• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده

    نویسندگان

    • نسرین میلانی 1
    • مجید خادم رضاییان 2، 3
    • زهرا عطائی 1

    1 گروه بیماری‌‌‌های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.67415.1231
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: نیاز است که  آموزش پزشکی به صورت مداوم تحت بازنگری قرار گرفته و در ارتقاء آن کوشش شود. بنابراین در دوره دستیاری پزشک خانواده، بر آن شدیم آموزش را به گونه‌ای‌ کارآمدتر ارائه نماییم و از کلاس درسی  معکوس استفاده کنیم  و  ارزیابی را به صورت ویژگی کلیدی برگزار کنیم.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت مداخله‌ای قبل-بعد بود. جمعیت مورد مطالعه دستیاران تخصصی پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. جهت ارزیابی مطالب آموزش داده شده به روش سنتی، پیش آزمون( با روش ویژگی‌‌‌های کلیدی) به عمل آمد. سپس، آموزش معکوس را برای آن‌‌‌ها انجام شد. سپس پس آزمون( با روش ویژگی‌‌‌های کلیدی) انجام شد‌. همچنین فضای آموزشی با پرسشنامه DELES بررسی شد.
نتایج: در نظر سنجی اول میانگین نمره پرسشنامه DELES در مجموع معادل 0/48 ± 3/78 بود (میانه= 3/75). در 10 از 11 آزمون برگزار شده نمرات پس از مداخله بالاتر از نمرات قبل از مداخله بود. با این حال تنها در مورد آزمون‌‌‌های مباحث درمان‌‌‌های خوراکی دیابت، انسولین تراپی و‌‌‌هایپوتیرویید تغییر نمره قبل از مداخله و بعد از آن از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آموزش این دستیاران و نتایجی که در مطالعه به دست آمد، نشان داده شد که روش آموزش معکوس باعث ارتقا کیفیت  تصمیم گیری بالینی فراگیران گردید. امید است که این روش آموزش در دوره‌‌‌های بعدی دستیاران پزشک خانواده نیز اعمال گردد.

کلیدواژه‌ها

  • کلاس معکوس
  • ویژگی کلیدی
  • پزشکی خانواده
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1231.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Audétat MC, Dory V, Nendaz M, Vanpee D, Pestiaux D, Junod Perron N, et al. What is so difficult about managing clinical reasoning difficulties? Med. Educ. 2012;46(2):216-27.
2.Lee J, Lim C, Kim HJETR, Development. Development of an instructional design model for flipped learning in higher education. Educ. Technol. Res. Dev. 2017;65:427-53.
3.Haghani F, Rezaei H, Eghbali BJIJoME. Flipped classroom: A pedagogical method. Iranian Journal of Education in Medical Sciences. 2016;16:104-19 [In Persian].
4.McLaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM, et al. The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Acad Med. 2014;89(2):236-43.
5.Lang VJ, Berman NB, Bronander K, Harrell H, Hingle S, Holthouser A, et al. Validity Evidence for a Brief Online Key Features Examination in the Internal Medicine Clerkship. Acad Med. 2019;94(2):259-66.
6.Akhavan r, abbasi b. Key-feature questions for assessment of medical students: a review article %J Horizons of Medical Education Development. Med Educ. 2016;7(2):33-8[In Persian].
7.Page G, Bordage G. The Medical Council of Canada's key features project: a more valid written examination of clinical decision-making skills. Acad Med. 1995;70(2):104-10.
8.Karabulut‐Ilgu A, Jaramillo Cherrez N, Jahren CT. A systematic review of research on the flipped learning method in engineering education. Br. J. Educ. Technol. 2018;49(3):398-411.
9.Higgs J, Jones MA, Loftus S, Christensen N. Clinical Reasoning in the Health Professions E-Book: Clinical Reasoning in the Health Professions E-Book: Elsevier Health Sciences; 2008.
10.Mok H. Teaching Tip: The Flipped Classroom. J. Inf. Syst. Educ. 2014;25:7-11.
11.Kuhpayehzadeh J, Por SA, Mooghari ZN. Psychometric Adequacy of The Persian Version of The DELES questionnaire to evaluate the educational environment of environment of IUMS. Razi Journal of Medical Sciences. 2017;24(6):66-75.
12.Walker S, Fraser B. Development and Validation of an Instrument for Assessing Distance Education Learning Environments in Higher Education: The Distance Education Learning Environments Survey (DELES). Learn. Environ. Res. 2005;8:289-308.
13.Lundin M, Bergviken Rensfeldt A, Hillman T, Lantz-Andersson A, Peterson L. Higher education dominance and siloed knowledge: a systematic review of flipped classroom research. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2018 Dec;15(1):1-30.
14.Chen F, Lui AM, Martinelli SM. A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Med. Educ. 2017;51(6):585-97.
15.Fakhari E, Seyfi N, Najafi M, Ali Vakili MJJoM, Cultivation. Process of the utilizing of flipped classroom for knowledge and satisfaction improvement of dental students in the periodontal and pediatric per clinical courses. journal of medicine spiritual cultivation 2017;26(3):213-8[In Persian].
16.Amini M, Moghadam M, Lotfi F, Kazempour R, Abdolfathi EJHMJ. Comparison between key feature exam and multiple choice questions in internal medicine department of Shiraz University of medical sciences. Hormozgan Medical Journal. 2013;17(3):265-72[In Persian].
    • تعداد مشاهده مقاله: 786
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 3
مهر 1403
صفحه 6-17
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.69 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1231.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 786
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395

APA

میلانی, نسرین , خادم رضاییان, مجید و عطائی, زهرا . (1403). مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), 6-17. doi: 10.22038/hmed.2023.67415.1231

MLA

میلانی, نسرین , , خادم رضاییان, مجید , و عطائی, زهرا . "مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 3, 1403, 6-17. doi: 10.22038/hmed.2023.67415.1231

HARVARD

میلانی, نسرین, خادم رضاییان, مجید, عطائی, زهرا. (1403). 'مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(3), pp. 6-17. doi: 10.22038/hmed.2023.67415.1231

CHICAGO

نسرین میلانی , مجید خادم رضاییان و زهرا عطائی, "مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 3 (1403): 6-17, doi: 10.22038/hmed.2023.67415.1231

VANCOUVER

میلانی, نسرین, خادم رضاییان, مجید, عطائی, زهرا. مقایسه یادگیری به روش کلاس معکوس و کلاس سنتی در دستیاران پزشکی خانواده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(3): 6-17. doi: 10.22038/hmed.2023.67415.1231

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب