چکیده
مقدمه: علیرغم نیازجدی دانشجویان به مشاوره در طول تحصیل، به علت عدم آگاهی و مهارت کافی و مناسب در انجام وظایف مشاوره، ارتباط مناسبی بین دانشجویان و اساتید مشاور برقرار نمی شود. در این مطالعه اثربخشی کارگاه توانمندسازی اساتید مشاور به روش ایستگاهی در افزایش دانش اعضای هیات علمی پیرامون مشکلات دانشجویان و تاثیر آن بر تغییر نگرش اعضای هیات علمی پیرامون وظایف اساتید مشاور مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: این مطالعه مداخله ای تک بازویی قبل و بعد با مشارکت 62 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی بجنورد انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش؛ بخش اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی، بخش دوم مربوط به سنجش میزان آگاهی اعضای هیأت علمی پیرامون مشکلات دانشجویان و بخش سوم ارزیابی نگرش اعضای هیأت علمی در مورد وظایف اساتید مشاور جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم گراف پدپریزم استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد برگزاری این کارگاه سبب افزایش معنادار دانش اعضای هیات علمی در زمینههای مختلف آموزشی، پژوهشی، حمایت روانی و امکات رفاهی بجز فعالیتهای مکمل و فوق برنامه می گردد. همچنین ارتقای نگرش اعضای هیات علمی در زمینههای مختلف بجز هدایت تحصیلی و پیشگیری از مشکلات روحی و روانی دانشجویان پس از برگزاری کارگاه مشاهده شد.
نتیجه گیری: کارگاه آموزشی استاد مشاور به روش ایستگاهی ضمن تغییر نگرش اعضای هیات علمی پیرامون وظایف استاد مشاور، می تواند بصورت موثری سبب ارتقای دانش اعضای هیات علمی پیرامون مشکلات دانشجویان گردد.
کلیدواژهها