• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی

    نویسندگان

    • ژیلا خامنیان
    • آرمین خوش مود

    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.71243.1269
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هوش هیجانی یکی از ارکان مهم رسیدن به موفقیت درحوزه‌های مختلف زندگی از جمله تحصیل، شغل، محیط اجتماعی وسلامت روانی فرد می‌باشد وارتقا آن دردانشجویان پزشکی دردوره پیش بالینی می‌تواندمنجر به مسئولیت پذیری و عملکرد بهتر آنان در دوره بالینی گردد. به دلیل عدم وجود شواهد کافی در زمینه مقایسه و تغییرات هوش هیجانی در بین دانشجویان مقطع بالینی وپیش بالینی، این مطالعه با هدف ارزیابی ومقایسه سطح هوش هیجانی دردانشجویان پزشکی تبریز، انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی تحلیلی که در سال 1399 انجام شد، جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی تبریز بودند که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 350نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده‌هادر دانشجویان مقاطع پیش بالینی(علوم پایه وفیزیوپاتولوژی) و بالینی(کارآموزی وکارورزی) با استفاده از پرسشنامه استاندارد آنگ تون تت هوش هیجانی انجام گرفت علاوه بر آن اطلاعات دموگرافیک دانشجویان نیز باچک لیست آماده شده توسط محقق ثبت گردید ودر نهایت پس ازجمع آوری داده ها، بانرم افزار SPSS آنالیزگردید.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی 2/39 ± 22/46بود. نمره هوش هیجانی کلی در بین دانشجویان 5/86 ± 28/49 بود. معدل دانشجویان و رتبه قبولی در کنکور با هوش هیجانی رابطه معنی داری داشت ولی بین جنسیت و تاهل با هوش هیجانی ارتباط معنی داری گزارش نشد. در مقایسه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و  بین المللی تبریز، میانگین هوش هیجانی بالاتری نسبت به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گزارش شد، دانشجویان بومی هوش هیجانی بالاتری نسبت به دانشجویان غیر بومی داشتند. هوش هیجانی در مقاطع بالینی به طور معنی داری کمتراز مقاطع پیش بالینی بود(0/05> P ).
نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه میانگین کلی هوش هیجانی دانشجویان درسطح متوسط بود و با توجه به پایین بودن این میانگین در مقاطع بالینی نسبت به سال‌های اول تحصیل توصیه می‌شود به موازات آموزش آکادمیک جهت دستیابی به موفقیت هرچه بیشتر حرف‌های درآینده، با برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های هوش هیجانی به خصوص قبل از حضور در بالین و دوره‌های آموزشی در طول سال‌های تحصیلی دانشجویان، هوش اجتماعی وهیجانی تقویت گردد.

کلیدواژه‌ها

  • هوش هیجانی
  • دانشجویان پزشکی
  • بالینی
  • XML
  • اصل مقاله 1.66 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1269_.pdf
  • چکیده صوتی1269.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Mckenna J, Webb JA. Emotional intelligence. British Journal of Occupational Therapy. 2013 Dec 1;76(12):560-1.
  2. Trevino NN, DeFreitas SC. The relationship between intrinsic motivation and academic achievement for first generation Latino college students. Social Psychology of Education. 2014 Jun;17(2):293-306.

3.Castillo R, Salguero JM, Fernandez BP, Balluerka N. Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. J Adolesc 2013; 36(5): 883-92.

4.Lolaty HA, Tirgari A, Fard JH. Emotional intelligence and related factors in medical sciences students of an Iranian university. Iran J Nurs Midwifery Res. 2014 Mar;19(2):203-7.

5.Urquijo I, Extremera N, Azanza G. The contribution of emotional intelligence to career success: Beyond personality traits. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019 Dec;16(23):4809.
6.Navas MS, Vijayakumar M. Emotional intelligence: A review of emotional intelligence effect on organizational commitment, job satisfaction and job stress. International Journal of Advance Scientific Research & Development. 2018 Jun 26; 5(6):1-7.
7. Martins A, Ramalho N, Morin E. A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and individual differences. 2010 Oct 1;49(6):554-64.

