• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی

    نویسندگان

    • افسانه شهسواری 1
    • سهیلا حسین پور 1
    • سعید شریفی رهنمو 2

    1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.69171.1243
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه:  با شیوع بیماری جدید کرونا، جنبه های مختلف زندگی انسان ها تحت تاثیر قرار گرفته است. دانشجویان علوم پزشکی که در آینده نزدیک باید به عنوان کادر پزشکی نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی به دریافت آموزش های با کیفیت مناسب دارند. فاصله گذاری اجتماعی باعث شده تا نحوه آموزش این دانش آموزان به صورت مجازی تغییر کند. هدف این مطالعه تحلیل تجربیات زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی در دوران کرونا می باشد.
روش کار:  این مطالعه به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با هدف نمونه‌گیری هدفمند، با شرکت 23نفر از دانشجویان علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج انجام گرفت. ابزار گرد‌آوری اطلاعات، مصاحبه‌هایی نیمه ساختارمند که با روش تحلیل مضمون و به روش پدیدارشناسی ون‌منن تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج:  یافته‌های تحقیق شامل 21 مضمون فرعی بود؛ مضمون اول مشکلات کلاس‌های مجازی دارای 4مضمون فرعی (مشکلات زیرساختی فناوری دانشگاه، آشنایی پایین اساتید با کلاس‌های مجازی، مشکلات غیرآموزشی دانشجویان و مشکلات آموزشی دانشجویان) است. مضمون اصلی دوم دارای 5مضمون فرعی (تنبل بارآوردن دانشجویان، افت انگیزه تحصیلی دانشجویان، عدم ارتباط مناسب بین دانشجو و استاد، ضعف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کلاس‌های مجازی و ناهماهنگی عناصر برنامه‌درسی آموزش) است. مضمون اصلی سوم قوت کلاس‌های مجازی دارای 3 مضمون فرعی (دسترسی به منابع آموزشی و درسی، انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی سیستم آموزشی، افزایش توان خودآموزشی و خودراهبردی دانشجو) و مضمون اصلی چهارم برداشت کلی از کلاس‌های مجازی که شامل 4مضمون فرعی (افت دانش و معلومات  دانشجویان، آسیب‌پذیری دروس عملی، مکمل‌شدن آموزش مجازی با آموزش حضوری و دسترسی نامناسب یه محتوا است. مضمون اصلی پنچم راهکارهای بهبود کلاس‌های مجازی شامل 5 مضمون فرعی (افزایش قدرت برنامه‌ریزی و زمانبندی، بهبود تعامل دانشجویان و اساتید، آموزش و فرهنگ‌سازی و بهبود زیرساخت‌های فناوری در آموزش است.
نتیجه گیری:  آموزش مجازی هنوز نتواسته رای دانشجویان علوم پزشکی کیفیت مناسبی از آموزش را فراهم کند و آن‌ها را برای آینده شغلی آماده نماید.

کلیدواژه‌ها

  • تجربه‌زیسته
  • کلاس‌های مجازی
  • دوران کرونا
  • XML
  • اصل مقاله 2.55 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Azizi Z, Hosseinnejad M. Opportunities and
threats of online education during covid-19
pandemic: a phenomenology study. Journal of
information and communication technology in
educational sciences. 2021; 12 (2): 153-172. [In
Persian].
2.Salimi S, Fariden M. A. Role of covid-19 in virtual
education emphasizing on opportunities and
challenges, Journal of research in-class and online
learning. 2020; 8 (2): 49-60. [In Persian].
3.Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J,
Stansfield C, Mytton O, Bonell C, Booy R. School
closure and management practices during
coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid
systematic review. Lancet Child Adolesc Health.
2020;4(5):397-404.
4.Hajiadeh A, Azizi Gh, Keyhan J. Analysis of
opportunities and challenges of virtual education
during covid-19; virtual education solution in post-
corona. Journal of teaching research. 2021; 9 (1):
174-204. [In Persian].
5.Naderpilevar M. Reviewing on educational
challenges and opportunities during covid-19.
Journal of Paramedicine and military health. 2021;
16 (1): 57-64.
6.Marbán J. M., Eqbal R, Afnan R, Walaa R. "Primary
and Secondary Students’ Usage of Digital Platforms
for Mathematics Learning during the COVID-19
Outbreak: The Case of the Gaza Strip" Mathematics.
2021; 9 (2): 110.
7.Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC.
Immediate psychological responses and associated
factors during the initial stage of the 2019
coronavirus disease (COVID-19) epidemic among
the general population in China. International
journal of environmental research and public
health. 2020 Mar;17(5):1729.
8.Horton W, Horton K. E-learning Tools and
Technologies: A consumer's guide for trainers,
teachers, educators, and instructional designers.
John Wiley & Sons. 2003.
9.Loignon A. C, Woehr D. J, Thomas J. S, Loughry M.
L, Ohland M. W, Ferguson D. M. Facilitating peer
evaluation in team contexts: The impact of frame-
of-reference rater training. Academy of
Management Learning & Education, 2017; 16(4):
562-578.
10.Abul Ma'ali Al-Hosseini, Kh. Psychological and
educational consequences of corona disease in
students and strategies to deal with them.
Educational Psychology Quarterly, 2019; 16(55):
157-193. [In Persian]
11.Nik Rovan M, M. (2011). Moral codes of online
education. Quarterly Journal of Medical History, (1)
8, 93-118.
12.Attaddadi M, Sakhai G, Pourrajb M, Kiani M.
Implementation of online education and learning
project in schools of Isfahan province during the
outbreak of covid-19, new developments in
behavioral sciences 2019; 5 (44): 12-24. [In
Persian]
13.Streubert H. J, Carpenter D. R. Qualitative
research in nursing, humanistic imperative.
Philadelphia. USA. 1999.
14.Van Manen M. Researching lived experience:
Human science for an action sensitive pedagogy
(2nd ed.). London, Ontario, Canada: Althouse Pres.
1997.
15.Aldowah H, Ghazal S, Muniandy B. Issues and
challenges of using e-learning in a Yemeni Public
University. Indian Journal of Science and
Technology, 2015; 8(32): 1-9.
16.Baek J. H, Keath A, Elliott E. Physical education
teachers’ technology practices and
challenges. International Journal of Human
Movement Science, 2018; 12(2): 27-42.
17.Pirsl D, & Kostadinovic A. Educational
challenges of E-learning in sport majoring higher
education institutions. Knowledge based
sustainable development, 2019; 309.
18.Naderifar M, Galjaiee F, Jalaledini A, Rezaiee N,
Salar A. Electronic education challenges in medical
sciences: Review on texts. Journal of education in
medical sciences. 2016; 9 (23): 102-111. [In
Persian].
19.Hakimzadeh R, Malekipour A, Malekipour M,
Ghasempour E. Studying of virtual courses
situation of in-service education of teachers (case
study: teachers of Dehloran region). Journal of
information and communication technology in
educational sciences. 2015; 5 (4): 35-50. [In
Persian]
20.Latrous W. O, Khadraoui M. Cultural Challenges
of E-Learning Experiences: An Exploratory
Research. International Journal of
E-Services and Mobile Applications (IJESMA),
2020; 12(3): 18-37.
21.Khan, B. H. (Ed.). (1997). Web-based
instruction. Educational Technology.
22.Abachi HR, Muhammad G. The impact of m-
learning technology on students and educators.
Computers in human behavior. 2014 Jan 1;30: 491-
6.
23.Barkhoda S. J, Ahmadheydari P. Representing of
students’ experiences of challenges and problems
of professors’ teaching in virtual space. Teaching
research. 2021; 9 (1): 17-40. [In Persian].
24.Yessenova K, Parker J, Sadvakasova Z,
Syrgakbaeva A, Tazhina G. Kazakhstani E-Learning
Practice in Higher Education: The Key Trends and
Challenges. International Journal of Adult
Education and Technology (IJAET), 2020; 11(1):
24-44
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,518
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 963
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 4
آذر 1402
صفحه 18-30
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.55 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,518
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 963

APA

شهسواری, افسانه , حسین پور, سهیلا و شریفی رهنمو, سعید . (1402). واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), 18-30. doi: 10.22038/hmed.2023.69171.1243

MLA

شهسواری, افسانه , , حسین پور, سهیلا , و شریفی رهنمو, سعید . "واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 4, 1402, 18-30. doi: 10.22038/hmed.2023.69171.1243

HARVARD

شهسواری, افسانه, حسین پور, سهیلا, شریفی رهنمو, سعید. (1402). 'واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), pp. 18-30. doi: 10.22038/hmed.2023.69171.1243

CHICAGO

افسانه شهسواری , سهیلا حسین پور و سعید شریفی رهنمو, "واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 4 (1402): 18-30, doi: 10.22038/hmed.2023.69171.1243

VANCOUVER

شهسواری, افسانه, حسین پور, سهیلا, شریفی رهنمو, سعید. واکاوی تجربه‌زیسته دانشجویان دانشکده علوم پزشکی از کلاس‌های مجازی دوران کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(4): 18-30. doi: 10.22038/hmed.2023.69171.1243

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب