,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: بررسی وضعیت فارغالتحصیلان مقطع تخصص داروسازی باتوجهبه نقش برجسته آنان در سیستم بهداشت و درمان و هزینههای مادی و معنوی فراوانی که در این بخش میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مطالعه وضعیت تحصیل، مهارت و شغل دانشآموختگان مقاطع تخصص دانشکده داروسازی شهید بهشتی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
روش کار: روش اجرای این مطالعه مقطعی میباشد. با مطالعه متون و انجام مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان این حوزه، شاخصهای اصلی مورد سنجش استخراج شده و ابزار جمعآوری داده که پرسشنامه میباشد، طراحی شد. با تعیین جامعه آماری و اندازه نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی پرسشنامهها برای 166 نفر از دانشآموختگان دوره تخصص دانشکده داروسازی شهید بهشتی در بازه زمانی خرداد تا آذر 1400 ارسال شدند. پس از تکمیل پرسشنامهها، جمعآوری و تحلیل اطلاعات براساس آزمونهای آماری مربوطه انجام شد.
نتایج: 3/70 درصد پاسخدهندهها در مشاغلی هستند که حداقل تحصیلات لازم برای انجام آن شغلها، دکترای تخصصی میباشد. 54 درصد افراد شرکتکننده در این پژوهش در شهر تهران مشغول به خدمت هستند و 3/52 درصد بهعنوان هیئتعلمی مشغول به فعالیت میباشند. اکثریت پاسخدهندگان در مقطع قبلی در رشته داروسازی تحصیل نمودهاند. عمده دانشآموختگان نسبت به ویژگی شغلی و مهارت دوره تخصص، رضایت متوسط و از وضعیت تحصیلی رضایت پایین دارند.
نتیجه گیری: میزان رضایت از وضعیت تحصیلی در دوره تخصص، تطابق مهارتها با نیازهای بازار کار و اشتغال افراد در موقعیتهای شغلی مربوط به رشته تخصصی، نیازمند توجه جدی سیاستگذاران جهت رفع کاستیهای این حوزه میباشد.
1. Jung J. The fourth industrial revolution,
knowledge production and higher education in
South Korea. Journal of Higher Education
Policy and Management. 2020;42(2):134–56.
2. Piracha M. Tani M. Zimmermann K. et al.
Higher education expansion and the rise of
China in economics research. China Economic
Review. 2022;14(101813):1-13.
3. Bigdely M. Keramati M. Bazargan A. The
Relationship Between Education And
Employment Status Of Psychology And
Educational Sciences’alumnus In Tehran.
Quarterly Journal of Research and Plannig
Higher Education. 2012;18(3):111-31.
4. Ravandi. F Mansourian MG. A Qualitative
Meta-analysis on Occupation Status of
Graduates in Iran. isih.ir. 2019;12(1):145–72.
5. Matei L. Iwinska I. Geven K. Higher education
in Armenia today: A focused review. Report
for the Open Society Foundation Armenia.
Budapest: CEU Higher Education Observatory
; 2013
6. Kearney ML. The Role of Post-Graduate
Education in Research Systems. Ireland:
Dublin City University; 2008.
7. López-Entrambasaguas OM. Calero-García
MJ. Díaz-Meco-Niño AM. Martínez-Linares
JM. Quality assurance in nursing education: A
qualitative study involving students and newly
graduated nurses. International journal of
environmental research and public health.
2020;17(1):240-9.
8. Boman J. Brečko B. Berzelak N. Career
tracking survey of doctorate holders: Project
report [Internet]. 2017. Available from:
http://www.esf.org/fileadmin/user_upload/esf/
F-FINAL-
Career_Tracking_Survey_2017__Project_Rep
ort.pdf
9. Bader L. Bates I. John C. From workforce
intelligence to workforce development:
advancing the Eastern Mediterranean
pharmaceutical workforce for better health
outcomes. Eastern Mediterranean health
journal. 2018;24(9):899–904.
10. Supreme Council for Cultural Revolution.
Comprehensive science map of the country
[Internet]. 2010. Available from:
https://en.isti.ir/Publications/Comprehensive-
science-map-of-the-country-
11. MSRT. University graduate employment
monitoring plan [Internet]. 2018. Available
from:
https://industry.msrt.ir/file/download/news/155
9377269-3.pdf
12. Waaijer C. Belder B. van Bochove C. Survey
on the labour market position of PhD
graduates: Development of a novel
questionnaire; 2015. Available from:
https://scholarlypublications.universiteitleiden.
nl/access/item%3A2885775/view
13. National Decent Work Document [Internet].
2018. Available from:
https://www.rrk.ir/Files/Laws
14. Pavlin S. Time to reconsider the strategic role
of system (s) for monitoring higher education
graduates’ careers? European Journal of
Education. 2019;54(2):261–72.
15. Polizzi G. Digital literacy and the national
curriculum for England: Learning from how
the experts engage with and evaluate online
content. Computers and Education.
2020;152:103859.
16. Mccarthy PX. Wienk M. Who are the top PhD
employers ? With the steep rise in PhD
graduations and growing demand, universities
are no career option. Adv Aust Knowl Econ
Melb Univ Melb [Internet]. 2019. Available
from: https://blogs.deakin.edu.au/bl-research-
student-news/wp-
content/uploads/sites/227/2019/09/Advancing_
Australias_Knowledge_Economy-0021.pdf
17. Kam A. Connelly D. The 2017 pharmacy
salary and satisfaction survey [Internet]. 2018.
Available from: https://pharmaceutical-
journal.com/article/infographics/the-2017-
pharmacy-salary-and-satisfaction-survey
18. Akbari Javar H. Khalaj A. Immigration of
Pharmacists from Iran to Abroad. Journal of
Culture and health promotion. 2018;2(2):232–
47