- XML
- اصل مقاله 1.66 M
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- پرسشنامه1269_.pdf
- چکیده صوتی1269.m4a
چکیده
مقدمه: هوش هیجانی یکی از ارکان مهم رسیدن به موفقیت درحوزههای مختلف زندگی از جمله تحصیل، شغل، محیط اجتماعی وسلامت روانی فرد میباشد وارتقا آن دردانشجویان پزشکی دردوره پیش بالینی میتواندمنجر به مسئولیت پذیری و عملکرد بهتر آنان در دوره بالینی گردد. به دلیل عدم وجود شواهد کافی در زمینه مقایسه و تغییرات هوش هیجانی در بین دانشجویان مقطع بالینی وپیش بالینی، این مطالعه با هدف ارزیابی ومقایسه سطح هوش هیجانی دردانشجویان پزشکی تبریز، انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی تحلیلی که در سال 1399 انجام شد، جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی تبریز بودند که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 350نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری دادههادر دانشجویان مقاطع پیش بالینی(علوم پایه وفیزیوپاتولوژی) و بالینی(کارآموزی وکارورزی) با استفاده از پرسشنامه استاندارد آنگ تون تت هوش هیجانی انجام گرفت علاوه بر آن اطلاعات دموگرافیک دانشجویان نیز باچک لیست آماده شده توسط محقق ثبت گردید ودر نهایت پس ازجمع آوری داده ها، بانرم افزار SPSS آنالیزگردید.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی 2/39 ± 22/46بود. نمره هوش هیجانی کلی در بین دانشجویان 5/86 ± 28/49 بود. معدل دانشجویان و رتبه قبولی در کنکور با هوش هیجانی رابطه معنی داری داشت ولی بین جنسیت و تاهل با هوش هیجانی ارتباط معنی داری گزارش نشد. در مقایسه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و بین المللی تبریز، میانگین هوش هیجانی بالاتری نسبت به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گزارش شد، دانشجویان بومی هوش هیجانی بالاتری نسبت به دانشجویان غیر بومی داشتند. هوش هیجانی در مقاطع بالینی به طور معنی داری کمتراز مقاطع پیش بالینی بود(0/05> P ).
نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه میانگین کلی هوش هیجانی دانشجویان درسطح متوسط بود و با توجه به پایین بودن این میانگین در مقاطع بالینی نسبت به سالهای اول تحصیل توصیه میشود به موازات آموزش آکادمیک جهت دستیابی به موفقیت هرچه بیشتر حرفهای درآینده، با برگزاری کارگاههای مهارتهای هوش هیجانی به خصوص قبل از حضور در بالین و دورههای آموزشی در طول سالهای تحصیلی دانشجویان، هوش اجتماعی وهیجانی تقویت گردد.
کلیدواژهها
3.Castillo R, Salguero JM, Fernandez BP, Balluerka N. Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. J Adolesc 2013; 36(5): 883-92.
4.Lolaty HA, Tirgari A, Fard JH. Emotional intelligence and related factors in medical sciences students of an Iranian university. Iran J Nurs Midwifery Res. 2014 Mar;19(2):203-7.
5.Urquijo I, Extremera N, Azanza G. The contribution of emotional intelligence to career success: Beyond personality traits. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019 Dec;16(23):4809.
6.Navas MS, Vijayakumar M. Emotional intelligence: A review of emotional intelligence effect on organizational commitment, job satisfaction and job stress. International Journal of Advance Scientific Research & Development. 2018 Jun 26; 5(6):1-7.
7. Martins A, Ramalho N, Morin E. A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and individual differences. 2010 Oct 1;49(6):554-64.
8.Heidari Tafreshi GH, Delfan azari GHA. Study of The Relationship between Students' Emotional intelligence and Their Skills of dealig with stress. (2011). Educational Administration Research Quarterly; 2 (2): 15-24.
9.MohamadKhani SH, Bashgareh R. Emotional intelligence and coping style as predictors of general health Jour nal of Research Psycological Health (2008).; 2 (1): 37-47.
10.Heidari Tafreshi GH, Delfan azari GHA. Study of The Relationship between Students' Emotional intelligence and Their Skills of dealig with stress. (2011). Educational Administration Research Quarterly; 2 (2): 15-24.
11.Sparr L, Gordon G, Hickam D, Girard D. The doctor-patient relationship during medical internship: The evolution of dissatisfaction. Social Science & Medicine Elsevier Ltd (1998).; 26 (11): 1095-101.
12.Parker J, Laura DA, Summerfeldt J, Marjorie JH, Sarah AM. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university, PID, 2013, 36 (1): 163-172.
13.Ramachandran VS, Blakeslee S, Dolan RJ. Phantoms in the brain probing the mysteries of the human mind. Nature. 1998;396(6712):639-40.
14.Estrada M, Monferrer D, Rodríguez A, Moliner MÁ. Does emotional intelligence influence academic performance? The role of compassion and engagement in education for sustainable development. Sustainability. 2021 Feb 5;13(4):1721.
15.Rice, D. M. The Relationship of Emotional Intelligence to Academic Achievement. NTEJ, 2018, 11(1): 25-36.
16.Khadeve, A. Madadi, R. and Hazratian, T. Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Performance of Graduate Students of Tabriz University of Medical Sciences. JPS, 2021, 20 (99): 405-411.
17.Fathi, A.; Mohammadi, Sh., Bazdar, p. The effectiveness of emotional intelligence training on aggression and individual and social adjustment of students. SJEE, 2020, 13 (50): 59-81.
18.Safarinia, M.; Solgi, Z., Tavakkoli, S. Investigating validity and reliability of Social Intelligence Questionnaire Among university students in Kermanshah.SPJ .2009, 3 (1): 57-70.
19.Mehdizadeh H, Azizi M, Jamshidzadeh F. Evaluation of emotional intelligence status of students of medical universities in the west of the country. JHSR, 2011; 7 (1): 89- 100.
20.Dibajnia P, Zahiruddin A, Qaydar Z. Evaluation of emotional intelligence in fourth year medical students of Shahid Beheshti.RJ,2010;15(5):207-204.
21.Samari, AA.; Tahmasbi, F. The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students.The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental ,2007;35(9):121-128. .
24.Ramezani V, Abdullahi M. Relationship between emotional intelligence, anger expression and control in students. J Psychol. 2006;10(1):66–83(Persian).