,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: سلامت انسان یکی از ابعاد مهم در مراقبتهای پزشکی است. در این میان، داروخانه در دسترس ترین عضو گروه خدمات سلامت است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان دانش، مهارت و نگرش تکنیسینهای داروخانه شهر اهواز طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و ارائه پودمان آموزشی مناسب بود.
روش کار: روش این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش(720 تکنیسین)، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی میزان دانش، مهارت و نگرش تکنیسین داروخانه با گزینههای خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد بهصورت تصادفی بین 250 نفر توزیع شد اما فقط 130 پرسشنامه تکمیل شد. سپس دادههای جمعآوریشده با نرمافزار SPSS24 در دو بخش توصیفی(شاخصهای فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمونt تک نمونهای، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه) تجزیهوتحلیل گردید.
نتایج: با توجه به نتایج آزمونهای آماری، میزان تسلط تکنیسینها بر اساس خوداظهاری در پرسشنامه، در ابعاد دانش، مهارت و نگرش بهطور معناداری بیش از میانگین مورد انتظار بود(0/001 ˂p)؛ بین میانگین نمرات تکنیسینها بر اساس رشته تحصیلی در متغیرهای دانش، نگرش و مهارت تفاوت معناداری وجود ندارد (p >0/05)؛ اما بین تکنیسینها به تفکیک سابقه در میانگین دانش، مهارت و نگرش تفاوت معنادار وجود دارد(p≤0/001).
نتیجه گیری: بهطورکلی نتایج این مطالعه نشان داد که تکنسین داروخانه ها به عنوان ارائه دهنده خدمات دارویی معضل بسیار بزرگی در بخش نیروی انسانی برای کادر درمان و سلامت و بهویژه بیماران ایجاد کردهاند. برای حل این مهم و جهت جلوگیری از بروز فاجعه انسانی، باید به فکر بازنگری عمیق و اساسی بود.
- Mir Saeid S, Mirzaii M, Haghshen E, Dargahi H.
Investigating the Distribution of Specialist
Manpower in Hospitals of Tehran University of
Medical Sciences. Tehran Medical Faculty Journal.
2013; 7 (5): 432-0446. [In Persian]
2. PoyaKian M, Sarmi M, Etamed K, Shafaq H.
Investigating the ergonomic issues of pharmacies:
a guided qualitative study. Work at Safety and
Health of Journal. 2018; 8 (3): 265-282. [In
Persian]
3. Mortazavi S, Hajebi G. The study of issues and
problems related to the management and
provision of pharmaceutical services in the
hospitals affiliated to Shahid Beheshti University
of Medical Sciences. Journal of the Faculty of
Medicine. 2002; 26 (3): 205-215. [In Persian]
4. Zahiri R, Taheri M. Satisfaction rate of clients to
urban and rural health centers covered by the
University of Medical Sciences and Health Services
of Markazi province from the service delivery
system. Journal of School of Public Health and
Institute of Public Health Research. 2010; 8
(3):61-72. [In Persian]
5. Yaqubi M, Navidian A, Chirkhta Gargiche A,
Chakor Zerai F, Salehniaa H. The rate of
medication errors in nursing and non-nursing
students and their failure to report them from
their point of view. Quarterly Journal of Nursing
and Physician in Razm. 2015; 6 (3):5-11. [In
Persian]
6. Sher Bafchizadeh Z, Soori S, Rostami Z, Aghili
Dehkordi G. Occurrence and spread of medication
errors by nurses in the selected educational
hospital of Isfahan city. Journal of Health
Admistration. 2019; 21 (74):75-86. [In Persian]
7. Samundeeswari G, Muthamilselvi. Nurses
Knowlege on Prevention of Medication Error.
JMSCR. 2018; 6 (3):269-274.
8. Hashemian F, Farzian M, Bakhshaei M.
Evaluation of prevalence, distribution and types of
drug errors reported in Besat Medical Center of
Hamadan during 2014-2015. Medical Science
Journal of Islamic Azad University. 2019; 29
(3):267-284. [In Persian]
Shakeri F,9. Gholami H, Salehian M, Bagharian F,
In-service Training Courses as an Important
Approach for Empowerment and Development of
Organizational Human Capital. Horizon of Medical
Education Development. 2022;13(4):49-60. [In
Persian]
- 10. Moghadas T, Nouri A. The Effect of in-Service
Training on Physician's Productivity in Health
Centers:
A Semi Experimental Study. Journal of Healthcare
Management. 2019; 9 (4): 19-27. [In Persian]
11. Khannifar H. Modular Education. From theory
to practice. Tehran: Samt; 2007. [In Persian]
12. Pakdel R. Modular Education Approach: A Tool
for Increasing the Effectiveness of Staff Training in
Industry and Services. Tadbir Magazine. 2001;
17(1): 97-99. [In Persian]
13. Standards for quality of pharmacy services:
World Health Organization [Internet].2015
[Updated 2016 May 10; cited 2017 Agust 21];
Available from: www.who.int.
14. Sarmad V, Bazargan A, Hejazi E. Research
Methods in Behavioral Sciences. 26th ed. Tehran:
Agah; 2014. [In Persian]
15.Brice N, Camp R, Sellegar R. Analysis of
psychological data with SPSS program [Aliabadi
Kh, Samadi A, trans]. Tehran: Doran; 2012. [In
Persian]
16. Baghaei R, KHoshnod SHabestari M, Alinejad V.
Investigating the effect of teaching SBAR
communication model on the frequency of
medical errors among nurses working in the RAZI
psychiataric trainingand treatment centerin
Urmia in 2018. Nursing and Midwifery Jouranl.
2020; 18 (5): 361-368. [In Persian]
17. Thanagoo A, Majnoni MZ, Jouybari LM. The
Nursing Students Experiences Of Clinical Errors
And Dealing With Them. Horizon of Medical
Education Development. 2012; 5 (1) 1-12. [In
Persian]
18. Abdallah I, Abdulmutalib M, Safwat A. Nursing
Strategies for Reducing Medication Errors.
Egyptian Journal of Nursing & Health Sciences.
2020; 1 (1):77-98.
19. Gracia J, Serranoo R, Fernandez G. Medication
errors and drug knowledge gaps among critical-
care nurses: a mixed multi-method study. BMC
Health Services Research. 2019; 19 (640):1-9