencing
international student satisfaction in Korean
universities. International Journal of
Educational Development. 2017;57(1):54-64.
3. Motefakker N. The Study of the Level of
Satisfaction of the Students of the Faculty of
Social Sciences with Welfare Services of
Imam Khomeini International University of
Qazvin. Procedia Economics and Finance.
2016;36(1):399-407.
4. Friedman NMG. Dingler BJ. Gorstein LN.
Epstein JA. Implementation of a Mental Health
Task Force in a collegiate-based emergency
medical services organization. J Am Coll
Health. 2020;68(5):460-64.
5. Guth TA. Overbeck MC. Roswell K. Vu TT.
Williamson KM. Yi Y. Hilty W. et al. Impact
of a Dedicated Teaching Attending Experience
on a Required Emergency Medicine Clerkship.
The Western Journal of Emergency Medicine.
2019;21(1):58-64.
6. Sricharoen P. Yuksen C. Sittichanbuncha Y.
Sawanyawisuth K. Teaching emergency
medicine with workshops improved medical
student satisfaction in emergency medicine
education. Advances in Medical Education and
Practice. 2015;6(1):77-81.
7. Avegno J. Leuthauser A. Martinez J. Marinelli
M. Osgood G. Satonik R. Medical student
education in emergency medicine: do students
meet the national standards for clinical
encounters of selected core conditions? Journal
of Emergency Medicine. 2014;47(3):328–32.
8. Mehrpour O. Bijari B. Javadinia SA. The
Study of Medical Students Satisfaction with
Active Participation in the Presentation of the
Topic of Poisoning. Future of Medical
Education. 2014:4(1);1-2 .
9. Bozorgi F. Pashaei SM. Assadi T. Sazgar M.
Yousefi M. Montazer SH. Hosseininejad SM.
Evaluation of medical internship students'
satisfaction with education in the hospital
emergency department. European Journal of
Molecular & Clinical Medicine.
2021;7(1):4462-71