8.Heidari Tafreshi GH, Delfan azari GHA. Study of The Relationship between Students' Emotional intelligence and Their Skills of dealig with stress. (2011). Educational Administration Research Quarterly; 2 (2): 15-24.

9.MohamadKhani SH, Bashgareh R. Emotional intelligence and coping style as predictors of general health Jour nal of Research Psycological Health (2008).; 2 (1): 37-47.

10.Heidari Tafreshi GH, Delfan azari GHA. Study of The Relationship between Students' Emotional intelligence and Their Skills of dealig with stress. (2011). Educational Administration Research Quarterly; 2 (2): 15-24.

11.Sparr L, Gordon G, Hickam D, Girard D. The doctor-patient relationship during medical internship: The evolution of dissatisfaction. Social Science & Medicine Elsevier Ltd (1998).; 26 (11): 1095-101.

12.Parker J, Laura DA, Summerfeldt J, Marjorie JH, Sarah AM. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university, PID, 2013, 36 (1): 163-172.

13.Ramachandran VS, Blakeslee S, Dolan RJ. Phantoms in the brain probing the mysteries of the human mind. Nature. 1998;396(6712):639-40.

14.Estrada M, Monferrer D, Rodríguez A, Moliner MÁ. Does emotional intelligence influence academic performance? The role of compassion and engagement in education for sustainable development. Sustainability. 2021 Feb 5;13(4):1721.

15.Rice, D. M. The Relationship of Emotional Intelligence to Academic Achievement. NTEJ, 2018, 11(1): 25-36.

16.Khadeve, A. Madadi, R. and Hazratian, T. Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Performance of Graduate Students of Tabriz University of Medical Sciences. JPS, 2021, 20 (99): 405-411.

17.Fathi, A.; Mohammadi, Sh., Bazdar, p. The effectiveness of emotional intelligence training on aggression and individual and social adjustment of students. SJEE, 2020, 13 (50): 59-81.

18.Safarinia, M.; Solgi, Z., Tavakkoli, S. Investigating validity and reliability of Social Intelligence Questionnaire Among university students in Kermanshah.SPJ .2009, 3 (1): 57-70.

19.Mehdizadeh H, Azizi M, Jamshidzadeh F. Evaluation of emotional intelligence status of students of medical universities in the west of the country. JHSR, 2011; 7 (1): 89- 100.

20.Dibajnia P, Zahiruddin A, Qaydar Z. Evaluation of emotional intelligence in fourth year medical students of Shahid Beheshti.RJ,2010;15(5):207-204.

21.Samari, AA.; Tahmasbi, F. The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students.The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental ,2007;35(9):121-128. .

  1. Austin EJ, Evans P, Goldwater R, Potter V. A preliminary study of emotional intelligence, empathy and exam performance in first year medical students. Personality and Individual Differences 2005; 39(8): 1395-405.
  2. Parker JDA, Summerfeldt LJ, Hogan MJ, Majeski SA. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences 2004; 36(1): 163-72.

 24.Ramezani V, Abdullahi M. Relationship between emotional intelligence, anger expression and control in students. J Psychol. 2006;10(1):66–83(Persian).

 

    • تعداد مشاهده مقاله: 1,344
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 624
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 1
فروردین 1403
صفحه 16-24
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.66 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1269_.pdf
  • چکیده صوتی1269.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,344
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 624

APA

خامنیان, ژیلا و خوش مود, آرمین . (1402). مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), 16-24. doi: 10.22038/hmed.2023.71243.1269

MLA

خامنیان, ژیلا , و خوش مود, آرمین . "مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 1, 1402, 16-24. doi: 10.22038/hmed.2023.71243.1269

HARVARD

خامنیان, ژیلا, خوش مود, آرمین. (1402). 'مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), pp. 16-24. doi: 10.22038/hmed.2023.71243.1269

CHICAGO

ژیلا خامنیان و آرمین خوش مود, "مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 1 (1402): 16-24, doi: 10.22038/hmed.2023.71243.1269

VANCOUVER

خامنیان, ژیلا, خوش مود, آرمین. مقایسه سطح هوش هیجانی دانشجویان پزشکی تبریزدر مقاطع تحصیلی بالینی و پیش بالینی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 15(1): 16-24. doi: 10.22038/hmed.2023.71243.1269

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب