• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. "مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

"مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • زهراسادات منظری 1
    • مریم طورانی مالیدره 2
    • سیده زهرا یعقوبی ال 3

    1 گروه داخلی-جراحی، دانشکده‌یرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران.

    3 گروه سلامت دهان‌ودندان‌پزشکی اجتماعی، دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.71154.1263
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از راه‌های پیوند دادن سلامت دهان به سلامت عمومی بدن، گسترش نیروی کار سلامت دهان با آموزش پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان غیر مرتبط با دندان‌پزشکی، جهت شناخت ریسک‌های بیماری‌های دهان می‌باشد هدف این مطالعه کیفی بررسی محتوای سلامت دهان در برنامه درسی پرستاری از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری بود.
روش کار: مصاحبه نیمه ساختاری با 14 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری در شهرهای مختلف ایران انجام شد. داده ها با تحلیل کیفی استقرایی با استفاده از روش الو و کینگاس و نرم افزار MAXQDA (2020) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
.نتایج: تحلیل داده ها منجر به ظهور و استخراج662 کد، 19 زیرطبقه و 6طبقه‌ی عمومی شد. طبقات عمومی شامل«توجه به اهمیت ارائه مراقبت‌های دهان‌ و دندان در دروس نظری-عملی و کارآموزی پرستاری»، «توجه به انواع روش‌های ارزیابی مهارت‌های ارائه مراقبت‌های دهان‌ و دندان»، «سلامت دهان به‌عنوان یکی از نشانگرهای سلامت و بهبودی بیمار»، «تأثیر تشخیص و پیگیری سریع مشکلات دهان‌ و دندان بر سیر بالینی»، «سلامت دهان‌ و دندان بیماران: در حاشیه مراقبت»، «نقص در ساختار و فرهنگ سازمانی ساماندهی مراقبت‌های دهان ‌و دندان» می باشند. طبقه اصلی حاصل از انتزاع کلی داده ها و طبقات عمومی،  «مراقبت از دهان‌ و دندان: از تمرکز ویژه تا کم‌رنگ یا مفقود» بود.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد در آموزش دانشجویان پرستاری، سلامت دهان‌ و دندان مددجویان در بعضی از قسمت‌های مورد تمرکز ویژه قرار گرفته و در اغلب قسمت‌ها کم‌رنگ و یا مفقود است. مشارکت کنندگان، سلامت دهان ‌ودندان بیماران را در حاشیه‌ی مراقبت‌ها دانسته و نقایص ساختاری و فرهنگی موجود در ساختار آموزشی و بیمارستان‌ها را عاملی جهت عدم ارائه‌ی مراقبت‌های دهان ‌و دندان کارا و اصولی دانستند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر توجه بیشتر به مراقبت از سلامت دهان و دندان در ارایه آموزش های نظری، عملی و بالینی به دانشجویان پرستاری ضرورت دارد. 

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • کوریکولوم پرستاری
  • مراقبت
  • سلامت دهان
  • XML
  • اصل مقاله 2.03 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Smadi L, Nassar OS. Oral & dental health
knowledge and attitude among nursing students.
World. 2016;3(2):238-250.
2.Antonoglou GN, Romandini M, Meurman JH,
Surakka M, Janket SJ, Sanz M. Periodontitis and
edentulism as risk indicators for mortality: Results
from a prospective cohort study with 20 years of
follow‐up. Journal of Periodontal Research. 2023
Feb;58(1):12-21.
3.Avagimyan A, Gvianishvili T, Gogiashvili L,
Kakturskiy L, Sarrafzadegan N, Aznauryan A.
Chemotherapy, hypothyroidism and oral dysbiosis
as a novel risk factor of cardiovascular pathology
development. Current Problems in Cardiology.
2023 Mar 1;48(3):101051.
4.Como DH, Stein Duker LI, Polido JC, Cermak SA.
The persistence of oral health disparities for
African American children: a scoping review.
International journal of environmental research
and public health. 2019 Mar;16(5):710.
5.Patton LL, Ashe TE, Elter JR, Southerland JH,
Strauss RP. Adequacy of training in oral cancer
prevention and screening as self-assessed by
physicians, nurse practitioners, and dental health
professionals. Oral Surgery, Oral Medicine, Oral
Pathology, Oral Radiology, and Endodontology.
2006 Dec 1;102(6):758-64.
6. Kitsaras G, Asimakopoulou K, Henshaw M,
Borrelli B. Theoretical and methodological
approaches in designing, developing, and
delivering interventions for oral health behaviour
change. Community Dentistry and Oral
Epidemiology. 2023 .51:91-103
7.Daly B, Smith K. Promoting good dental health in
older people: role of the community nurse. British
journal of community nursing. 2015 Sep
2;20(9):431-6.
8.Bhagat V, Hoang H, Crocombe LA, Goldberg LR.
Incorporating oral health care education in
undergraduate nursing curricula - a systematic
review. BMC Nurs. 2020;19:66.
9.Ahmad MS, Abuzar MA, Razak IA, Rahman SA,
Borromeo GL. Oral health education in the
undergraduate nursing curriculum of Australian
and Malaysian institutions. Eur J Dent Educ.
2021;25(2):350-9.
10. Fitzpatrick J. Oral health care needs of
dependent older people: responsibilities of nurses
and care staff. Journal of advanced nursing. 2000
Dec;32(6):1325-32
11.Karikoski E, Junttila K, Järvinen M, Sarkola T,
Blomqvist M. Parental perceptions and experiences
of an oral health care promotion intervention for
children with congenital heart defects.
International Journal of Qualitative Studies on
Health and Well-being. 2022 Dec
31;17(1):2070968
12.Cortes DE, Reategui‐Sharpe L, Spiro, III A, Garcia
RI. Factors affecting children's oral health:
perceptions among Latino parents. Journal of
public health dentistry. 2012 Jan;72(1):82-9.
13.Daher M, Carré D, Jaramillo A, Olivares H,
Tomicic A. Experience and meaning in qualitative
research: A conceptual review and a
methodological device proposal. InForum:
Qualitative Social Research 2017 Sep. 18( 3) :62-85
14.Busetto L, Wick W, Gumbinger C. How to use and
assess qualitative research methods. Neurological
Research and practice. 2020 Dec;2(14):1-10.
15.Hennink M, Kaiser BN. Sample sizes for
saturation in qualitative research: A systematic
review of empirical tests. Social Science &
Medicine. 2022 Jan 1;292:114523.
16.Ivey G. Interpreting hidden meaning in
qualitative research interview data: opportunities
and challenges. Qualitative Research in Psychology.
2023 Jan 2;20(1):21-51.
17.Elo S, Kyngas H. The qualitative content analysis
process. Journal of advanced nursing. 2008
Apr;62(1):107-15.
18.Al Rababah DM, Nassani MZ, Baker OG, Alhelih
EM, Almomani SA, Rastam S. Attitudes and
practices of nurses toward oral care of hospitalized
patients–A cross-sectional survey in Riyadh, Saudi
Arabia. Journal of education and health promotion.
2018;7.
19.Hallas D, Shelley D. Role of pediatric nurse
practitioners in oral health care. Academic
pediatrics. 2009;9(6):462-6
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,506
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 952
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 4
آذر 1402
صفحه 75-88
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.03 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,506
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 952

APA

منظری, زهراسادات , طورانی مالیدره, مریم و یعقوبی ال, سیده زهرا . (1402). "مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), 75-88. doi: 10.22038/hmed.2023.71154.1263

MLA

منظری, زهراسادات , , طورانی مالیدره, مریم , و یعقوبی ال, سیده زهرا . ""مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 4, 1402, 75-88. doi: 10.22038/hmed.2023.71154.1263

HARVARD

منظری, زهراسادات, طورانی مالیدره, مریم, یعقوبی ال, سیده زهرا. (1402). '"مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(4), pp. 75-88. doi: 10.22038/hmed.2023.71154.1263

CHICAGO

زهراسادات منظری , مریم طورانی مالیدره و سیده زهرا یعقوبی ال, ""مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 4 (1402): 75-88, doi: 10.22038/hmed.2023.71154.1263

VANCOUVER

منظری, زهراسادات, طورانی مالیدره, مریم, یعقوبی ال, سیده زهرا. "مراقبت از سلامت دهان‌ : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود "تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(4): 75-88. doi: 10.22038/hmed.2023.71154.1263

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب