• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای داوران

فرم ها

ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399

    نویسندگان

    • امیر امین 1
    • منیرالسادات میرزاده 2
    • افسانه یخ فروش ها 3

    1 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین،قزوین، ایران.

    2 گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

    3 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.65198.1219
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

مقدمه: با توجه به این که آموزش سرپایی به عنوان یکی از انواع آموزش بالینی در کسب توانمندی‌‌های دانشجویان نقش مهمی ایفا می‌نماید و همچنین اهمیت نظرسنجی از فراگیران به عنوان ذی‌نفعان آموزش سرپایی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت آموزش درمانگاهی در بخش‌‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی- تحلیلی بوده  که در سال 99 انجام شد. در این مطالعه نظرات کلیه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین (50 نفر) که تمامی درمانگاه‌‌های 8 بخش (داخلی، جراحی، کودکان، زنان، روان‌پزشکی، عفونی، پوست و  ENTرا گدرانده بودند،  از طریق پرسشنامه روا شده‌Ambulatory Care Learning Education Environment  Measure  (ACLEEM) جمع آوری شد. داده‌‌ها با استفاده از نرم افزار21 SPSS و آزمون‌های توصیفی-تحلیلی  در سطح معنی داری کمتر از 0/05 تحلیل شد.
نتایج: در بین 50 کارورز شرکت‌کننده در پژوهش حاضر، اکثریت آن‌‌ها (%66)  زن بودند. در مجموع % 80  آن‌‌ها مجرد بودند. میانگین سنی آن‌‌ها نیز  2/14 ‌‌ ±  25/6بود. میانگین نمره کل پرسشنامه ACLEEM در تمام بخش‌‌ها 110/5 محاسبه شد که در  طبقه بندی مطلوب گزارش گردید.  در میان 8 بخش ارزیابی‌شده در مطالعه جاری، وضعیت 6 بخش آموزشی مطلوب گزارش شد.
نتیجه گیری: علی رغم وجود  برخی کمبود‌ها و ضعف‌‌ها، وضعیت آموزش درمانگاهی در بخش‌‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان، مطلوب به‌نظر می‌رسد. انجام مطالعات بعدی با هدف ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه  کارآموزان و اساتید نیز در سطح دانشگاه علوم پزشکی قزوین توصیه می‌شود .

کلیدواژه‌ها

  • آموزش سرپایی
  • دانشجویان پزشکی
  • ارزیابی
  • XML
  • اصل مقاله 3.04 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1219.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 278
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 3
مهر 1402
صفحه 48-59
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 3.04 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1219.pdf
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 278
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47

APA

امین, امیر, میرزاده, منیرالسادات, & یخ فروش ها, افسانه. (1402). ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), 48-59. doi: 10.22038/hmed.2022.65198.1219

MLA

امیر امین; منیرالسادات میرزاده; افسانه یخ فروش ها. "ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399". افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 3, 1402, 48-59. doi: 10.22038/hmed.2022.65198.1219

HARVARD

امین, امیر, میرزاده, منیرالسادات, یخ فروش ها, افسانه. (1402). 'ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), pp. 48-59. doi: 10.22038/hmed.2022.65198.1219

VANCOUVER

امین, امیر, میرزاده, منیرالسادات, یخ فروش ها, افسانه. ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(3): 48-59. doi: 10.22038/hmed.2022.65198.1219

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • تغییر قالب و فرمت فایل مقالات 1402-09-07
  • تغییر پوسته صفحات مجله 1402-09-07
  • نمایه سازی در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) 1402-09-07

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب